handdator

Visa fullständig version : Vattnet på Santorini


krilleo
2008-03-13, 17:58
Hej alla glada!

Vi ska till Santorini i höst och vi undrar hur dricksvattnet är på ön, går det att dricka kranvattnet eller måste man köpa?

Vi vet att vattnet är bra på dom flesta öar, men hur är det där?

Har ni mer tips om ön så skriv nån rad!

Tackar på förhand för infot om ön.

MVH krilleo

Hellen
2008-03-13, 18:04
Om det går att dricka vattnet utan att bli dålig, det vet jag inte, har aldrig brytt mig om att testa:rolleyes: Men jag tror inte att det är bra, det smakar inget vidare heller, de första åren jag reste vågade jag inte ens borsta tänderna med kranvattnet, men nu kokar jag kaffe av det när vi är på Antiparos. Den enda ö jag känner till i Grekland där man kan dricka kranvattnet är Kreta. Finns det flera?
// Helén

Elisabet
2008-03-13, 18:07
Kranvattnet i hela Grekland är tjänligt för skandinaviska magar.
Om det är gott eller inte är en smaksak :)

Hellen
2008-03-13, 18:10
Kranvattnet i hela Grekland är tjänligt för skandinaviska magar.
Om det är gott eller inte är en smaksak :)

Jovisst smaken är som...., Ang_elx är du helt säker på att det är tjänligt?
Dricker du det?
// Helén

Elisabet
2008-03-13, 18:17
Jag föredrar flaskvatten när jag dricker för att släcka törsten, men jag dricker små mängder av det när det är närmast till hands. Jag kokar alltid kaffe på det, borstar tänderna och sköljer frukt med det och det har hänt att jag till exempel har blandat juice och kokat spagetti på det.

Ingen jag rest med har någonsin blivit dålig i magen av vattnet. Däremot blev jag lös av för mycket oliver en gång :D

ricky
2008-03-13, 19:11
Med risk för dåligt minne så vill jag minnas att vi blev avrådda att dricka kranvattnet på Santorini...kan blanda ihop äpplen och päron?

Annars är ju vattnet tjänligt som dryck i största delen av Grekland!

ricky
2008-03-13, 19:15
;) Jag sätter en tia på att Yeasou kommer att lämna ett korrekt svar inom kort!:)

yeasou
2008-03-13, 19:28
Rätt Ricky! Här kommer mitt inlägg i vattenfrågan!
Jag har släckt många eldar med Santorinskt vatten. Inte en enda gång på alla de gånger jag varit på ön har jag blivit dålig av att dricka vattnet från kranen. Naturligtvis skiljer sig vattnet i fråga om smak osv beroende på var på ön man befinner sig!
Vill man vara helt på den säkra sidan dricker man smaklöst flaskvatten. Men att vara så räddhågsen att man inte ens borstar tänderna med kranvattnet eller ej kokar kaffet på detsamma är enligt min mening urlöjligt!
Men som sagt var smaken är som baken och det är ju upp till var och en att välja!
Å andar sidan så är det väl så att vatten har man väl bara till för att lösa upp Magnecylen eller Treon med:confused:

MVH
Yeasou_B-anana

CarinaN
2008-03-13, 20:23
Kranvattnet i hela Grekland är tjänligt för skandinaviska magar.

Så har jag också uppfattat det. Jag trodde tidigare att man var tvungen att köpa flaskvatten för att vattnet i Grekland var otjänligt, men så är inte fallet. Det är helt enkelt smaken som inte är den allra godaste. Jag har vänner som alltid dricker kranvattnet och de har besökt flera öar. De har inte blivit sjuka hittills.
Själv kokar jag kaffe och te, spaghetti mm i kranvattnet, men föredrar att dricka flaskvattnet pga smaken...

Carina

ramses
2008-03-13, 21:04
När vi bodde i Perissa/Preveli så märkte jag att kaffet smakade konstigt. Förklaringen var att vattnet var bräckt. Är ju varken gott eller lämpligt att dricka. Viss matlagning kan ju däremot bara vara en fördel, det är ju redan saltat.

babsan
2008-03-13, 21:08
Jag använder alltid kranvattnet till kaffebryggaren och det händer också att jag dricker det med. Så för min del är vattnet helt okej :).

Barbro :)

Elisabet
2008-03-13, 21:13
Det är ju för att vattnet smakar som det gör som kaffet blir så gott i Grekland!

Jag tror för övrigt att det är mest tillsatser som smakar och inte så mycket för att det är bräckt, för när man dricker från kallkällor i Grekland har ju vattnet alltid en helt annan smak.

Eva L
2008-03-13, 23:22
Vattnet i Perissa är väldigt bräckt och passar inte att koka gott kaffe eller te på. Jag har provat flera gånger och mitt röda te blir helt fördärvat av detta vatten.

Eva

Malina
2008-03-14, 09:30
Jorå, vattnet i tex. Perissa ÄR bräckt.Joulia på Honeymoon använder alltid flaskvatten när hon gör kaffe.Man KAN dricka vattnet, men det smakar f..n.Borsta tänder osv. är dock helt ok.
På andra öar,tex, Amorgos, är vattnet väldigt gott!

giottoni
2008-03-15, 16:39
Håller med flertalet av föregående inlägg. Kranvattnet på Santorini är inte hälsovådligt, men eftersom det inte finns något grundvatten på ön rör det sig i de flesta fall om avsaltat havsvatten. Ganska mycket saltsmak finns dock kvar så flaskvatten är att rekommendera till matlagning o dryck! Det sägs att vissa finare hotell fortfarande låter transportera över tankbilar med sötvatten från fastlandet, men jag vet inte om det stämmer.

Eva L
2008-03-15, 19:56
På öar där vattnet kommer i tankbil som Folegandros dricker jag inte vattnet annat än i små mängder. Så gör även lokalbefolkningen. På kreta har jag alltid druckit kranvattnet eftersom den ön har god tillgång på bra vatten.

Eva

Peter
2008-03-15, 21:14
I princip kan man dricka vattnet överallt i Grekland. Det är rent och rätt klorerat. Men på vissa ställen som tex Santo och Tilos så är vattnet bräckt. Och det är inte "tankbilar" som kommer med vattnet. Det är båtar!!!! Den berömda vattenbåten! Har ni aldrig sett den???

På vissa öar smakar inte vattnet så gott. Det kan bero på tillgången. Om det levereras med vattenbåten blandas det oftast med de få naturliga källorna så att det blir lätt bräckt. Men det går absolut utmärkt att duscha i, borsta tänderna, koka mat i osv... Men när man kokar kaffe och te bör man använda flaskvatten för att få bra smak.

Man märker fort när vattnet är bräckt. När man duschar så är huden och håret "halt" Dvs vattnet är basiskt. I motsats till Alkaliskt. Ph-värdet är fel för oss. Men det är helt ofarligt. Samtidigt innehåller vattnet på Grekiska öar oftast mycket kalk. Och det är nyttigt sägs det....

Men jag har alltid ett par liter vatten på rummet för att släcka törsten och koka kaffe och buljong....

Peter

Eva L
2008-03-15, 22:02
I princip kan man dricka vattnet överallt i Grekland. Det är rent och rätt klorerat. Men på vissa ställen som tex Santo och Tilos så är vattnet bräckt. Och det är inte "tankbilar" som kommer med vattnet. Det är båtar!!!! Den berömda vattenbåten! Har ni aldrig sett den???

Peter

Alldeles rätt båt på vatten och traktor eller lastbil på land en vanlig syn på ex Folegandros. Vattnet är inte helt tjänligt pga risken för bakterietiiväxt i tank och ledningar.

Eva

babsan
2008-03-16, 21:47
Den berömda vattenbåten! Har ni aldrig sett den???

Peter
Nej aldrig på Santo :rolleyes:, men däremot på Anafi.
Var på Santo lägger den till? Athinios eller?

Barbro :)

yeasou
2008-03-18, 08:19
CITAT!"Man märker fort när vattnet är bräckt. När man duschar så är huden och håret "halt" Dvs vattnet är basiskt. I motsats till Alkaliskt. Ph-värdet är fel för oss. Men det är helt ofarligt. Samtidigt innehåller vattnet på Grekiska öar oftast mycket kalk. Och det är nyttigt sägs det...."

Hoppas du bara har skrivit fel PeterAng_elx

SURT är motsatsen till BASISKT:D

MVH
Yeasou_B-anana

babsan
2008-03-18, 19:23
CITAT!"När man duschar så är håret "halt"
_B-anana

Ja, nog är håret halt alltid. En gång när jag skulle tona håret så satt jag där i ca 30 min som det skulle ta. När jag sen duschade bort färgen, så duschade jag verkligen bort färgen :o. Inget hade fastnat :eek:. Så aldrig mer någon toning i Grekland inte. I alla fall inte med kranvatten :rolleyes:.

Barbro :)