handdator

Visa fullständig version : Leaving Naxos


Kalimera
2008-03-14, 15:50
Oj, oj ,oj så stressigt det har varit de senaste dagarna. Har varken hunnit med forum eller Kalimera. Men nu är det fredag och en lugnande helg ligger framför mig. Annat var det i slutet på förra årets långresa, då var lugn och ro vårt signum. Vi avslutade resan med sjutton oförglömliga dygn på Naxos. När vi lämnade Naxos hade vi luffat runt i övärlden i 5½ månad. Sista båtresan var grymt sorglig.

Trots gråt i halsen hade jag styrka nog att filma vår sista båtresa. Vi lämnade Naxos med Blue Star Ithaka med destinationen Pireus. Jag har alltid gillat Blue Star Ferries glada trudelutt som spelas när man kommer till, eller lämnar, en hamn. Men den här gången, den sista resan, var trudelutten allt annat än glad.

Se filmen ”Leaving Naxos” här... (http://www.youtube.com/watch?v=2dW62PGsaEI)

Lissi
2008-03-14, 16:00
Jag har alltid gillat Blue Star Ferries glada trudelutt som spelas när man kommer till, eller lämnar, en hamn. Men den här gången, den sista resan, var trudelutten allt annat än glad.


Hur länge kör de den truddilutten..tyckte den var "jobbig";)
Kul att se Naxos igen om än kort.....

Lissi

Moster
2008-03-14, 18:46
Jag kan inte se filmen snyft_drop Vad kan det bero på?

Moster :confused:

ulrikas
2008-03-14, 18:52
Jag kan inte heller se filmen!

Athina
2008-03-19, 13:31
Oj vad jag är glad att jag har resan framför mig! Stod där på akterdäck förra sommaren bredvid en ung man från Naxos som skulle iväg och göra lumpen. Hans flickvän stod kvar på kajen och vinkade och han grät så det gjorde "ont i hjärtat". Kändes som om jag var där igen. Kan känna värmen och lukten och håller med Janne, trudilutten gör mig glad. Det ända som fattas är alla besättningsmän som springer runt och ropar "ella, ella, ella!"

Kalimera
2012-04-16, 14:43
I den här tråden (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=271110) skriver zakka att hon vill höra den lilla truddelutten från Blue Star. Därför bumpar jag upp denna tråd, och hoppas att hon ser den. :)

Hasse
2012-04-16, 16:35
Truddelutten......den är ju så himla bekant, har gått och fnulat och grunnat på den en lång stund nu. Kan den vara av tyrolsk härkomst, har för mig att det är någon umpa-bumpa-orkester jag minns? Någon mer som går i samma tankebanor som jag ?



/ Hasse:cool:

Masse
2012-04-16, 22:04
Truddelutten......den är ju så himla bekant, har gått och fnulat och grunnat på den en lång stund nu. Kan den vara av tyrolsk härkomst, har för mig att det är någon umpa-bumpa-orkester jag minns? Någon mer som går i samma tankebanor som jag ?



/ Hasse:cool:

Känner också igen den. Har den inte förekommit i någon av Lasse Åbergs "semesterresan-filmer"? Kanske den i Alperna? :rolleyes:

:) Masse

Netwolf
2012-04-16, 22:19
Känner också igen den. Har den inte förekommit i någon av Lasse Åbergs "semesterresan-filmer"? Kanske den i Alperna? :rolleyes:

:) Masse

Å du vet vem som var med i den första?

/NW

Masse
2012-04-17, 23:44
Å du vet vem som var med i den första?

/NW

Nix. Berätta! Var du med på det planet?
:) Masse

Netwolf
2012-04-18, 08:57
Nix. Berätta! Var du med på det planet?
:) Masse

Planet? Nej, jag menar Janne. Han var med i första sällskapsresan.

/Netwolf

Hasse
2012-04-18, 09:43
Känner också igen den. Har den inte förekommit i någon av Lasse Åbergs "semesterresan-filmer"? Kanske den i Alperna? :rolleyes:

:) Masse


Men du, DÄR har du nå´t !!! Antingen när Stig-Helmer och Ole sitter och äter ensamma där man tror att det kommer applåder men S-H försöker få ut ketchup ur flaskan. Eller så är det i slutet när de har sina gigantiska ölsejdlar som rinner över.

Det där får man kolla upp _B-anana


/ Hasse :cool:

maji
2012-04-18, 15:15
Truddelutten......den är ju så himla bekant, har gått och fnulat och grunnat på den en lång stund nu. Kan den vara av tyrolsk härkomst, har för mig att det är någon umpa-bumpa-orkester jag minns? Någon mer som går i samma tankebanor som jag ?



/ Hasse:cool:

Jag är inte helt säker men jag har något minne av att ha hört den från min barndom och då i samband med Helan och Halvan filmerAng_elx
Jag gillar den, man blir glad av den_B-anana

//majibye_bye

Masse
2012-04-19, 00:36
Planet? Nej, jag menar Janne. Han var med i första sällskapsresan.

/Netwolf

Jag menade planet i första sällskapsresan. Men då var det alltså Janne som var med där. Berätta Janne! Kanske är det därifrån som du blivit förtjust i Blue Star Ferries -trudelutten? Ang_elx

:) Masse

Kalimera
2012-04-19, 10:00
Jag menade planet i första sällskapsresan. Men då var det alltså Janne som var med där. Berätta Janne!Har skrivit om det tidigare här i forumet. Hittade tråden, och jag skrev så här:

När Sällskapsresan spelades in var jag på Gran Canaria. Åkte med Club 33. Det var tider det. Teamet bakom filmen ringde Club 33 och frågade efter statister. Vi var ett tjugotal som nappade. Det är scenen där de dansar samba på ett diskotek, tror att det är efter grisfesten. Titta efter en ung Janne med randig tröja. Jag syns inte många sekunder så titta noga.

Inspelning var jäkligt kul. Scenen tog en dag att spela in. Vi fick 1000 pesetas och fria drinkar för besväret. Eftersom det var mitt på dagen började vi lite stelt. Att dansa nykter fanns inte på kartan på den tiden. Men eftersom vi hade fria drinkar gick det bara bättre och bättre. Senare i livet har jag staterat många gånger, alltid nykter. :)

Masse
2012-04-19, 22:08
Festligt Janne! Jag har sett filmen ett antal gånger. Tycker att den är helskön och mycket träffsäker. Som så många andra film-serier så är det enligt min mening alltid den första filmen som är den bästa. Jag tror att vår son har filmen på dvd så jag ska låna den av honom och se den ytterligare en gång. Då med fokus på två helt nya saker:
- var är Janne? och .....
- var hör man Blue Star Ferries- jingeln?

:) Masse

zakka
2012-04-19, 22:30
I den här tråden (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=271110) skriver zakka att hon vill höra den lilla truddelutten från Blue Star. Därför bumpar jag upp denna tråd, och hoppas att hon ser den. :)

Självklart att hon både såg och HÖRDE den!!! :) Janne du är bara bäst!!! klapp_klap klapp_klapDen lilla truddelutt-önskningen var ju bara på skoj, hade inte ens i min vildaste fantasi kunnat tro att du skulle fixa det... Borde ha vetat bättre såklart flabb_flab flabb_flab Tack snälla! Nu kan jag lyssna så ofta jag vill tills det blir "på riktigt" om sisådär 61 dagar... Ang_elx

MVH zakka

Kalimera
2012-04-20, 16:46
hade inte ens i min vildaste fantasi kunnat tro att du skulle fixa det...Jag la upp filmen 2008, så den har funnits här på forumet sedan dess. Jag bara bumpade upp tråden. Men det var för din skull. :)

zakka
2012-04-20, 21:49
Jag la upp filmen 2008, så den har funnits här på forumet sedan dess. Jag bara bumpade upp tråden. Men det var för din skull. :)

Du kan tro att jag blev glad _B-anana Tack igen! Utan Kalimera skulle livet vara bra mycket tristare... Tur att att jag inte behöver vara utan!!! ;)

MVH zakka