handdator

Visa fullständig version : Astypalea, något för oss?


Suz
2008-03-18, 14:25
Förkyld och hemma från jobbet, så har jag totalt snöat in på Kalimera. Vi har planerat en luff i småcykladerna + Amorgos och jag har väl läst ALLT som går om dessa öar....

Sen helt plötsligt har jag snöat in på Astypalea? Hur väl lämpar sig denna ö för familj med barn (6-åring). Stränderna ska ju tydligen vara sådär, men stämningen verkar ju vara outstanding vad jag läst. Ön borde väl gå att kombinera med Amorgos och några av småcykladerna? Får skippa Naxos isåfall, som vi varit på så många gånger. Ser fram emot tips på Astypalea.

Vi kommer isåfall fram mitt i natten, finns det uthyrare då eller ska man förboka (maj/juni)?


Hälsningar

Suz

Leena
2008-03-18, 17:00
Du måste förboka då färjan ej går in till "byn" utan lägger till vid nya hamnen där det är öde och nattsvart men har du bokat så finns där en bil och hämtar upp er!Astypalea är verkligen ett besök!

Suz
2008-03-18, 17:28
Tack för svaret. Då vet jag det att vi bör förboka. Finns det någon som har tips på ett fint boende med utsikt. Blir mer och mer sugen på Astypelea_B-anana

Celbe
2008-03-18, 17:36
Vi kommer isåfall fram mitt i natten, finns det uthyrare då eller ska man förboka (maj/juni)?


Vi har i slutet av juni månad kommit till den nya hamnen mitt i natten och då fanns det flera rumsuthyrare på plats och lokalbussen väntade också på passagerare. Kan kanske vara lite färre personer på plats när säsongen inte riktigt har kommit igång. Men å andra sidan har Asty inte så gott om båtförbindelser så det bör finnas folk på plats vilken båt som än kommer.

Det var i vårt fall Blue Star-färjan som lade till vid den nya hamnen. När vi åkte vidare till Amorgos gick GA-Ferries från den gamla hamnen.

Asty går bra att kombinera med Amorgos. GA-Ferries går inom Amorgos och sedan vidare till Asty ett par dagar i veckan. Mer fullständiga båttider lär ju dyka upp på nätet lite längre fram.

Asty är en jättehärlig ö men man ska inte förvänta sig några fantastiska stränder, bara trevliga :).

Celbe

Leena
2008-03-18, 18:15
Vi kom till Astypalea runt 1september och då fanns inte en kotte och vänta förrutom vår Dimitri från Kalypso som har ett utmärkt boende med underbar utsikt.

Celbe
2008-03-25, 09:12
...förutom vår Dimitri från Kalypso som har ett utmärkt boende med underbar utsikt.

Dimitri och Kalypso... Är det stället med en damfrisering på ena sidan och skoaffär på andra? I så fall har vi också bott där i en studio med utsikt över hamnen. Har också bott på Carlos med formidabel utsikt över både Skala och Chora. Nackdelen med Carlos är att de "bara" har (stora) rum med kylskåp (har i alla fall varit så när vi varit där) och så blir det en lite längre promenad till hamnen. Gör kanske inte något :).

Celbe

Leena
2008-03-25, 21:22
Ja det stämmer.De har även "ett traditionellt" hus nästan uppe vid kastrot,ny renoverat och helt fantastiskt men man bör gilla att gå i trappor då.

Smultron
2008-03-26, 09:50
Är också lite nyfiken på Astypalea och hakar på med några frågor:

Ni som varit där och tyckte om ön, vad var det ni gillade?

Hur är stämningen där? Hur "äkta" grekiskt är det? Hur turistiskt är det i juni/juli?

Vad finns det att göra/uppleva?

Finns det bra snorkling?

Smultron

Matte
2008-04-11, 19:47
Vi var på Astypalea i juni förra året, med en dotter på 10 år.
Vi valde att bo i Livadia för att ha nära till en bra strand, buss går till och från Chora flera gånger varje dag. Vi bode på ett ställe som heter Anixi, ett enkelt ställe men med mycket gästvänliga ägare. Tror vi betalade 30€ inkl ac för ett trebäddsrum, dock utan utsikt.

Vi blev nog lite besvikna på Asty, vi ångrar inte besöket men att återvända är inte troligt eftersom vi inte tycker att ön hade något som var så himla speciellt. Dessutom lockar inte de långa och nattliga kommunikationerna. Vi valde dock att ha Asty som sista ö på luffen och tog därför inrikesflyget därifrån, och det var jättesmidigt och inte mycket så himla dyrt heller.

//Matte

maji
2008-04-11, 21:38
Atypalea är absolut värt ett besök! Tycker dessutom att det finns ett antal bra stränder där. Jämfört med t.ex. Amorgos så finns det definitivt fler "fina" stränder. Men man skall definitivt inte bo i Livadia. Där finns en "fin" strand men har inte mycket mer att erbjuda. Dit kan man ta sig med buss eller promenera på dagen för att bada. Bo i "gamla" hamnen eller uppe i Chora och ni kommer att uppleva genuin grekisk atmosfär. har varit på ca 35 olika öar och Astypalea är absolut en av favoriterna.

maji
2008-04-11, 21:57
Glömde ju nämna att sist vi var där var i mitten av juli 2007 och då betalade vi 45 euro för en stor studio med jättefin utsikt på Korallis studios. Blev hämtade mitt i natten av Dimitris i nya hamnen ("alla" heter Dimitris eller Manolis på Astypalea) Vi flög från Göteborg till Santorini på en lördag, åkte vidare till Naxos. Tog in på Sofia´s för några timmar, skönt att få duscha och koppla av lite Tog sedan en kvällsfärja därifrån till Astypalea.

petola6206
2008-04-12, 01:02
Har rest till Astypalea i mer än 20 år till och från. :) Mina föräldrar hyr även ett litet hus där året runt, som vi lånar när vi är där. Boende finns det ganska gott om på ön. Jag har alltid föredragit att bo nere vid hamnen, mitt i händelsernas centrum. Man kan se när fiskegubbarna rensar sina nät, bussen krånglar sig igenom hamnpromenaden, gubbarna sitta borta på ouzeriorna, se båtarna komma och gå i hamnen osv. Vattnet är så rent i hamnen, så man kan utan tvekan bada vid den lilla stranden som finns där. Det säger väl ganska mycket.....

Numera lägger de flesta båtarna till på andra sidan ön (tyvärr...), men segelbåtarna samt lilla färjan Nissos Kalymnos från Kos lägger fortf till i den ordinarie hamnen. Hotell Paradissos mitt i hamnen med en fantastisk utsikt över hela hamnen har bra rum. Mr Fragiskos som äger hotellet är mycket bra att ha att göra med. Han har även båtbiljettskontor i byggnaden. De har även ett café i bottenplan, där man kan äta frukost om man inte gör det egen på rummet. Bussen på ön kan ta en till Livadi eller Maltezana som är de två andra "stora" byarna på ön. Finns strand vid bägge de byarna.

Finns några fantastiska stränder på ön runt om med kristallklart vatten. Finfint för de som vill snorkla! Rekommenderar att hyra bil/moppe av Lakis och Manolis uthyrning som ligger nere i hamnen. De är väldigt seriösa och trevliga att ha att göra med. Kör försiktigt på småvägarna, de är inte de bästa, men leder till de bästa stränderna!

Stränder: Agios Yiannis en bra bit efter Livadi är fin! Tsanaki en liten bit efter Livadi är en nudiststrand (frivilligt att vara avklädd förstås..) Den är kritvit klappersten och härligt vatten att snorkla i. Kaminakia på andra sidan ön är superbra! Vid "högsäsong" kan man slippa att köra dit och kan då ta badbåt i stället. Har ej gjort det själv, men det är säkert en härlig tur runt ön dit! Vill man ha sandbotten finns en liten sandstrand efter flygplatsen (Golden Sands kallas den) och vid Steno finns också sandbotten, men mest klappersten på stranden. Råd: Leta upp favoriten på ön genom att köra runt och kolla!

Det är inte turistiskt på Astypalea på något sätt. De som åker dit är båtluffare som tröttnat på Paros, Naxos mm samt personer som hyr hus/lgh på ön året runt. Dyker också upp en del som av "misstag" hamnat på ön. Många som hamnar på ön återkommer år efter år. Astypalea lämnar ingen oberörd!!! Hamnstaden/byn med små kubhus växande upp för berget och toppat av en stor välbevarad venetiansk borg, är en av Grekland vackraste vyer enligt många. Nu börjar det låta som en reklampelare för ön, men jag anser att det är en väldigt speciell ö som är väl värd ett besök. Förvänta inte den bästa maten eller bästa stränderna i Grekland. Förvänta er istället en fantastisk upplevelse inpå det grekiska ölivet, med gästvänliga människor och mysiga små tavernor med ok mat. Hitta en egen strand (utom i augusti) och njut av livet bortom all stress i Sverige.

Nattliv kan man också få på barerna uppe i Chora. Rekommenderar en tripp till nattklubben Panoroma som ligger med utsikt över hela staden och hamnen! Klubben har små "terasser" på utsidan, där man kan beundra utsikten med en god drink i handen och höra dunket från insidan med senaste musiken (både grekisk och disco).

Förresten finns det inrikesflyg till Astypalea sedan ett antal år tillbaks. Man kan flyga från bl a Athen, Kos och Rhodos vad jag vet. Då det inte går exremt många båtar dit/därifrån kan ju det vara en lösning på ena hållet. Men då rekommenderar jag att boka i tid på Olympic Airlines hemsida.

Trevlig resa!!!