handdator

Visa fullständig version : Hej alla experter!

alexandrap
2008-03-21, 07:43
Jag har aldrig varit i Grekland men det har alltid varit lite av en dröm att få åka dit.
Jag vet att många av öarna är rejält exploaterade men att det än finns några pärlor där tyskar och britter (och svenskar) inte regerar.
Har ni några tips? Det jag och min resekompis är ute efter är först och främst vacker miljö (både natur och stad), "Vykortsgrekland", haha.
Annars skulle vi tycka att det vore kul med en ung atmosfär, vart är det tex grekerna själva åker för att semestra?

Tacksam för all hjälp,
Alexandra

laero
2008-03-21, 09:11
Hej !
Det är kanske lite lurigt att få ihop det där med ung atmosfär kontra oexploaterade pärlor.
Ungdomsöar/partyöar kan vara Ios, Paros, Zakynthos, Kos, Mykonos, Skiathos, Rhodos om man ska generalisera. Dessa kan inte kallas oexploaterade - tvärtom.
I princip alla öar lever på turism under sommaren, och nästan överallt går det att hitta det lite mer orörda, grekiska om man letar.
Exempel på öar med "lugnare" turism kan vara Amorgos, Leros, Serifos, Donoussa mfl.
Sedan finns det alla tänkbara varianter däremellan

Lars

Arne
2008-03-21, 10:33
Lite beroende på var ni landar i Grekland!!
Men i Dodekanesernas övärld finnes en del oslipade pärlor vilka kantänka kunde passa er likt handen i handsken.

Patmos. Trivsam atmosfär, bra prisbild samt ett antal förträffliga stränder. Mysiga byar och bra kollektivtrafik förstärka möjligheterna till en riktigt fin semester. Då är Kos eller Rhodos bra ställe att landa på.

Symi. Även här gäller Kos eller Rhodos som landning. Lite dyrare kanske, men bländande vackert. Goda kollektiva transporter. Kanske lite knapert med discodunk...

Arne

Eva L
2008-03-21, 10:57
Många greker åker till öar där de eller släkten kommer ifrån. På Paros har jag mött många grekiska turister men även på Karpathos. Jag hade min dotter med till Karpathos och hon tycket att det var många grekiska yngre människor på klubbarna dit hon gick sent på natten som greker gör.

Patmos är som Arne skriver en jättefin ö men den har jag bara besökt i juni och då var medelåldern ganska hög. Mest äldre par som turistade där då. Det är alltid svårt att råda någon annan beror så mycket på vad ni vill göra på dagarna och när ni åker. Min dotter trivdes väldigt gott på Amorgos och Folegandros trots att hon bara var i 20-årsåldern när vi besökte dessa öar tillsammans för några år sedan.

Eva

alexandrap
2008-03-21, 15:26
Tack för alla svar!
Vi vill undvika öarna med värst hålligång, vi vill helst åt ställen med trevliga och pratglada människor, där man kan sätta sig ner på tavernor och slippa se "kottbullar" på menyn... ;)

Vi gillar båda att snorkla, så häftiga klippor och ett rikt fiskliv är ett plus. Eftersom vi är studenter så är en lägre prisnivå självklart något vi inte tackar nej till!
Annars beror det som sagt mycket på hur själva staden ser ut...

Återigen, tack för all hjälp!

nina_77
2008-03-22, 20:11
Vi åker till Thassos i maj, där ska vara fint, grönt och inte så exploaterat. Min syster var där för ett par år sedan och enligt henne var det bra priser då. Men det kan ju ha ändrats.

Tack för alla svar!
Vi vill undvika öarna med värst hålligång, vi vill helst åt ställen med trevliga och pratglada människor, där man kan sätta sig ner på tavernor och slippa se "kottbullar" på menyn... ;)

Vi gillar båda att snorkla, så häftiga klippor och ett rikt fiskliv är ett plus. Eftersom vi är studenter så är en lägre prisnivå självklart något vi inte tackar nej till!

Katitzi
2008-03-23, 09:50
Tack för alla svar!

Hej! Är ny på det här forumet, men har följt det i många år. Skulle vilja ge dig ett tips på en ö med många grekiska turister: Kefalonia! Många utvandrade släktingar återvänder och en hel del fastlandsgreker semestrar. I staden Argostoli var det mest greker ute på kvällarna. Stort torg med många uteserveringar,tavernor i gränderna och några discon och klubbar gick vi också förbi.
Bo i Lassi på gångavstånd från staden. Där finns flera fina stränder och klippor att snorkla vid. Stora vattensköldpaddor håller till vid ön. Vid en strand blev vi omringade av småfiskar precis som i Thailand!
Prisnivån är väl som på de flesta öarna.

Andra förslag på öar skulle kunna vara Poros och Samos.

Ska själv till Thassos i sommar.

Anso
2008-03-25, 18:34
Parga är ett fint ställe också. Grönt och lummigt och fina omgivningar. Det är rätt så kuperat, vilket kan göra det jobbigt att gå ibland, men så blir också utsikten därefter.

Det är inte ett helt lugnt ställe, det är ju rätt så litet och i juli/augusti kommer många italienare och även semestrande greker dit. Så det är full fart kring restaurangerna och de uteställen som finns.
Men, fortfarande inget partyställe alls som Rhodos och Kos osv.

Det finns en jättefin lång sandstrand med flera tavernor dit vi gick nästan varje dag. Sen finns det flera båtutflykter man kan göra, för att komma till andra stränder.

Vi bodde på Hotel Lemon Tree, vilket var mysigt och hade ett fint poolområde. Har för mig att det är apollo som har det hotellet nu.

UlfWiman
2008-03-25, 21:27
Hej du

Varför inte testa Kreta som förstagångsmål.
Det finns allt och inget beroende på var man väljer att bo.
Jag har Xania och där finns allt men tvärsöver finns ingenting. Spännande att utforska och uppleva. Jag har varit där sedan 1976 och upplevt mycket. Både bra och dåligt kan jag lova. Om jag är på Kreta är jag "hemma".

Uffe

Monica P
2008-03-26, 08:14
Kalymnos, vad annat.

Hjalta99
2008-03-26, 18:51
Jag har aldrig varit i Grekland men det har alltid varit lite av en dröm att få åka dit.
Har ni några tips? Tacksam för all hjälp,
Alexandra

Som Monica säger: Kalymnos naturligtvis! Min första greklandsresa (1992) gick just dit och det blev kärlek vid första ögonkastet. Har återvänt ett antal gånger och nu i höst blir det min tionde resa. Och det ska bli underbart! Två hela veckor i paradiset... På Kalymnos "skrotar" man, vandrar, klättrar i berg, badar, äter god mat och bara njuter av livet.

Hälsn
Eva - med 176 dagar kvar... :D