handdator

Visa fullständig version : Quartier Latin Paris


Getty
2008-03-28, 07:49
Hejsan!

På torsdag ska jag åka till Paris för första gången och ska bo i Latin kvarteren. Finns det någon här som bott där och kan beräta lite?

Hur läget är, om det finns bra restaranger och affärer t ex.

Jag har varit i Frankrike förut och kände att vi inte blev så trevligt bemötta eftersom vi inte kan språket:(. Är det någon skillnad i en storstad som Paris som har så många besökare? Kommer vi klara oss bättre på Engelskan i Paris än på övriga platser i Frankrike ?

//Ingela som med spänning ser fram mot resan

jopo
2008-03-28, 09:28
Hejsan!

Jag har varit i Frankrike förut och kände att vi inte blev så trevligt bemötta eftersom vi inte kan språket:(. Är det någon skillnad i en storstad som Paris som har så många besökare? Kommer vi klara oss bättre på Engelskan i Paris än på övriga platser i Frankrike ?

//Ingela som med spänning ser fram mot resan

Min erfarenhet är att man blir väl bemött och klarar sig ganska bra på engelska i Paris. (Lite förvånad faktiskt mot vad jag hört tidigare)

Men man blir väl bemött som man bemöter? Ställer du frågor på engelska med en bred amerikansk accent och begär att få betala med US-dollars, då kanske upplevelsen blir en annan. :rolleyes:

I ett gathörn stod vi med kartan uppvikt. Vi visste inte riktigt var vi var någonstans och inte riktigt heller vart vi skulle. Vi strosade runt lite planlöst.

En äldre dam med två långa baguetter i kassen stannar till och säger -"Notre dam?" och pekar. Min flickvän svarar på mkt knagglig skol-franska att vi är på väg åt andra hållet. Damen skiner upp och berättar något på franska, ser att vi inte förstår speciellt mycket, varpå hon fortsätter på knagglig engelska. Hon ursäktar sin dåliga engelska, vi vår dåliga franska. Tillslut frågar hon var vi kommer ifrån. -Sverige svarar vi.-Åh, svarar damen. Min svenska är riktigt riktigt dålig och skiner upp i ett leende.

Vi tog adjö och fortsatte vår planösa vandring, med ett leende.

Getty
2008-04-13, 22:19
Har varit hemma en vecka nu och tänker tillbaka på vår weekend i Paris. Helt underbar och quartier latin var ett bra område att bo i med mycket restauranger och affärer men kanske lite väl långt till de olika sevärdheterna. Men det innebar att vi fick mycket motion istället. Parisarna var trevliga och vi hade inga problem att klara oss på vår engelska.

//Ingela

Guhawi
2008-04-14, 09:15
Har varit hemma en vecka nu och tänker tillbaka på vår weekend i Paris. Helt underbar och quartier latin var ett bra område..... //Ingela

Jag tycker att det är roligt att när som du nu gjort, ger en liten sammanfattning på hur det var. Trevligt trevligt :D

//Guhawi