handdator

Visa fullständig version : Flyg som landar sent i Athen, bästa vägen ut till öarna?


rokker
2008-04-02, 00:10
Halloj,
Då var det dags för min första öluff i Greklands Kykladerna. Jag reser tillsammans med en bekant i slutet av juni och blir borta två veckor. Vi är båda 20 bast och har begränsad erfarenhet av backpackning (om man nu kan kalla denna light-verision av resa för det)

Efter att ha letat flyg i ett antal dagar fick vi tillsist nöja oss med Arlanda-polen->Athen t.o.r. för 2600 SEK/pers. Planet beräknas landa 02:35 på Athen International Airport.

Vad är bästa lösningen för att komma ut till öarna på ett smidigt sätt? Bör vi boka ett hotellrum i Athen första natten? Hur ser det ut med färjor och flygavgångar under dessa lite senare timmar? Priser?

Vi har inte bestämt oss för vilka öar vi vill besöka ännu men det verkar ju smidigt att ta ett flyg ut till t.ex. Naxos och leta sig vidare med båt därifrån, eller?

Är det för övringt några andra tips du känner för att dela med dig av till ett par öluffs-oskulder så är dessa varmt välkommna!

Är det ens nån idé att fråga om tips på öar? Alla har ju olika smak men jag tänker bra stränder, hyffsat billigt boende, lugnt men ändå nattliv. Jag tänker barer som serverar Mythos till sent men klarar mig utan klubbar.

Tacksam för svar! klapp_klap
/rokk

andalv
2008-04-02, 01:22
Næ! Da er jo natten nesten over! Sove på flyplassen til første buss/undergrunn. Bestem dere for hvor dere vil dra, og så kan dere vurdere ulike havner og fergetilbud. Glem lokalflyet (vil jeg si). Dere har tusen valgmuligheter, ingen problem. Pireus, Rafina, Lavrio... u name it they've got it. Så kan dere tilogmed hente inn litt søvn på fergen. For meg personlig vil alltid Naxos være et mål, for dere er det fritt fram. God tur, og nyt livet!

laero
2008-04-02, 06:01
Bör vi boka ett hotellrum i Athen första natten? Hur ser det ut med färjor och flygavgångar under dessa lite senare timmar?
Hej !
Precis som andalv skriver så är det ingen ide för er att boka hotellrum i Aten. Ni kommer inte att ha fått väskor och vara utanför passkontroll förrän framåt halv 4 på morgonen.
Ni kan ju kolla upp vad det finns för inrikes flygavgångar den morgonen.
Men personligen tycker jag att för er, som ö-luffar för första gången, så är lite av grejen att ta sig ner till Pireus och borda en båt.;)
Många båtar avgår i ottan ut mot ö-världen så när bussar/tunnelbana börjar gå kan det vara läge att ge sig av mot hamnen.
Lars

PA
2008-04-02, 09:13
Hej

Vila på flygplatsen ta första buss eller tunnelbana ner till Pireus, buss X96 som går direkt till Pireus. Tunnelbanan från flygplatsen till station Monastiraki och byt till tunnelbanan till Pireus. Taxi eller apostlahästarna den sista biten ner till alla biljettkontoren. (Se upp med taxichaffisarna när de skall ha betalt).

//PA

bjorn
2008-04-02, 09:45
I sept förra året flög vi Naxos -Athen ca 07;30 på morgonen,det planet kom från Athen vid 7:tiden.Kan vara något att fundera över.Dyrare än båt men mkt smidigare
bjorn

rokker
2008-04-02, 10:49
Tack för alla svar :)

Vilken tid börjar bussar och tunnelbana röra på sig? fem?

Om vi nu väljer inrikesflyg, vilket bolag brukar vara blligast?

Hellen
2008-04-02, 11:54
Om vi nu väljer inrikesflyg, vilket bolag brukar vara blligast?

Olympic airlines, ungefär dubbla priset med flyg 58€ jämfört med Blue Star båt till Naxos, den biljettern kostar 30€.
// Helén

Ioslina
2008-04-02, 12:03
Line X96 Pireaus- Airport Express starts from the center of Pireaus (Karaiskaki Square) and via Posidonos Avenue, Varis-Varkizas, and Varis-Koropiou Roads terminates at the airport. Both the Syntagma and the Pireaus buses run for 24 hours, generally every twenty minutes but every 40 minutes after midnight.

rokker
2008-04-02, 12:48
Line X96 Pireaus- Airport Express starts from the center of Pireaus (Karaiskaki Square) and via Posidonos Avenue, Varis-Varkizas, and Varis-Koropiou Roads terminates at the airport. Both the Syntagma and the Pireaus buses run for 24 hours, generally every twenty minutes but every 40 minutes after midnight.


_B-anana

Frappe
2008-04-02, 15:52
Första båten till Naxos från Rafina går 07.45.


Camilla

laero
2008-04-02, 17:42
Taxi eller apostlahästarna den sista biten ner till alla biljettkontoren. (Se upp med taxichaffisarna när de skall ha betalt).
//PA
Att sätta sig i en taxi tycker jag verkar onödigt. Åker man buss x96 så stannar den ju precis utanför biljettkontoren. Åker man tunnelbana så är det ju bara att gå den nybyggda viadukten över vägen, så är man på hamnområdet sedan. (tidigare skulle den vägen passeras med överhängande risk för eget liv;))
Lars

malou
2008-04-02, 21:45
...Att sätta sig i en taxi tycker jag verkar onödigt. ...;))
Lars

Dessuten med fare for eget liv! Foretrekker så absolutt buss i/rundt Athen. Men velger man taxi, får man blunde og håpe på det beste. Og da tenker jeg ikke på kostnader....

Peter
2008-04-03, 16:08
Första båten till Naxos från Rafina går 07.45.

Precis. Ta er med bussen, tar ca 30 min, till Rafina och ta första bästa färja/catamaran så är ni på tex Naxos vid 10-tiden. Mycket snabbare och enklare och så slipper ni kaoset i Pireus.

Peter

rokker
2008-04-04, 12:59
Experterna verkar ju eniga så jag tror vi kör på det!

Tack för alla svar :)

/rokk