handdator

Visa fullständig version : pelion


Bea
2008-03-23, 16:25
Hej!
Vi tänkte i juni utforska halvön Pelion efter besökt på Skopelos och Alonissos. Det rör sig om 4-5 dagar i slutet av juni. Har någon tips på var man lämpligen kan bo, om man har hyrbil och vill bada varje dag, men ändå kunna göra utflykter av olika slag till resten av halvön, och eventuellt Meteora. Vi är två vuxna och två barn, 5 och 7 år gamla. Tips på byar, utflyktsmål och boende tas tacksamt emot!

Bea

il
2008-03-23, 18:54
[quote=Bea;121351]Hej!
Vi tänkte i juni utforska halvön Pelion efter besökt på Skopelos och Alonissos. Vi är två vuxna och två barn, 5 och 7 år gamla. Tips på byar, utflyktsmål och boende tas tacksamt emot!


Något ni absolut ska göra är en utflykt med det lilla tåget som går från Volos stad och upp på Mt Pelion. Läs mer här (www.magnesia-tourism.gr).
Det tipset fick jag själv på TUR-mässan i Göteborg. Det är ingen lång tur men verkar jättevacker. 16 km lång, passerar över 6 fantastiska stenbroar. Ett tekniskt mästerverk om man får tro reklamen.

Tyvärr kan jag inte säga mer om området. Ska själv dit och "utforska".
/il

il
2008-03-23, 19:02
Tyvärr verkar länkhänvisningen inte fungera, eller om det beror på att inlägget inte arbetat färdigt än. För säkerhets skull kommer adressen i klartext i stället.
www.magnesia-tourism.gr (http://www.magnesia-tourism.gr)

/il

Mette
2008-03-23, 19:43
Pilion er et af de smukkeste steder i Grækenland. Det bedste strande ligger på østkysten, Papa Nero, Plaka beach begge nær den lille by Agios Ioannis. Her ligger også den lille by Damouchari, noget af det mest idylliske der findes. Meget stille...

Fra østkysten af Pilion tager det en times tid at køre til Volos (som man må igennem for at komme til fx. Meteora). Men stedet kan absolut anbefales.

Mette

naxoss
2008-03-23, 21:52
Jag var på Pilion för några år sedan. Bodde då i en bergsby som heter Tsangarada. En by fördelat på fyra delbyar (om jag minns rätt). 100 personer bodde där allt som allt. Fantastiskt vackert!!!!!!!!!!!!!! Kommer att återvända någon dag.
Vi var där i juli och då var det lågsäsong. Deras högsäsong är på vintern för man åker skidor där då.
Det var väldigt grönt och vackert.

Lena

Bea
2008-03-28, 16:22
Tack för tipsen! Det låter som rätt ställe för oss. Tåget hade vi redan spanat in... Är det så att det är dyrare med tex logi på fastlandet? Jag får den känslan när jag surfar runt på nätet om Pelion.

Bea