handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Var ska vi åka??


Linda83
2008-03-18, 18:02
Jag och min sambo ska boka resa till Thassos nu i dagarna,
men vi har sån beslutsångest var vi ska åka?

Funderar på Skala Potamias?
Hur är det där, finns det bra utbud av tavernor och kanske några barer och så eller är det en väldigt liten by??

Annars funderar vi också på Skala Rachoni, eller Skala Prinou.
Är dom mindre än Potamias?

Vad rekommenderar ni?

Sen är jag även lite orolog över det här med getingar som jag sett när jag surfat runt?
Att man knappt kan ligga på stranden utan att ha dom flygandes i ansiktet?

Vi ska dit i början på Augusti.

Hur stort är problemet med getingar?? *orolig*

Vore oerhört tacksam för svar så fort som möjligt!
bye_bye

/Linda

eija
2008-03-19, 14:17
Hej!
Jag är lite försiktig med mina "råd" nuförtiden då det är så hemskt svårt att veta vad olika människor väntar på :)!
Några saker ändå:
- Skala Potamias är en liten strandby (turistby) med ganska många tavernor och cafeér och den har tillsammans med "Golden Beach" en lång (ca två km) sandstrand. Därifrån kan man vandra opp till bergbyarna Panagia och Potamia, som är värda att ses.
Jag tror att det är verkligen livligt och tätt i augusti där, då också greker har sina semester.

-Skala Rachoni är en mindre strandby vid öns huvudgata och Skala Prinou är en större by, där bilfärgorna till Kavala avgår. Lite längre från dess centrum finns det goda hotel med en egen strand. Men omgivningen är kanske inte så vacker som i S Potamias med Ipsarion (öns högsta berg).

-om getingar vågar jag inte säga nånting då jag har nästan alltid rest i början av juni och på den tiden har jag inte haft ett enda problem med getingar. mera nog med myggor som jag avskyr inne i hotelrummet!!! Men det finns nog medel mot getingar och man har ju diskuterat om dem också på detta forum.

Hoppas att ni ska ha en kul semester på Thassos som är min "egen" ö!
mvh/Eija
PS. Allra helst skulle jag kanske bo i Limenaria, som är i söder och är passande stor/liten för mig!

Micke Persson
2008-03-21, 20:00
Åk var som helst men inte till Thassos,var där Aug - 07 Dålig mat.dålig service fler getingar där än mygg i Norrland.
Storsäljare på Supermarket= Bedövningsmedel för getingstick.

ulf.viveca
2008-03-22, 16:13
[Hejsan,vi var på Thassos första gången juli 2006,denna underbara
gröna ö med fantastiska stränder.Efter att ha kommit hem bestämde
vi oss för att åka tillbaka 2007.
Sommaren 2007 köpt vi ett hus i Kallirachi, en gammal bergsby på västra sidan av ön.Åker ner första veckan i maj då hela huset skall vara
färdigrenoverat.
Kommer att vara på Thassos 3 veckor i sommar och 1 vecka i septemper
så vi kan rekomendera Thassos.
Prat om dålig mat och dålig service kan vi ej hålla med om.
Getingar finns men vi upplevde det mest sent på sommaren.Restauranger
ställer oftast ut ett fat med någon blandning där dom "trivs" och blir kvar.
Så låt inte getingarna stoppa er resa till denna underbara ö.
Hyr gärna en bil och åk runt ön,det är ca 10 mil runt ön.
Hoppas detta kan hjälpa er.
Mvh Ulf

ulrikas
2008-03-24, 11:08
Jag tycker också att man ska åka till Thassos. Vi var i Skala Potamias för två år sedan och var mkt nöjda. Vi var förvisso där i juni men såg en geting på 14 dagar. Vi åt god mat varje dag, var väldigt nöjda med restaurangutbudet!

/Ulrika

eija
2008-03-25, 14:20
Hej!
Det är ju ytterst intressant att läsa om så olika erfarenheter. Ibland undrar man, om man verkligen har besökt samma ö :)! Hur säger man: Så svarar skogen ...??!! Men vi människor är så olika och har också så olika intressen och förväntan, att det är ett stort problem att ge några rekommendationer. Jag åtmisntone har blivit mycket försiktig, önskar bara till alla trevliga äventyr och upplevelser, vart än ni ska då fara på semester bye_bye!
eija

PS. Ulf, du kan gissa hur avundsjuk jag blev, när jag läste om ert hus i Kallirachi. Jag äskar alla dessa thassiska bergbyar (har bott några veckor i Theologos).

Soleil
2008-03-25, 14:25
Erfarenheterna tycks variera verkligen...maten på Thassos är god men mest har vi ätit i Thassos stad o. 10 poäng till maten på tavernorna där. Och vi är vana med maten utomlands... och tycker mest om den lokala maten.