handdator

Visa fullständig version : Tips för lugn resa april/maj


MariellM
2008-03-17, 09:16
Hejhej!
Jag ska ta med min sambo på en överraskningsresa när han fyller 40 i början av maj. Tänkte först åka charter, men hittade det här forumet och har ändrat mig. Vi åker flygstol och bokar boende där nere, då blir det lite mer äventyr! Vi har aldrig varit i Grekland så jag behöver lite hjälp av er proffs! flabb_flab

Vi kommer att åka den sista april och vara borta ungefär en vecka. Här hemma har vi 5 barn så jag vill ta honom till ett lugnt och mysigt ställe där vi kan koppla av med varandra i lugn och ro och där det inte är så "turistit". Men det är kanske inte någon fara så här tidigt på säsongen?

Jag tar tacksamt emot förslag på en trevlig och lugn ö, som har saker att upptäcka och utforska på tu man hand, till fots eller med moped!
Tipsa gärna om boende, lite mindre pensionat eller liknande, och prisklass för det så vi nybörjare inte blir lurade när vi står där nere och förhandlar...

Hur varmt är det ungefär den första veckan i maj?

Hoppas att någon kan ge mig lite tips så här i sista minuten.

Tack på förhand!

/Mariell

laero
2008-03-17, 10:17
Hej !
Vart har du tänkt att flyga ?
Reguljärt till Aten eller flygstol med charter-bolag direkt till nån ö.
Du bör tänka till avseende det, 1 vecka är lite kort om tid för att göra några längre förflyttningar inom Grekland.

Lars

MariellM
2008-03-17, 10:33
Hej Lars,
flyg ner till Aten och sedan båt till någon ö.
Alt flyg till en ö direkt.
1 vecka är inte mycket tid, men men.... vi kommer inte loss på tu man hand längre än så.:(

Totalt 3 resdagar och 4 dagar avkoppling är vad jag hoppas på!flabb_flab


/Mariell

Hellen
2008-03-17, 10:37
Jag skulle välja Santorini, antingen charter eller endast flyg, väljer ni att flyga till Aten i kombination med en ö, då går det bort mycker tid i restid.
Visst kan resandet i sig vara avkopplande, men jag hade inte prioriterat båtresa om jag "bara" hade en vecka på mig.
// Helén

laero
2008-03-17, 10:46
Om du flyger till Aten, så skulle Sifnos kunna vara ett alternativ. Du får åka båt 5-6 timmar men det kan det vara värt. Sifnos är en trevlig ö som passar in på dina önskemål.

Annars finns Saroniska öarna närmare Aten, men jag har inte varit på nån av dessa. Läs om de öarna via Öarna-länken till vänster eller via Blogg ovan (Kalimera-Jannes & Camillas långresa). Jag tror det var nån av de öarna de fastnade väldeliga för.

Suz
2008-03-17, 11:36
Hej,

Mitt tips är Kreta. Ni kan flyga antingen till Cahnia eller Heraklion, och hyr bil för att kunna ta er runt på Kreta och besöka olika platser. Att köra bil bland bergen på Kreta är en fantastisk uppevelse. Läs gärna resebrevet från "91 kg" eller Jannes blogg från långresan, där de var på Kreta i slutet av sommaren. Lugna orter finns gott om tec på sydsidan Paleochora, Matala, Myrtes eller på Nordsidan Kalives, Almyrida och Georgiopoli. Fina vandringar, vacker natur , fina bad och god mat...Allt finns på Kreta Vagabond har en bra Kretaguide!

Ett annat alternativ som vi gjorde för snart 10 år sedan var att åka till Kos och ta sig ut till Kalymnos och Patmos. Vi åkte alltså till 3 öar på en vecka. Lite i mesta laget, men välj en av dem tillsammans med Kos. Patmos är fantastiskt lugnt. Hyr moppe och åk runt.

Lycka till med er resa!

bye_byeSuz

Hellen
2008-03-17, 11:47
Mitt tips är Kreta. Ni kan flyga antingen till Cahnia eller Heraklion, och hyr bil för att kunna ta er runt på Kreta och besöka olika platser.....
bye_byeSuz

Håller med, dessutom är det något varmare på Kreta än på övriga öar i början av maj.
// Helén

MariellM
2008-03-17, 11:56
Ok, tack för många bra svar!klapp_klap

Jag ska kolla upp allt. Lutar så här långt mot Sifnos. Men jag hinner nog ändra mig än. :o

Hur varmt är det ungefär i början av maj? Dagtid och kvällstid?

Är det lätt att få tag i rum på plats så här tidigt på säsongen? Går det att söka på plats, eller ska jag kolla upp närmare via mail till de bra tips som finns här på Kalimera?

Så några båtfrågor:
Går båtarna relativt regelbundet i månadsskiftet april/maj?
Tar man taxi från flygplatsen i Aten till båthamnen?
Ifall vårt flyg hem går på kvällen 22.30 från Aten, är det rimligt att tro att man kan ta en båt från ön man bor på tidigt på morgonen/förmiddagen? Eller brukar de vara inställda och försenade?

Tack för hjälpen så här långt!
/Mariell

Abi
2008-03-17, 12:04
Håller med, dessutom är det något varmare på Kreta än på övriga öar i början av maj.
// Helén

Jag tänkte också på Kreta, innan jag läst alla inläggen. Vi (min man o jag) har varit där på 1-veckors resor 2 gånger, en gång i juni och senast -07 i oktober, med bra väder härliga utflykter med hyr-bil.
Lycka till i planeringen flabb_flab!

bye_byeAbi

Admirala
2008-03-17, 12:17
Hvis ro og stillhet er viktig, samt å bruke minst mulig tid på reise, ville jeg valgt Kea. Da tar dere buss fra flyplassen til Lavrio (under en times tur), og en kort båtreise derfra til Kea. Les mer om Kea her (http://www.kalimera.nu/resebrev/2006/aten_admirala.html), og under "Öarna" i spalten til venstre.
Det sier jeg også fordi jeg ikke er så begeistret for Sifnos, men det er jo bare min mening.


Hur varmt är det ungefär i början av maj? Dagtid och kvällstid?
Det er ikke lett å si. Dagtempen kan variere, men normalt er den minst 20 og maks 30. Kveldene er ofte såpass kjølige at man trenger en jakke. Det er ofte fint vær, men man kan få dager med regn/vind. Vanntempen er vel rundt 18 grader.

Är det lätt att få tag i rum på plats så här tidigt på säsongen? Går det att söka på plats, eller ska jag kolla upp närmare via mail till de bra tips som finns här på Kalimera?
I begynnelsen på mai går det greit å få rom, med mindre du skal til et sted med veldig få hoteller. Da kan landsbyens kanskje eneste hotell være oppbooket pga seminar, bryllup e.l.

Kalimera
2008-03-17, 13:12
Svårt att välja tycker jag, så tidigt på året är det ganska dött på många öar. Jag skulle nog valt en ö där det är liv och rörelse även under icke-säsong. Saroniska öarna ligger förstås bra till, men ingen av dem tycker jag passar era kriterier, möjligen med undantag av Hydra, men där finns inga vägar så då blir det inga moppeturer. Med risk för att låta tjatig så skulle jag valt Naxos, extra plus för bra båtförbindelser. Sifnos är en av mina favoritöar, men jag skulle kanske inte åkt dit så tidigt på året.

MariellM
2008-03-17, 13:44
Hej,
det var inte lätt det här.
Har varit inne på både Naxos och Kreta, men fortfarande känns Sifnos mest rätt.
Kalimera - varför inte så tidigt på säsongen? För vädrets skull eller för att det är tomt på folk?

Aperanto ser precis ut som det jag är ute efter. Och det låter mer än ljuvligt med "Jag kan garantera en helt tyst miljö, inte en bil eller moped i närheten." flabb_flab Det låter som något vi behöver.

Bäst pris verkar det vara med flygstol till Aten och sedan med båt resten. Nån som vet om det går båtar regelbundet i början av maj?

/Mariell

Kalimera
2008-03-17, 14:45
Jag skrev ett långt svar, men lyckades radera det. Får skylla på min förkylning. :o

Vädret kan vara hur som helst, "problemet" med att åka så tidigt är att mycket är stängt på småöarna: tavernor, pensionat och moppeuthyrare osv. Mig gör det inget, jag gillar lugn och ro. Men alla gör inte det, kanske ni är som jag. :)

Aperanto är hur som helst ett av de bästa boende jag känner till. Jag tror att Dimitris har öppnat då.

Du kan kolla båtarna här... (http://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=0&SchMonth=5&SchYear=2008&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGR1AP70PIRTZE,166,8&Destination=EGRSKY44SIF,11927,7)

Tiderna är inte konfirmenade ännu, men det ser ut som att det kommer finnas bra förbindelse mellan Pireus och Sifnos när ni åker.

Elisabet
2008-03-17, 14:57
Om jag bara hade en vecka skulle jag tveklöst välja en ö med direktflyg eller någon trevlig ort på fastlandet. Det går en hel del tid till båtresor annars. Sista natten väljer de flesta att vara i Aten eller dess närhet för att vara säker på att verkligen komma till flygplatsen i tid och om båtarna från Aten till den ö ni valt inte stämmer, riskerar ni att måsta stanna även första natten där. Det blir dyrt och ni förlorar en massa tid på den lugna plats ni vill till.

I april/maj är alla öar relativt lugna och inte ens turistorterna är särskilt turistiska, så att välja någon av öarna med direktflyg är "ingen risk".

Camino
2008-03-17, 17:19
Svårt att välja tycker jag, så tidigt på året är det ganska dött på många öar.

Jag kan inte hålla med om att det är dött på den tiden av året. Men man måste nog välja ett av de lite större öar då. Däremot är man inte säker på solen, men om man har tur är det ljuvligt!

Vad sägs om Samos. Lagom stor och ingen dålig ö för ett första möte med Grekland. Boende i Pythagorion. Lycka till!

Hoppas ni får det härligt!

angean
2008-03-22, 14:31
Eftersom den grekiska pasken ar den 25 april sa ar det inte sa lungt pa oarna, dom grekiska skolorna har stangt v17 och 18. Pa min lilla o som bor pa sa borjar sasongen i och med pasken. High speed batarna gar aven dessa veckor. Vadret brukar vara helt ok (vi har 20 grader nu) men nu for tiden sa vet man inte...

Eva L
2008-03-23, 09:40
Sifnos är en jättefin ö och den är säkert ljuvligt grön vid den här tiden. Bra val om ni vill ha lugn och ro. Syros kan också vara ett alternativ. Här har jag inte bott utan bara sett den från hamnen. Väljer ni Syros kan ni ha det mysigt i Kini och sen åka in till staden för folklivet.

Eva