handdator

Visa fullständig version : Skiathos - ESPERIDES/ACHLADIES


drifty
2008-03-16, 19:37
Hej !
Vi har bokat Esperides i Achladies på Skiathos. Någon som varit där ?

Tips önskas om >>

1) Bästa maten (gärna bästa greek salad)
2) Bästa stranden
3) Bästa utflykten
4) Bästa "detta får ni inte missa"
5) Bästa snorkling (finns det?)


Kom igen nu alla Skiathos-fans, hjälp några förstagångsbesökare nu :)

Elisabet
2008-03-16, 21:21
Ni har valt en underbar ö och kommer säkerligen att få härliga dagar!

Här finns några tips om tavernor: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=8832

Skiathos har så många fantastiska stränder så att utnämna den bästa går inte. Generellt är stränderna på västra halvan av ön bättre. På södra kusten är det mer folk och aktiviteter på stränderna, medan de på norra kusten är stillsammare.

Båtturen runt ön och till paradisön Tsougria är den bästa utflykten. Gör den gärna redan första eller andra dagen så får ni en bra uppfattning om ön som utgångspunkt för resten av tiden.

Bästa "detta får ni inte missa" går inte heller att utse, men själv skulle jag inte ha velat missa att vandra i den fantastiska koukounaries-skogen och inte heller de små stränderna som man kommer till om man går sina egna vägar.

Trots att Skiathos har så många sandstränder är snorklingen helt okej. Varje strand inramas av klippor och bland annat på Banana Beach finns det ett stenparti en bit ut i vattnet där mycket fisk och annat håller till.

I alla gamla trådar om Skiathos och i resebrev finns många, många andra tips.

Andriotissa
2008-03-16, 22:37
Hej

Jag har arbetat på Skiathos för många många år sedan dvs 1988 så en del av dina frågor kan jag inte besvara t.ex. bästa maten mycket har ju ändrats MEN jag försöker mig på de andra:

1) ?
2) Lalaria (kan bara komma dit med båt) vita stenar i ljusblått/turkos vatten och fina bergsformationer MEN alla stränder är underbara förutom Megali Ammos närmast Skiathos stad.
3) Att ta sig upp i bergen och få en milsvid utsikt över Skiathos stad otroligt vackert.
4) Kanske en åsnetur upp i bergen nej jag vet inte vad jag skall svara här..det är stränderna som för mig är det finaste på Skiathos och grönskan
5) Snorkling - tyvärr vet inget om det

Hoppas att jag kunnat ge dig lite information iallafall

Siv

Moli
2008-04-02, 23:39
Hej,
Jag var på Skiathos i september 2007. Jättefin ö. Åker gärna dit igen.klapp_klap.
Själv bodde jag på lägenhetshotellet Suzanne som ligger ca 100 m ifrån Esperides. Suzanne var ett litet mysigt lägenhetshotell med pool. Det låg bara ett stenkast från stranden som var liten men bra. Tre tavernor låg utmed stranden. Alla var helt ok.

Mina föräldrar bodde på Esperides och därför var jag där och hälsade på en hel del. Hotellet var fint och verkade vara lite lyxigt, uppklädd till middag m.m. (inte riktigt min smak). Men föräldrarna trivdes jättebra. Hotellet hade en bra strandbar där man kunde äta lunch. Sen kunde man ta båttaxi utanför hotellets strand in till staden. Bussen gick inte långt därifrån heller.

En båttur runt ön rekommenderas. Blev en upplevelse för oss då det blev en hel del sjögång på väg till Lalaria. Som tur var lugnade det ner sig sen och resten av färden blev minnesrik.

Jag var tyvärr bara där i en vecka men jag kommer säkert att åka tillbaka någon gång. Just nu funderar jag på att åka till Karpathos.

Hoppas ni får en trevlig resabye_bye

Lotta E
2008-04-06, 07:39
Achladies är en liten genomfart by. Det finns 3 st resturnager och alla är okej men lite dyra. Det är lite dyrare på Skiathos tycker jag.
Vi bodde där 2006 på Villa Anni. Jätte fint. Stranden är bra.

Men där är man nog bara första dagen. Sen tar man bussen runt ön och ser resten av stränderna. Vi tog bussen eller båten nere vid stranden i till stan varje kväll och åt. Det är jätte fint i stan.

Trevlig resa!
Lotta