handdator

Visa fullständig version : Bilhyrning

ludude
2008-03-25, 12:41
Hallå!
Jag och min flickvän skall i juli nån gång åka till Grekland får att semestra/utforska/backpacka där.

Planen är att först stanna en vecka i Aten, och där sista dagen Hyra en bil och med den sedan åka sydväst nånstans. Men då jag aldrig nånsin har hyrt bil i Grekland, eller för den delen utomlands så undrar jag hur detta brukar fungera.

1. Jag är 23 år gammal, innebär detta ett problem när man hyr ?
2. Vad ska man tänka på 'bilmässigt' ska man välja en billig, dyr, med-larm, med-ac ? massor av frågor.. :)
3. Finns det några mindre seriösa biluthyrare som man bör akta sig för ?
4. Är det lättast att hyra bilen här hemifrån via internet, eller är det något som är enklare där på plats ?

Mycket tacksam för lite svar och gärna andra tips !

Mvh Niklas och Ellinor

Peter
2008-03-25, 15:13
1. Jag är 23 år gammal, innebär detta ett problem när man hyr ?
2. Vad ska man tänka på 'bilmässigt' ska man välja en billig, dyr, med-larm, med-ac ? massor av frågor.. :)
3. Finns det några mindre seriösa biluthyrare som man bör akta sig för ?
4. Är det lättast att hyra bilen här hemifrån via internet, eller är det något som är enklare där på plats ?

1. Det är nog inga problem. Förr krävde vissa stora bolag att man skulle haft körkort i 5 år för att få hyra, men det har jag inte hört talas om på länge.

2. Eftersom ni åker i Juli är AC i princip ett måste. I övrigt skulle jag välja en bil som verkar trevlig och som passar plånboken.

3. Det finns det säkert. Men om du håller dig till de stora Grekiska uthyrarna, Avis eller Herz så är det inga problem.

4. Det är nog lika enkelt bägge två. Men kolla på nätet vad som finns och vad det kostar. Maila och få prisförslag!

Jag har bara hyrt bil på öarna och där är det kanske lite annorlunda. Men det finns många här som hyrt på fastlandet och säkert kan fylla på med mer info.

En sak du ska tänka på när du hyr är att ni tillsammans med uthyraren kollar bilen för ev skador sedan tidigare. Om det finns skador fota gärna dessa eller dokumentera dem på papper. Då undviker man ev problem när man lämnar tillbaka bilen.

Och: Kör försiktigt, trafiken i Grekland är intensiv!!!

Peter

Stephan
2008-03-25, 15:32
1. Och: Kör försiktigt, trafiken i Grekland är intensiv!!!

Peter

Den siste linjen i Peters svar er verd å tenke på og får meg til å minnes et tips (blant mange) som jeg fikk av en innfødt bilutleier på Kreta:

"And please remember, sir, that we Greeks are very bad drivers."

Stephan

Argyris
2008-03-25, 16:32
Hej,

kollade på Holiday Auto för din skulle, dom skriver så här:

Åldersgräns
Min.ålder 21-25 år beroende på bilstorlek. Förare under 25 måste betala en extra avgift på 1.50 euro+skatt / dag.

/Nico

P.S: Om ni skall hyra en längre tid >3 dagar så tycker jag att holidayautos är bra, sök på nätet. Och välj A/C