handdator

Visa fullständig version : Är september en bra månad att resa?


cajsa
2008-03-12, 09:38
Hittills har jag uteslutande åkt till Grekland under juli och augusti (där de sista dagarna någon gång övergått i september), men nu undrar jag hur det är att resa till en grekisk ö en-två veckor in i september månad?

Hur är det på öarna, är befolkning trött på turister och längtar tills säsongen är slut?
Inbillar mig att det kan vara vemodigt att åka i slutet av säsongen och riskera att känna att "det är över för i år".
Att kvällarna är svala och det blir mörkt snabbt....

Samtidigt kan jag tänka mig att det är mindre trängsel på stränderna, vattnet varmt och skönt och att det är lätt att boka rum på plats (till bra pris).

Vad säger ni, ni som vet...;)

NaxosNille
2008-03-12, 10:03
JA!!! September er helt fantastisk. Det er varmt og godt i sjøen, dagene er stort sett som en nordisk, fin sommer og nettene er deilig svale. Det er godt å kunne sove om natten og ikke ligge våken fordi det er for varmt. Kveldene kan være litt kjølige, men det er bare å ta med seg en lett jakke eller noe å ha over skuldrene. Det kan godt hende at grekerne er trøtte av turistene, men de viser ikke dette til oss. I September har jeg alltid opplevd at de har tatt seg god tid og alltid har satt seg ned for å prate når vi spiser på restauranter. Bestill du bare turen i september. Du kan glede deg.

Argyris
2008-03-12, 10:05
Hej,
september är min favorit månad i Grekland & på Kreta.
Värmt i vattnet, helt ok i luften även på kvällarna.

och

mindre turister...

/Nico

ck5023
2008-03-12, 10:24
NÅ er vi vel alle turister i større eller mindre grad.........:)ck

Eva L
2008-03-12, 10:35
NÅ er vi vel alle turister i større eller mindre grad.........:)ck

Fast det är skönt att slippa trängas även som turist. Lokalbefolkningen är trevligare och tar det lugnare, färjan är inte överfull, boendet blir billigare
och du slipper trängas på tavernan så det finns en del poänger med att inte resa i högsäsong.

Eva

anoula
2008-03-12, 12:40
Månadsskiftet september/oktober är allra bäst, i alla fall på Rhodos :p.

Mikke
2008-03-12, 12:43
...jag är på Karpathos från mitten av september och fyra-fem-sex vekker. Helt görgött... :D

cajsa
2008-03-12, 13:15
Vad skönt, tack för svar. Nu börjar jag känna mig lugn. Det verkar i alla fall som några av ni Kalimerare befinner er där i september :)

Jag antar att vattnet är varmt oavsett var i Grekland man åker? Om jag nu skulle fullfölja min tanke att för första gången prova västra sidan, Korfu eller Lefkas.

Frågan är bara om man kan hålla sig så länge som till september..!!??

Ella
2008-03-12, 14:55
Vi var på Karpathos i september för några år sedan och det kändes just vemodigt. Ljuset var annorlunda, stämningen inte som den brukar och flera servitörer och andra bad oss att "skicka regn" så att de fick sluta jobba någon gång. Jag drar mig nog för att göra om det, men det handlar ju om att jag van vid känslan före högsäsongen i juni.

anoula
2008-03-12, 15:19
Vi var på Karpathos i september för några år sedan och det kändes just vemodigt. Ljuset var annorlunda, stämningen inte som den brukar och flera servitörer och andra bad oss att "skicka regn" så att de fick sluta jobba någon gång.
Jag håller med om att det inte är samma känsla som när man kommer ner i april-maj då säsongen är som ett oskrivet blad... Allt känns fräscht och optimistiskt och alla är utvilade och glada efter vintern.
När det gäller just Rhodos så består turisterna under september-oktober till största delen av lite äldre, återkommande gäster som i många fall besökt ön varje år i 20-25 år... Det är en helt annan stämning på ön då, och jag vet att många greker som arbetar i branschen föredrar den lite äldre, trogna publiken som de betraktar som "gamla vänner".
Samtidigt är de naturligtvis tröttare eftersom de redan arbetat 7 dagar i veckan flera månader i sträck...

Jag kan tycka att varje månad har sin charm, men för mig finns det inget som slår det grekiska septembervädret!

Karin S
2008-05-21, 21:59
Nu har du kanske redan bokat din resa men vill ändå säga att september är kanon i Grekland. Lite mindre turister, varmt o skönt både i luften och vattnet utan att vara så varmt att man söker skuggan. Har varit på Lefkas o Karpathos i september och åker till Samos i år. Vi har även varit på några grekiska öar i maj/juni men föredrar september, mycket pga att vattnet är säkrare i temp då. Hoppas du får en fin resa.

Lissi
2008-05-21, 22:16
För mig som är lärare är det en DYR månad att åka till Grekland i september (= tjänstledigt utan lön OM det ens beviljas)

Jag har dock tre gånger unnat mig den lyxen och kan bara säga att september oktober är HELT underbart i Grekland!! Att välja att åka i juli-augusti om man har valet att kunna göra det i september är för mig en gåta..Ang_elx

Lissi - som i år åker i juni-juli..och bara längtar till pension!

Zanét
2008-05-22, 14:13
Har åkt flera gånger under september månad. Tycker det är den absolut bästa perioden på året :)
//Zanét bye_bye

monica
2008-05-22, 20:07
Jag tycker oxå att september är bästa månaden, brukar ta en tripp med barnen och gubben då.

Priserna på hotell brukar bli billigare efter 1 september, samt att de flesta greker börjat jobba så det är ganska lugnt och lätt att få tag på rum och plats på tavernor.

Monica

Assar
2008-05-22, 21:04
Har varit i Grekland varje september sedan 2000. Det är MYCKET bättre än på våren. Solen är mildare, ljuset vackrare och allt mera lugnt.
Vattnet är 25 gr minst. Lite kyligare och mörkare på kvällarna dock.
September i Grekland är den ultimata upplevelsen.
Du kommer inte att ångra dej.
I juni är det ju bäst hemma.

cajsa
2008-05-22, 22:48
Tack för era kommentarer kring september.
Det här året blir det dock mitt i sommaren semester, igen... fick tag i billiga flygbiljetter till Aten i juli och gjorde en spontanbokning. Därifrån ska vi ta oss till någon ö. Vilken ö det nu kan tänkas bli...:confused:
Men nästa år ska jag verkligen överväga att åka i september istället. Om jag bara kan ignorera den vemodiga "höst-känslan" som jag tror kommer dyka upp då.

Birgitta63
2008-05-23, 17:56
Åka till Kreta i september ser vi som en förlängd sommar. Först sommmar hemma och sen 14 dagar på Kreta. Du kommer i håg det bästa och alla minnen lever du på hela året till nästa semester. :)
Birgitta 63

litentuva
2008-05-23, 18:02
Åka till Kreta i september ser vi som en förlängd sommar. Först sommmar hemma och sen 14 dagar på Kreta. Du kommer i håg det bästa och alla minnen lever du på hela året till nästa semester. :)
Birgitta 63

Håller helt med! Tyvärr kan vi inte åka i September de närmsta åren eftersom jag pluggar men jag ser framemot att åter besöka kreta i September, gärna en bit in i månaden!flabb_flab

giottoni
2008-05-23, 19:57
Reser alltid till Grekland tre veckor i september o tycker vädret är helt perfekt, åtminstone i Kykladerna. Förra året var dock början av september väl varm på Santorini- dagstemperaturen runt 36C o nattemperturen 28C, men det blev svalare efter någon vecka. Långärmad skjorta eller jacka behövdes dock aldrig plockas fram under hela semestern. Vattnet fortfarande härligt varmt o som någon skrev, sommaren känns verkligen ordentligt förlängd! Visst börjar turismen avta under september o en hel del restauranger stänger för säsongen, men servicen känns mer avspänd.
Nattlivet är mindre hektiskt o mindre med "hålligång", men det kanske inte alla ser som en nackdel...

nekjam
2008-05-23, 20:01
Birgitta 63 har sagt vad jag precis ville säga.
Först en svensk sommar och sedan 2 veckor på Kreta "Rethymnon"
Det är livet.
Du gör ett bra val om du siktar in dig på det kommande år.

Birgitta63
2008-05-23, 20:24
Ja det är ett bra val, hoppas nu min man tycker lika. För det blir första gången för honom att besöka KRETA och fortsättning följer önskar jag.
Birgitta 63

Peter
2008-05-23, 22:55
För att svara på Rubriken: Den bästa! :D De flesta ovan har gett rätt bra svar. Varmt i luft och vatten. Rätt lugnt på de flesta mindre öar. Partyt på de stora har börjat avta...

Bara ett par saker att tillägga. I Sept är det oftast bäst att åka till Dodekaneserna! Det är lite varmare och säkrare väder där då. I Cycladerna kan man riskera lite sämre, kallare väder med lite moln och regn. Men det beror lite på tur eller otur. Det har regnat på mig i Doddarna i Sept också... Ang_elx Det "värsta" jag varit med om var två dagar med moln i Cycladerna. Fast det var 22- 23 gr och det gick utmärkt att sitta ute med en öl och en bok... :D Men oftast i Doddarna går man ut på kvällen i kortärmad skjorta och struntar i att ta med någon tröja.

I Sept har alla Greker som jobbar i serviceyrken jobbat häcken av sig hela sommaren och de börjar bli trötta! Och det kan man märka lite. De är fortfarande lika trevliga men inte riktigt lika lättillgängliga. De ser fram mot en period med lugn och ro och att ladda upp inför nästa säsong... Och det får man förstå.

Peter

moelv
2008-05-23, 23:18
klapp_klap
I Sept är det oftast bäst att åka till Dodekaneserna! Det är lite varmare och säkrare väder där då. :D Men oftast i Doddarna går man ut på kvällen i kortärmad skjorta och struntar i att ta med någon tröja.
Peter
Derfor synes vi at den aller beste tiden å reise til Rhodos, er i september. Det gjør vi også i år, om 102 dager reiser vi!_B-anana