handdator

Visa fullständig version : Första greklandsresan!


Jesper_axelsson
2008-03-24, 15:48
Hej alla!

Jag och tjejen tänkte öluffa nu i juni.
Har tittat lite på flygresor och hittat tur/retur till aten för 2000/person.

Är det en bra idé att både starta och sluta i aten eller ska man välja två olika flygplatser?

Har läst jättemycket bra här på sidan och forumet men vet fortfarande inte riktigt villka eller hur många öar vi ska besöka. (2 veckor tänkte vi stanna)

/Jesper och titti

litentuva
2008-03-24, 15:59
Om du vet i vilken del av den grekiska övärlden ni ska luffa i kanske ni varken behöver börja eller sluta i aten. Det beror ju på vart ni ska. Många flyger ju ut bland öarna direkt och nu för tiden är det inga problem att flyga till en ö och hem från en annan eftersom man kan boka enkelresor med ganska många bolag. Tex Sterling har ju billiga alternativ.

CarinaN
2008-03-24, 20:54
Första gången vi båtluffade så valde vi att både starta och sluta i Athen.
Vi luffade i västra Kykladerna vilket jag starkt rekommenderar! Vi tog en eftermiddagsbåt från Piraeus till Milos där vi stannade i fyra nätter. Därefter åkte vi till Sifnos. På Milos var vi väldigt aktiva; hyrde moppe, åkte båtrundtur mm. Där finns ju så mycket att se och uppleva!
När vi sedan kom till Sifnos gick vi genast ner i varv och bara njöt av lugnet och stillheten som vi fann där. Hade tänkt stanna där endast 3-4 nätter men det blev åtta!!! Serifos som egentligen skulle bli vår tredje och sista ö på vår tvåveckorsluff fick vi helt enkelt hoppa över och spara till en annan gång. Det är ju det som är så härligt med luffandet... man har en grundplan, men sen kan man ändra sig flera gånger om när man är iväg.

De två sista nätterna bodde vi sedan i Athen.

Numera väljer vi gärna att flyga direkt till en ö, eller att flyga ner till Athen och sedan flyga hem från en ö. Men det beror på att vi har varit i Athen ett par gånger nu. Har man inte det tycker jag absolut att man ska avsluta där, trots att det egentligen är för varmt där på sommaren. Men en eller två dagar klarar man!!

Lycka till med planerandet!

Carinabye_bye

Jesper_axelsson
2008-03-25, 00:27
Tack för hjälpen!
Glömde skriva att vi aldrig har varit i aten och gärna vill se staden.

Jag måste nog lite läsa lite mer innan vi kan bestämma villka öar vi ska till. Naxos verkar ju populärt och bra...

CarinaN
2008-03-25, 12:32
Tack för hjälpen!
Glömde skriva att vi aldrig har varit i aten och gärna vill se staden.


Då skulle jag nog slå till på de där biljetterna. 4000 kr för båda är ju ett bra pris.
Naxos är ett bra val, då har ni många öar runt omkring att kombinera med. Själv tycker jag att två till tre öar är lagom när man är ute två veckor.

Carina

Jesper_axelsson
2008-03-28, 16:49
Jag hittade precis ett billigt flyg från kreta till oslo. Vet fortfarande inte villka öar vi ska besöka.

Kommer antagligen inte åka till grekland på dett tag så vi vill ju se det bästa vid denna resan =)

Är det då bästa att flyga ner till aten och hem från aten eller ner till aten och hem från kreta?

Nån som vet om tågstationen och flygplatsen ligger lång ifrån varandra i Oslo?

/Jesper

bob-kåre
2008-03-28, 18:01
Är det Gardermoen ni menar så ligger det några mil norr om Oslo, men det går både buss och tåg från flygplatsen in till Oslo så det ska inte vara några problem att ta sig dit.

Abi
2008-03-28, 18:15
Jag tycker det blir mycket båt-åkande mellan Aten och Kreta, men det kanske ni gillar.
Flyg både till och ifrån Aten ger möjlighet till många olika ö-rutter. -05 var vi på Sifnos, Milos och Syros. -06 på Syros, Tinos, Mykonos och Andros, och även en höstvecka på Evia.
Det finns säkert fler turer, som går att göra vid senare tillfällen Ang_elx.
Lycka till med planeringen.

bye_byeAbi

Hellen
2008-03-28, 18:59
Då skulle jag nog slå till på de där biljetterna. 4000 kr för båda är ju ett bra pris.
Naxos är ett bra val, då har ni många öar runt omkring att kombinera med. Själv tycker jag att två till tre öar är lagom när man är ute två veckor.
Carina

Håller med! Vi bokade i förra veckan, drygt 2000 kr per person, det går idag inte att hitta, billigare, eller till samma pris, med bra flygtider från Göteborg till Aten t.o.r.
// Helén

Ia
2008-03-28, 18:59
Til Jesper...


Skal dere reise til/fra Oslo så har Norwegian rimlige biletter til/fra Kos & Rhodos som ligger nærmere Kreta.
Om dere reiser til Rhodos, kan dere være der noen dager for så å ta fly over til Karpathos (som er veldig billig) og derifra går det båt til Kreta ..., bare en mulighet... el. et alterntiv.

Det går både vanlig tog og flytog fra Oslo sentrum til Gardemoen. Flytog dobbelt så dyrt og nesten dobbelt så fort... Har man ikke dårlig tid trenger man jo ikke ta flytoget.
Tror også det går tog til Rygge flystasjon som ligger litt syd for Oslo (nærmere Gjøteborg)

Ia

Hellen
2008-03-28, 19:02
Jag tycker det blir mycket båt-åkande mellan Aten och Kreta.
Lycka till med planeringen.
bye_byeAbi

Exakt så upplever jag det också.
Om jag hade gjort en sådan resa på min första luff, så hade jag troligtvis inte haft lust att åka någon mer gång, vi tyckte det var tillräckligt med Kreta-Milos
// Helén

malou
2008-03-28, 20:57
Norwegian flyr både til Kos, Rhodos, Athen og Kreta (enten fra Oslo Lufthavn eller Rygge). - Forøvrig, hvor dere enn reiser fra, vil dere til Kykladene er Athen eller Santorini et godt utgangspunkt (Milos, Naxos, Ios, Amorgos etc). - Kos og Rhodos passer godt for reising i Dodokanesene. Fra Rhodos går det mange ferger nordover, også til Kos. (Og innenriksfly til diverse, bl.a. Karpathos som Ia nevner). Og fra Rhodos/Kos kommer man greit til Tilos, Kalymnos, Leros, Patmos etc. Hurtigferger er det en del av i høysesongen. Ha en god ferie, mulighetene er mange!

Jesper_axelsson
2008-03-29, 12:20
Tack för hjälpen!

Det får nog bli t.o.r till Aten för kykladerna verkar ju bra. 8tim tåg från Oslo var inte så lockande heller...

Nu ska vi bara bestämma vilka öar vi ska till och det kommer nog ta lite tid =)

Hellen
2008-03-29, 12:33
Tack för hjälpen!
Det får nog bli t.o.r till Aten för kykladerna verkar ju bra. 8tim tåg från Oslo var inte så lockande heller...


Har du åtta timmar med tåg från Oslo? Då finns det förhoppningsvis någon flygplats som ligger närmare, var i från vill ni åka? Flera stora städer med undantag av Malmö har flyg till Aten för inte allt för mycket pengar.
// Helén

Jesper_axelsson
2008-03-29, 13:42
vi kommer nog flyga direkt från göteborg eller köpenhamn istället. Tänkte boka biljetter idag och vi tar nog det som blir billigast.

CarinaN
2008-03-29, 13:57
Det får nog bli t.o.r till Aten för kykladerna verkar ju bra.


Det gör ni rätt i!! Eftersom ni aldrig har varit i Aten är det väl toppen att avsluta med en eller två nätter där.
När ni väl har flygbiljetterna bokade kommer ni till den angenäma delen... att välja öar. Den processen är nästan halva nöjet med resan. Ibland hinner man ändra sig flera gånger om.
Förra året hade vi helt bestämt oss för Folegandros, Sikinos och Santorini, vi hade även gjort en preliminär bokning med Apollo till Santorini. Sen hittade jag plötsligt lika billiga biljetter till Samos. Eftersom Samos, Ikaria och Fourni var en rutt som vi tidigare hade pratat om bokade vi om till Samos istället.
I år ville vi boka till Santorini, men oj vad dyrt det var plötsligt! Så nu flyger vi ner till Aten och hem från Kreta istället (eftersom det blir en prisskillnad på 5000 kr så är det värt besväret). Får se om förra årets ursprungsplan plan består eller om det blir HELT nya öar:D.

Carinabye_bye

Jesper_axelsson
2008-03-29, 14:23
Vi pratade om att stanna några nätter i Aten direkt när vi kommer ner. Vet inte om vi kommer va lika sugna på slutet av resan.

Som Carina säger så skulle det va kul att se Aten för första gången. Nån som har nått tips på bra hotel och/eller sevärdheter?

är det krångligt att ta sig från stan till hamnen?

/Jesper och Titti

CarinaN
2008-03-29, 14:37
Man kan ju i o f sig starta med Aten, men i regel är det tryggt att åka till fastlandet åtminstone 1 natt innan flyget går hem. Det händer nämligen att båtar blir inställda p g a kraftig blåst. Tänker man vänta med att lämna öarna till samma dag som flyget går gäller det att ha koll på väderleken, eller befinna sig på en ö som trafikeras av större färjor. Det är oftast snabbåtarna som blir inställda vid dåligt väder.

Carina