handdator

Visa fullständig version : Mygg


Pepsi
2008-03-10, 21:22
Hej!

Har hört att det skall vara otroligt mycket mygg på Kefalonia, hur är det med det? Vi åker dit två veckor i augusti behöver man ta med en resväska med myggmedel?

uggelbo
2008-03-10, 21:39
Vi har aldrig varit på Kefalonia men däremot Lefkas flera gånger. Det finns gott om mygg men du behöver inte ta med myggmedel. Det finns att köpa i affärerna och det är bra att även köpa en moskitokiller. Det är en apparat som man sätter i vägguttaget och laddar med en ny "tablett" varje kväll. Då blir det myggfritt i rummet.
Hoppas ni får en trevlig resa.

Eva L
2008-03-10, 21:41
Ta med MyggA det finns i lättanvänd rollon och fungerar mycket bra. Jag har använt det både i Grekland och i Amazonas med mycket gott resultat.

Eva

Siri A
2008-03-10, 21:43
Vänner var på Lefkas i JUNI. Gick inte att sova med öppen balkongdörr, ovanligt många otrevliga gäster i rummet... Myggtabletterna var tydligen värdelösa! Myggmedel hade vi med oss till Grekland i somras. MyggA. Finns på Apoteket. Fungerade utmärkt!

Kalimera
2008-03-11, 17:54
Har hört att det skall vara otroligt mycket mygg på Kefalonia, hur är det med det? Vi var på Kefalonia i juni förra året, såg inte en enda mygga. Ta ändå med MyggA för säkerhet skull.

linnea60
2008-03-12, 08:42
Grattis till välvalt resmål! Vi var på Kefalonia i september 2007 och blev myggbitna, men det var ingenting som förstörde vår resa. Myggmedel fanns att köpa men MyggA är bättre. Kefalonia har allt man behöver för en härlig semester; sköna stränder, härliga människor och hisnande naturupplevelser! Missa inte stranden i Antisamos!
Hälsar Linnea60

Athanasia
2008-03-12, 08:52
Nåt som finns på de flesta market´s nere i Grekland är After bite(kan heta lite olika)Väldigt effektivt om nu de små rackarna varit framme.

anna73
2008-03-12, 22:30
var där 2 veckor i september förra året. Våran lilla ettåring blev väldigt myggbiten på nätterna. Vi fick ta några minuter varje kväll innan vi gick och lade oss för att få bort så många surrande myggor som möjligt!
Anna

ricky
2008-03-12, 23:17
Enda platsen i Grekland där jag märkt av mygg var på Sidari - Korfu!

Där såg jag flera personer som man trodde hade böldpest eller nåt (myggbett)!

Agapi
2008-03-13, 21:20
[quote=Siri A;119847]Vänner var på Lefkas i JUNI. Gick inte att sova med öppen balkongdörr, ovanligt många otrevliga gäster i rummet... Myggtabletterna var tydligen värdelösa! quote]



När man använder myggtabletter ska man sätta in den i kontakten ca en halvtimme (minst) innan man ska vara i rummet och man ska inte ha dörrar och fönster öppna.
Fungerar alltid för oss.

Katerina

Eirini
2008-03-14, 16:08
Det finns mygg överallt i Grekland. Vi har till och med mygg i centrala Aten. Beroende på om man är överkänslig eller allergisk mot de grekiska myggen, får man mycket klåda och ibland inflammation där myggan har bitit. Det bästa för hälsan är att sova under ett moskitnät, men det kanske man inte vill släpa på under en ö-luff.

bye_bye

Siri A
2008-03-14, 17:16
När man använder myggtabletter ska man sätta in den i kontakten ca en halvtimme (minst) innan man ska vara i rummet och man ska inte ha dörrar och fönster öppna.
Fungerar alltid för oss.Vet inte hur de gjorde, men de är vana greklandsresenärer. Detta var alltså inte lite småmyggor överallt, utan hela väggarna var svarta. Måste ha varit extremt just på deras hotel när de var där.

Janérik
2008-03-15, 01:06
Vet inte hur de gjorde, men de är vana greklandsresenärer. Detta var alltså inte lite småmyggor överallt, utan hela väggarna var svarta. Måste ha varit extremt just på deras hotel när de var där.
Första gången vi hade Emma med oss hade vi missat att stänga ett fönster en kväll då vi var ute, då vi kom tillbaks hade vi alldeles tjockt med mygg i taket. Jag blev ju lite förskräckt men gick och pratade med ägaren till hotellet och han sa bara att vi får vänta 15-20 minuter innan vi går in så fixar han det. Jag har ingen aning om vad han gjorde men det fanns inte en enda mygga kvar efteråt, inte ens på golvet så nånting i hästväg hade han nog. Det trevliga var att det inte heller luktade nånting då vi gick in i rummet.

Mvh Janérik

wognsen1
2008-03-16, 20:29
E de inte så att det är som hemma, lite mer mygg på hösten än på försommaren?
Hoppas det för när vi var iväg en höstvecka på Mallorca så räknade vi och jag hade 118 myggbett på ryggen.
Och det är sant. Jag överdriver inte.
Vill inte bli helt uppäten på Kreta.

Elisabet
2008-03-16, 20:58
Det är mer mygg på försommaren, både här och där.

JohnS
2008-03-17, 09:33
Min kone har vært plaget av myggstikk på turer til Hellas. Jeg har også fått myggstikk, men reagerer ikke så mye på dem. Vi bruker også "mosquito machine" på rommet om nettene, men pleier bruke den typen som har en væske-beholder. Vi setter den gjerne på før vi går ut om kvelden.

I fjor fikk vi et tips om en allergitablett som heter Zyrtec (tror jeg), som skulle lindre myggstikk, og som det også også ble påstått skulle virke avskrekkende for myggen. Vi hadde ikke noen særlig tro på det siste, men kjøpte en pakke (reseptfri) for å forsøke. Min kone tok en tablett hver morgen den første uka, og gikk ned til annenhver dag uke nr. 2. Om den lindret mygstikkene fikk hun aldri begreftet, for hun fikk faktisk ikke ett eneste myggstikk på 2 x 2 uker!! Kanskje tilfeldig, men hun har aldri opplevd å komme hjem uten byller på noen av våre tidligere reiser dit.

Jeg kan ikke garantere noe, med det er da et forsøk verdt. Tablettene fås også i Hellas, og visstnok til en brøkdel av norsk pris, men den har et annet navn der, selv om det ligner på det "norske".

Admirala
2008-03-17, 12:26
Tablettene fås også i Hellas, og visstnok til en brøkdel av norsk pris, men den har et annet navn der, selv om det ligner på det "norske".
Det skrives litt annerledes (Zirtek?), men uttales på samme måte. Jeg blir veldig trøtt av disse tablettene, men har hørt andre ikke merker noe til det - og at de hjelper bra mot myggen.
Maskinen man kobler til strømuttak pleier også å virke helt supert, men krever at vindu/dør er stengt. Vil man sitte myggløst ute på balkongen om kvelden, kan man kjøpe "Citronella"-lys i de fleste supermarkeder.