handdator

Visa fullständig version : Cypern


Camino
2008-03-11, 19:45
Jag har beställt två veckor till Fig tree bay.
Cypern hör ju formellt inte till Grekland, men för mig kändes det naturligt att åka dit för första gången som ett 'grekiskt' semesterval och jag är övertygad om att grekcyprioterna skulle bli glad för mina tankar.

Men hur tänker denna community om Cypern. Får ön Greklandsfantasters hjärtan att slå.

Hur tänker ni?

Wardakis
2008-03-11, 19:48
Cypern får inte mitt hjärta att klappa fortare. En gång dit räcker för mig, det kändes inte som Grekland tyvärr. Det som var positivt var en utflykt till Trodosbergen.
Gunilla

Yanna
2008-03-11, 20:15
Jag har varit på Cypern ett 10-tal gånger, min dotter bodde där några år och är gift med en grekcypriot. De gifte sig på Cypern men bor nu i Sverige sedan 10 år tillbaka.
Cypern är inte som Grekland tycker jag, men har en vacker natur..om man åker dit på våren.
Trodosbergen och Nicosia är finast av det jag sett.
En utflykt till "spökstaden" Famagusta kan vara intressant, men man kommer inte in i stan, utan får se den från ett utkikstorn.
Fig Tree Bay är ett turistsamhälle med stora hotellkomplex. Ganska nära ligger Aiya Napa som också det är ett turistsamhälle..och hålligång för ungdomar. Cypern har underbara sandstränder, så för sol och bad är det helt perfekt.

Yanna

Peter
2008-03-11, 20:27
...Får ön Greklandsfantasters hjärtan att slå.

Som du ser så finns det väldigt lite frågor och information om Cypern på Kalimera. Det ger väl en viss fingervisning... Ang_elx :D

Jag har själv bara varit på Cypern en gång för ca 8 år sedan. Mitt intryck är att Cypern är ett "Grekland" som faktiskt fungerar. Cypern är välmående, tack vare turismen, har en väl fungerande byråkrati osv... Dvs en normal nation som vilken som helst i EU.

Man ser många BMW, Audi och Mercedes och välklädda människor. Att saker faktiskt fungerar på ett annorlunda sätt på Cypern har nog att göra med att England styrde ön under många år.

Samtidigt är inte Cypern så fritt från Grekland som många tror. Tex så gjorde min bäste Grekiske väns bägge söner sin militärjänst på Cypern... Och de bor i Cycladerna... När jag pratat med dem om Cypern så har jag fått detta till svar: Det är ingen i Grekland som bryr sig om Cypern! Ge skiten till Turkarna då! Det är bara politik! Vi Greker bryr oss inte för det påverkar oss inte...

Samtidigt ska man vara medeten om att Greker är extremt hemkära. Det som händer på grannön är fullkomligt ointressant........

Däremot hade jag lätt kunnat tänka mig att tillbringa någon månad eller tre i Larnaca under vintern! Fig Tree Bay har jag inte besökt, men det lär finnas fantastiska stränder där. Men vad jag hört så är det rätt mycket "familjeliv" där. Undvik Agia Napa vad du än gör! Ungdomsfylleri har vi så det räcker här hemma...

Peter

Lissi
2008-03-11, 20:28
Jag har varit 4 gånger på Cypern och även om det ju inte är samma "Grekkänsla" där så är det på sina ställen, ja kanske på de FLESTA ställen, otroligt vackert! Turkosblått vatten som jag aldrig sett någon annanstans...
Aya Napa bodde jag i på den tiden då det fortfarande var en by i början på 80-talet, men där vill jag inte bo nu...

Sista gången jag var på Cypern var påsken 2001 ett år då vår och grekiska påsken sammanföll och påskprocessionen i Larnaca är ett minne för livet, liksom bilresorna i de blommande dalarna. Larnaca är en mysig stad tycker jag...
Cypern ska jag absolut till flera gånger , men då vill jag bo mer västerut än Larnaca.

Fig Tree Bay är ju anpassat för turister , men stränderna är fina och där är många barnfamiljer tror jag..Jag har aldrig bott där, bara haft badstopp på en båtutflykt. Håller med Yanna om att Trodosbergen är fint!!
Cypern kan ALDRIG bli fel!:D

Lissi

nilam
2008-03-11, 22:44
Jag skulle gärna åka tillbaka. Har bott både i Larnaca och Ayia Napa och trivdes på båda orterna. Första gången var 1980 och då fanns inte orter som Ayia Napa och fig tree bay...
I Ayia Napa bodde vi 2003 och då inte mitt i smeten utan ute vid Nissi Beach. Har sett hela den tillåtna sidan...gillade Paphos mycket. Cypern är mycket dyrare än Grekland tycker jag. Deras öl KEO är däremot godare än Mythos...;)
Passa på att ta ett dopp vid Afrodites klippa, där hon föddes ur havets skum, då blir man 10 år yngre sägs detflabb_flab

Malin

Chras
2008-03-12, 09:06
Vi var på Cypern 91 och 98. Bodde då i Limassol respektive Larnaca. Upplevde då ön rätt grekisk men betydligt dyrare att turista på. Funderar på att åter ta en tur dit. Kan vara roligt att se de förändringar som gjorts sedan våra tidigare besök.
Chras

Camino
2008-03-12, 18:25
Tack skall ni ha. Struntar förstås i ayia napa, men tänker ta en utflykt till Larnaca och vad vi nu annars hittar på.

Tar gärna emot flera tankar och tips =)

ricky
2008-03-12, 21:11
:)Vill absolut inte göra dig ledsen!
Men om du vill till "Grekland" Ska du definitivt boka om resan!
Uttalar mig inte om Cypern, men det "grekiska" som genomsyrar
forumet ska du inte vänta dig för mycket av på Cypern!bye_bye

wognsen1
2008-03-13, 09:24
Jag har varit på Cypern 4 ggr.. Larnaca,Agia Napa och sist Fig tree bay..
Larnaca och Agia Napa var vi i på 90-talet.
I Larnaca finns det mycket att se på och att göra. Stranden tyckte jag dock inte om men den kan ju ha blivit bättre sen dess.
Agia Napa är ju mest för yngre publik och stränderna är fina men proppfulla.
Fig Tree Bay var vi på i juni 2008 och själva byn är mest en lång gata med en massa restauranger och karaokebarer. Stränderna var ok och
vattnet klart.Vi hyrde vespor och åkte till Connor Bay och badade en sen eftermiddag. Vi var nästan ensamma,vattnet var mycket klart och det fanns gott om fisk att snorkla och titta på. Så ge dej ut på egen hand det finns gott om badställen där du är nästan själv.
Men....Om man nu ska välja hade jag nog tagit Grekiska övärlden ändå.
Tycker kanske att Cypern är lite lite dyrare än Grekiska öar.

wognsen1
2008-03-13, 09:44
Jag kan rekommendera en poolbar som ligger vid ett hotell som heter Astrea nere vid stranden. Man sitter i poolen och beställer sin dricka.
Killen som sköter baren är från vietnam eller thailand (inte säker) men mycket trevlig är han i alla fall. Om ni reser med resebyrå och planerar åka med dom på arrangemang så kolla först upp vad det kostar med en av många arrangörer som finns vid huvudgatan. Vi fick det några hundralappar billigare och dessutom ingick mat,dom kom och hämtade oss på hotellet och släppte av oss när det var slut.
Vi var på en båttur och såg Cape Greco,Famagusta snorklade i kristallklart vatten Sen stannade båten till vid ett vattensportställe där man fick provdyka med tuber gratis och fick reducerade priser på olika aktiviteter.
Famagusta kommer man dock inte så värst nära ta med kikare om ni vill se ordentligt.
Det finns en vattenshow som är ganska mäktig att titta på. Ligger längst bort på huvudgatan.
Fråga gärna om det är något du undrar. Det är inte så värst länge sen vi var där.

Camino
2008-03-13, 20:35
Jag blir inte ledsen :D Jag har varit i Grekland så många gånger att jag inte kan räkna dem :cool:
Cypern verkar vara kanonspännande och Fritidsresor utflykter riktigt intressanta, så jag tror jag bryter min vana och hoppar med på en tur till Nicosia och ev en sväng till Troodosbergen, hette de visst.

Sedan finns det en kryssning till Egypten på två dagar och se pyramiderna, det ni _B-anana Det blir nog ingen med det utan sparar det till En hel resa dit någon gång.

Nästa år blir det en kombiresa Naxos-Amorgos eller Egina-Poros.
Tack för all respons! Hoppas ni ska få det fint i gamla Hellas i år.

Kalimera
2008-03-17, 14:09
Får ön Greklandsfantasters hjärtan att slå.Inte hos mig. Jag har varit där en gång, i mitten av 80-talet. Jag fick inte mersmak, men jag var en annan person då och jag kanske skulle tänka annorlunda om jag åkte tillbaka.

liten_smurf
2008-06-25, 17:01
Varit på Cypern 2 ggr. Första gången sommarn 2003 då jag var där med min mamma och hennes dåvarande kille. Vi bodde privat i en by 10 min från Ayia Napa.
Andra gången var i höstas med min kille. Då bodde vi i Ayia Napa.
Jag älskar Cypern. Otroligt fina stränder hav, och natur.
Ayia Napa är en perfekt turistort. Väldigt kreativa resturanger/barer och mysigt med stan indränkt i Neonljus nattetid.
Kom nyligen hem från min första Greklanssemester.
Var på Karpathos. Blev lite besviken. Inte den mest spännande ön men var inte så insatt i Grekland så visste inte riktigt så mycket om de olika ställena.
Lite väl lugnt och inte så turistigt. Och tycker faktist det var mycket dyrare i Grekland än på Cypern.
Men testar gärna andra grekiska öar så man har lite mer att jämföra.

Katitzi
2008-06-25, 17:37
Tycker att Cypern känns lite som en blandning mellan Grekland och Kanarieöarna. ;) Många stora hotell och lite utslätat turistigt, fast jättefina stränder och klart vatten.

theresa
2008-06-25, 17:44
Jag har varit i Cypern 2 ggr första gången var i aug -92 andra i nov -92...detta var min första utlandssemster utan mina föräldrar och första gången jag satt i ett flygplanflabb_flab så därför har cypern fått en speciell plats i mitt hjärta....stränderna var det vackraste jag någonsin sett så turkost blått...vi tog en tur till Pafhos och badade vid afrodite klippan,den stranden tyckte inte jag var lika fin som nissi beach i Ayia Napa...men Pafhos var otroligt vackert verkligen värt att ta en tur dit.

Vi bodde strax utanför Ayia Napa i ett då nybyggt Sunwing Hotel och det byggdes runt om...jag tänker ibland på om jag ska åka tillbaka men jag är räd för att jag ska bli besvikensnyft_drop för mycket har hänt där sen jag var där och jag vill behålla känslan jag har från min allra första resa...men jag tycker absolut att du ska åka dit för det är en väldigt vacker ö med underbara stränder/ trevlig resabye_byebye_bye

moelv
2008-06-25, 19:15
En utflykt till "spökstaden" Famagusta kan vara intressant, men man kommer inte in i stan, utan får se den från ett utkikstorn.
Yanna
Da vi var på Kypros i 2005 ble vi med startour/fritidsresor på en busstur til Famagusta, eller Varosha som de kaller byen på den tyrkiske siden. Vi fikk da komme helt inn til de bombede hotellene.
http://s306.photobucket.com/albums/nn257/moelv/Kypros2005055-1.jpghttp://s306.photobucket.com/albums/nn257/moelv/Kypros2005058-1.jpg