handdator

Visa fullständig version : Grekland farligast för bilisten


Kalimera
2008-03-19, 16:16
Enligt norska vägverket ligger Grekland i topp när det gäller antal döda i trafiken. Läs mer på DN. (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=753329)

Arne
2008-03-19, 17:27
Ja, som sagt!!! Att hyra bil i Grekland, det 'är som att spela rysk roulette!! Och detta med livet som insats!!

Arne

Med nu strax under 60 dagar kvar till avfärd!!!

Chras
2008-03-19, 17:46
Får citera Piraten. "Löng, förbannad lögn, statistik".
Har tydligen haft tur i den grekiska trafiken.
Värsta upplevelsen med bil var på Maliorca bland hyrbilar och "tävlingscyklister". det var värre än Grekland.
//Chras

Peter
2008-03-19, 18:15
Enligt EUSTAT som sköter statistiken så är det Grekland och Portugal som har flest döda i trafiken per år inom EU...

Det hindrar dock inte mig från att hyra bil eller moped på Grekiska öar. De flesta olyckorna händer på fastlandet...

Peter

monica
2008-03-19, 18:35
Enligt EUSTAT som sköter statistiken så är det Grekland och Portugal som har flest döda i trafiken per år inom EU...

Det hindrar dock inte mig från att hyra bil eller moped på Grekiska öar. De flesta olyckorna händer på fastlandet...

Peter

Nu har trafikpolisen dragit igång rena drevet på bilisterna i min stad och jag tror lite överallt runt Aten.
Man blir stoppad hela tiden och poliserna skriver upp en för löjliga saker ibland men visst är det bra, vi själva har fått böter 4 ggr sedan nyår.

Det är höga böter som ges, och ett exempel jag har är ganska komiskt

En vänninas mor blev stoppad och allt var under kontroll, hon hade triangel,
medecinlåda som ej plasten runt ska vara bruten, brandspruta, och alla papper i sin ordning plus att bilen var ok. Hon började köra men polisen stoppade henne igen, han ville kolla datum på brandsprutan.

Där åkte hon dit, brandsprutan gick ut samma månad och polisen själv sa, när jag stoppat dig måste jag skriva dig på något :eek:

En av gångerna min man blev stoppad med sin skåpbil en van, blev bötern att han hade dragkrok på bilen. När han förklarade att den var köpt sådan blev det 80 euro i böter.

På besiktningen igår sa de att den måste kapas av, för den sticker utanför bilen.

Visst är det bra att de börjar kolla upp bilarna, och dessutom kollar att alla har bilbälte mm det är ju säkerhet för alla. Men hur folk kör är ju fortfarande ett problem, även om de oxå har fartkontroller.

Monica

xenos
2008-03-20, 06:40
Alltså.
Typ.
Norge gör en klassiker tror jag.
De vill vända bort blicken från sina egna siffror.

Lefteris

Netwolf
2008-03-20, 09:27
Får citera Piraten. "Löng, förbannad lögn, statistik".

Får vara lite messerschmitt här. :o Det var Mark Twain som myntade det, även om säkert Piraten nämnde det med. :)

/Netwolf

Monica P
2008-03-20, 13:54
Sitt inte och sov i trafiken...det som irriterar mig mest ar att man maste kolla ALLT vad dom andra gor, man blir matt av alla idioter som tror att dom-och jag- ar ododliga. Eller om dom overhuvudtaget tanker.

Athanasia
2008-03-20, 13:58
Sånt brukar vi lösa fint när vi hyr bil,,min man kör och jag tittar:D

kari
2008-03-20, 14:08
Alltså.Typ.Norge gör en klassiker tror jag.
De vill vända bort blicken från sina egna siffror. Lefteris

Du k a n ha et poeng der, Lefteris ;)
- vi har noen veistrekninger med en uhyggelig ulykkesstatistikk __D
Men d e t bedrer jo ikke Hellas sin statistikk, likevel er jeg mindre redd de gangene vi kjører i Hellas, enn jeg er her hjemme.

bye_byeKari

Admirala
2008-03-22, 12:09
Leste i Athens News i fjor at noen hadde beregnet at trafikkdoedstallene i Hellas kunne blitt halvert om alle brukte bilbelte...
Legg til at mange kjoerer i fylla, saerlig om natten.
Saa kjoer paa dagtid, edru, og bruk bilbelte. Og det gjoer vi jo, eller hva?

Ante
2008-03-22, 12:38
Grekerna har alltid så bråttom när de ska någonstans, full fart på vägen för att spara två minuter för att sedan sitta och röka i två timmar på någon taverna klapp_klap

Admirala
2008-03-29, 15:20
Grekerna har alltid så bråttom när de ska någonstans, full fart på vägen för att spara två minuter för att sedan sitta och röka i två timmar på någon taverna klapp_klap

Meget bra prioritering flabb_flab

sven.kriti
2008-03-29, 17:14
Current Traffic Penalties
As you may be aware, the Greek Government, in an effort to reduce the high number of road traffic accidents, has revised some of the penalties and has started to enforce compliance more stringently.
You have been warned!

Pass på, 3 måneders fengsel for mer enn 0,2 /1000
Denne plakaten finnes på www.inconews.com (http://www.inconews.com) jeg får ikke overført den til kalimera. Se under "Local News"
Her ser du exakt hvilket straffer som trafikkforseelser fører til i Hellas fra nå av!

Websiden tilhører den lokale foreningen for utlendinger i Agios Nikolaos INCO