Logga in

Visa fullständig version : Naturkork kontra skruvkork på vinflaskor

Hasse
2008-04-01, 11:15
Hej !

Jag har läst en del artiklar i den vinlitteratur jag har hemma, angående den trend som pågått kring hur vinflaskor ska förslutas. Det är väl allom bekant att naturkork inte alltid är av det positiva slaget vad gäller det viktiga att hålla vinerna fräscha ? Oavsett om det är viner tänkta för omedelbar konsumtion eller objekt som behöver ligga mörkt och svalt i åratal så krävs frisk kork som inte förstör innehållet. Det kommer alltid att finnas en liten andel kork som gör vinerna odrickbara då de med en viss kemisk reaktion gör vinerna korkskadade på ett eller annat sätt. Själva korken är i sig inte orsak till defekt i vinet utan det är att den behandlas för att kunna hålla kraven på förslutning som gör att ämnen fäller ut i vinet och på så vis gör vinet odrickbart. Korken desinficeras med klor för att få bort korkens egen förmåga att bilda oönskade kemiska reaktioner. Dock blir det sådana reaktioner ändå och forskningen fortsätter söka lösningar på detta problem.

Dock har det nu kommit nya rön inom EU där jordbruksministeriet börjar ställa allt högre krav på korkindustrin (som är större än vad man kan tro) att man från producenthåll verkligen åtgärdar detta problem. De alltmer förekommande skruvkorkarna vi i t.ex Sverige ser på flaskorna vi köper, har visat sig vara ett lyckat drag även om traditionerna med naturkork alltid varit till godo (mestadels). De röster från jordbrukssidan inom EU som så att säga står på vinproducenternas sida, har nu börjat tala om att agera kraftfullt mot förekomsten av defekta viner. Tillverkare av skruvkork i metall har sin största förekomst i Asien vilket naturligtvis även intresserar EU då handel med dessa är högintressant ur ekonomisk synvinkel. Därför finns det också risker med detta och vad som på sikt kan vara oroande är att det kan bli verklig brist på vin inom EU då man även vill förändra förslutningen av flaskor på även befintliga ”lager” på vin som nu är ute på marknaden. Det kan låta krångligt men det skulle t.ex innebära att vi som har monopol i Sverige på alkoholförsäljning till konsumenter, skulle bli tvingade att låta EU ta hand om att låta ”korka om” befintligt lager (dvs. allt vin i Sverige som har naturkork nu) och införa skruvkork på alla vinflaskor som produceras i fortsättningen. Detta skulle kunna börja att införas och åtgärdas först 2011 så det är ännu ingen fara på taket så att säga.

Men det skulle onekligen vara bra då det slutligen införs då den andel defekta viner som faktiskt måste kasseras, har varit för hög enligt EU´s jordbruksdepartement. Ursprunget till denna smått revolutionerande och kanske kontroversiella vändning av förslutning av vinflaskor kommer ”naturligtvis” från en fransman. Averill Deumsillion är upphovsmannen till förslaget, tidigare kvalitetsansvarig i den organisation som förenar vinbönder i Bordeaux. Han innehar en hög position nära president Sarcozy i Frankrike och förväntas få stå till svars nu när förslaget ska upp inom EU och realiseras. Helt okontroversiellt är det som sagt inte och huruvida det anses kan komma att bli brist på vin är osäkert. Det produceras faktiskt alldeles för mycket vin i världen sedan länge så det blir onekligen en balansgång för myndigheter både inom EU och övriga världen att ta hand om. Det kan nog bara innebära en förbättring för oss konsumenter men nog är det som vanligt en alldeles för hög andel av byråkrati ?

Hasse :cool:

Zappa
2008-04-01, 15:08
Det var onekligen ett seriöst försök, Hasse
Deumsillion, haha flabb_flab

:D Sven

Eva L
2008-04-01, 17:08
Jag har hört att korkeken hotas på grund av de nya korkarna.Den är betydelsefull och karakteristisk för det spanska landskap där den odlas.

Eva

Hasse
2008-04-02, 06:01
Det var onekligen ett seriöst försök, Hasse
Deumsillion, haha flabb_flab

:D Sven

Fast jag hade mest roligt själv, t.ex när jag hittade på den fiktiva fransmannen Averill Deumsillion. Flera av mina kollegor på jobbet som uppskattar bra viner, svalde hela historien med hull och hår och tackade för "ännu en skopa intressant information".

anoula
2008-04-02, 08:23
Jag antar att du även känner till det här, Hasse: http://www.mensup.fr/usbwine/usbwine.swf

;)

Chras
2008-04-02, 08:27
Jag antar att du även känner till det här, Hasse: http://www.mensup.fr/usbwine/usbwine.swf

;)

Det är en bra goding som jag lyckades sprida bland mina gamla arbetskamrater runt EU.

Även Hasses skrivning lockar till skratt. Bra jobbat.

//Chras

Hellen
2008-04-02, 09:13
Även Hasses skrivning lockar till skratt. Bra jobbat.

Instämmer!klapp_klap
// Helén

Hasse
2008-04-02, 09:38
Mmmm, smickrare där :p !

Mikke
2008-04-02, 09:38
...hihihi....du e allt en riktig spjuver du, Hazze... :D