handdator

Visa fullständig version : Lägenhet/Radhus


Lusen
2008-03-31, 01:25
Hej!!

Skulle behöva er hjälp! :)

Det är så att jag har planer på att köpa ett radhus eller lägenhet i chalkidiki ...o undrar följande.

1.Vad behöver man skaffa för papper från sverige för att kunna köpa ett radhus/lght i grekland? Jag är halvgrek o döpt i grekland.

2.Kommer inte kunna betala hela summan cash, ska man ta ett lån i grekland eller sverige? Vilket är mest förmånligt dvs räntor osv. Vad kräver banken i grekland isf för papper som säkerhet på att jag kan betala av lånet?

3.Om det är ngn som bor i chalkidiki området hur är det med kriminalitet? Dvs att dem tömmer bostaden när man åker därifrån? Har nog sett lite för mkt på nyheter...o hört en del rykten...så är lite orolig... :eek:

4. Hur kommer man i kontakt med mäklare? Finns det ngr stora seriösa mäklarfirmor så man vet att allt har gått rätt till?

5. Kan man göra sådana affärer som bostadsköp utan att behöva blanda in ngr familjemedlemmar eller släktingar i papper då jag inte har ngn bostadsadress i grekland. Har förstått att man behöver sin fars namn i papper osv, min far är svensk..ska man ändå uppge hans namn? Har ingen kontakt med honom så undrar om det går lika bra med mors namn då hon är från grekland.

6. I sverige med bostadsrätter betalar man ändå en hyr-kostnad...eller vad man ska kalla den för? Den finns väl inte i grekland? Finns det ngn sida på internet man kan gå in o titta på hus/lght-priser o dylikt samt tips på vad man bör tänka på o hur man går till väga vid hus/lägenhetsköp i grekland?

Många frågor men mkt tacksam för alla svar o råd jag kan få!!! klapp_klap
Lusen...