handdator

Visa fullständig version : Stor brand på Skopelos


Ioannis
2008-03-24, 20:12
Tyvärr är en stor brand på gång på Skopelos!

Mette
2008-03-24, 20:21
Hvor og hvordan. Kan man se indlæg på nettet? Det var dog forfærdeligt... Kan du gi' en webadresse?

Ioannis
2008-03-24, 20:32
Det står på den grekiska in.gr

Mette
2008-03-24, 20:35
Har fundet hjemmesiden, men forstår ikke meget af det. Kan du fortælle mere?

Ioannis
2008-03-24, 20:36
Branden är i Agnondas

Mette
2008-03-24, 20:38
Forstår du, jeg har været mere end 20 gange på Skopelos. Har venner og bekendte der. Derfor vil jeg meget gerne vide mere....

Mette
2008-03-24, 20:39
Tak for dit svar ...

Rojo72
2008-06-17, 23:37
Tänkte skriva några snabba svar på en del lösa trådar nyss hemkommen från Skopelos (nåja.... ett dygn sen snart) om det är någon som liksom jag kollar en del halvgamla trådar om småöarna man funderat på att åka till.

Branden var mellan Staphylos och Agnondas, på insidan av vägen så att säga, uppe mot bergen. Den har gått över vägen i närheten av Agnondas men annars är den uppe på sluttningarna. Det är ett rejält stort område som brunnit av och det syns som sagt tydligt när man åker den vägsträckan, likaså kan man se det på avstånd på andra sidan Agnondas och om man simmar ut en del från stranden där så ser man spåren också, MEN det stör absolut inte någon annanstans och det förtar inte stämningen inne i själva fiskebyn där.

Trist att det hänt men inget att oroa sig för när det gäller skönhetsupplevelsen av ön som sådan.

Hoppas ni som fortfarande har er resa kvar får en bra tid där :)!

Elisabet
2008-06-18, 00:27
Den har gått över vägen i närheten av AgnondasJust där minns jag att jag tänkte varje gång vi åkte förbi, att träden är gröna och frodiga i kronan, men oerhört torra på nedre halvan - och att om det skulle bli brand där skulle det brinna som fnöske.

Skogsvården verkar vara obefintlig på Skopelos. Inte för att jag vet hur det är med den saken i andra skogsbeklädda områden i Grekland, men när vi kom till Skiathos några dagar senare tyckte jag att skogen verkade märkbart friskare där.