handdator

Visa fullständig version : Bokat! Votsalakia!


Malena
2008-04-01, 12:31
Igårkväll bokades resan vi sneglat på så länge nu! Samos, Votsalakia och Hotell Livanina. En tre-rums-lägenhet (!) med balkong. Någon som känner till hotellet?

21 september bär det av. Långt bort ja men å andra sidan, den som väntar på något gott... klapp_klap_B-anana

Marco
2008-04-01, 16:30
Hej!
Bodde på Livanina en vecka i juli 2005. Stället ligger ca 100 m från huvudvägen i en lummig trädgård med en hel del olivträd runt omkring. Paret som äger stället bor själv i ett av husen och är mycket trevliga minns jag. Dock så var deras engelska inget vidare, men som sagt mycket trevliga och hjälpsamma. Lugnt läge och varje morgon vaknade man till tupparnas galande. Ha det så trevligt på Livanina!

/Marco

Malena
2008-04-01, 16:39
Utsikt från balkongerna?

Tack för infon!

Marco
2008-04-01, 18:22
Har för mig att lägenheterna med balkong sträckte sig över olivträden, och då har man utsikt antingen mot havet till eller mot berget bakom. Kan tipsa om en restaurang också som heter "Nick the Greek". Den ligger på vänster sida om vägen (strandsidan), direkt när man kommer in till Votsalakia. Det är den första restaurangen man ser på strandsidan, går inte att missa. De hade en riktigt mumsig svärdfisk!

Aina
2008-04-01, 19:48
Hotell Livanina var det ställe jag ville bo på inför förra sommaren, men barnen ville ha pool. Kan också tipsa om Annas restarang som ligger åt motsatta hållet. Vällagad grekisk mat. Nick the Greek var också bra!
Aina

sahar
2008-04-02, 01:13
Åh, Votsalakia! Vi längtar dit ständigt.

Lotta E
2008-04-05, 07:10
Vilket bra val! Underbart att åka till Samos! Och bo i Votsalakia. Lugnt och skönt. Många resturanger med bra mat.
Ett tips är att hyra bil i några dagar för att se resten av denna underbara ö. Åka till Pythagorion är värt resan över bergen.
Lotta

theresa
2008-04-05, 11:25
Samos_B-anana vilken underbar ö....missa inte ett besök i byn Manolates vackrare by har jag aldrig sett. Gör sen som vi gjorde ta bilen och bara kör helst vilse;) vi hittade en massa små mysiga byar som jag tyvärr inte kommer ihåg namnen på när vi skulle hitta tillbaka till votsalakia där vi bodde.

Malena
2008-04-05, 16:22
Åh vad de låter bra! Manolates är inplanerat, det blir bil i 2-4 dagar tänker vi. Några fler måsten? Något vi kan skippa, som är typ överreklamerat eller så?

theresa
2008-04-05, 17:06
Strax utanför votsalakia jag tror man åker mot en by som heter "Marathocampos" (stavningen är inte rätt) så finns det en skylt där det står Phytagorians grotta...dit åkte vi en slingrig grusväg tog sin lilla tid efter vi kommit dit så såg vi att det fanns en bättre väg att ta sej dit på,men det är ju det som är tjusningen det är ju semester man behöver inte stressa:D väl framme parkerade vi bilen vid en taverna och påbörjade en väldigt jobbig klättring uppåt på små smala trappsteg,varmt och svettigt men det var värt det,där uppe på berget hade man värdens utsikt och så fanns det 2 grottor man kunde gå in i....jag älskar grottor så jag var helt lyrisk det fanns även ett litet kapell där,turister som varit där förut tyckte inte det var värt mödan att åka dit men jag tyckte detflabb_flab alla har ju olika tycke och smak.

Vi åkte även en guidad båttur som apollo anordnade men olika badstopp där personalen grillade vår mat medans vi badade...underbar dag med mycket sol o bad rekomenderas....

Phytagorians tunnel i Phytagorian hade vi hört mycket om så dit åkte vi men vi blev lite besvikna...en typisk turistfälla,dyrt och inte speciellt märkvärdigt men som sagt alla tycker ju olika ni kanske uppskattar det bättre än vi gjorde,om ni inte har så höga förväntningar som vi hade.bye_bye

Lissi
2008-04-05, 17:13
Strax utanför votsalakia jag tror man åker mot en by som heter "Marathocampos" (stavningen är inte rätt)


Åh, den byn var vi i 1992....och då fanns en LÅÅÅÅÅNG stenstrand lite från byn , som vi badade vid och vi var HELT ensamma de timmar vi var där.....Där var alldeles tyst och stilla, bara havets brus....Jag har en bild i mitt album där vi sitter med medhavd matsäck...Undrar hur där ser ut nu????;)

Samos ÄR underbart...Vi bodde den veckan i Pythagorion.

Lissi

Aina
2008-04-05, 18:05
Votsolakia är härligt. Att simma eller promenera längs den långa stranden... Annas restarang (grekisk husmanskost), Nick the Greek (fisk). Vi vandrade från Votsolakia till Pythagoras grottor. Jag kom fram medan övr familjen gav upp. Råd: medtag 1,5 liter vatten per person. Jag gick också till klostret. Fantastisk utsikt!

Läs gärna mitt resebrev!

Aina

oliv
2008-04-05, 18:05
Ja ni har verkligen något att se fram emot och eftersom ni bor i Votsalakiia så hyr bil o åk till byn längst västerut dvs Drakei. En fin väg o härligt när man är framme i denna avlägsna by. Vi bodde förra året i Pythagoria, hyrde mc och var runt hela ön ett par varv, stannade o vandrade lite i bla Manolates-finfint. Efter en väg mot Mythilini tror jag det var, så stannade vi och vandrade i en torrlagd flodfåra, (sökte efter orkidér som vi läst kskulle blomma i maj)-kom fram till en pöl, blev glatt överraskade av massor av sköldpaddor som plumsade i. Härlig resa!!!

Aina
2008-04-06, 16:47
Vad kul förresten med alla positiva svar kring Votsolakia. Förra året när vi hade bokat rådde många oss (nåja, kanske en eller två?) att boka om till Pythagorion. Men det beror nog på vad man vill ha. Votsolakia är perfekt om man vill bada och koppla av, kanske hyra bil och göra utflykter till andra delar av ön.

Aina

Soleil
2008-04-07, 17:33
Man har sett så många större byar under årtiodena så är det perfekt att fira o. njuta en vecka i Votsalakia. Vi väntar på vårt semestervecka med "spänning"!