handdator

Visa fullständig version : Askmåndag


Antouan
2008-03-10, 09:19
Idag är det helgdag i Grekland, Askmåndag, är det någon som vet något om Askmåndagen, vad den står för, om den firas, traditioner förknippade med dagen? Har försökt söka information på nätet om detta men det fanns knappast något så jag hoppas att det finns någon här på Kalimera vet lite mer och som kan berätta. bye_bye

monica
2008-03-10, 09:56
Idag är det kathari Deftera, ren måndag, det innebär att det är 40 dagar innan påsken infaller. Idag äts inget kött endast skaldjur och olika röror såsom taramasalata, tzatsiki, olika inlagda grönsaker, bläckfisk mm.

Man flyger oxå drake idag så hela luften kommer att vara full av drakar som glada barn försöker hålla uppe i luften, med hjälp av pappor som säkert tycker det är lika roligt.

Man börjar alltså fasteperioden innan påsken idag.

Själva ska vi upp i bergen med vänner och ha picknick, fullpackade med mat och dricka ska vi njuta av solen som värmer idag.

Askmåndag kanske du tänker på ostorsdag, det hade vi för ca 2 veckor sedan.
Då grillar alla kött så det osar överallt. Därav namnet ostorsdag.

Nej, nu måste vi åka och fira Kathari Deftera, ha en trevlig dag alla för det kommer jag att ha.

Monica

Antouan
2008-03-10, 10:56
Tack för informationen - jättekul att få reda på lite mer. Jag har laddad upp alla greklands helgdagar från MicroSoft till kalendern i min mail och på dagens datum står det att det är Askmåndag i Grekland. Kanske ett svenskt namn på dagen eller så luras de.. :rolleyes:

Elpidaki
2008-03-10, 11:29
Idag äts inget kött endast skaldjur och olika röror såsom taramasalata, tzatsiki, olika inlagda grönsaker, bläckfisk mm.



Hej Monica,

Idag äter man (vi) INTE Tzatziki. Eftersom man inte intar något som kommer från djur med blod så dricker man inte mjölk, äter inte yoghurt eller något liknande. Dvs. att man inte kan äta Tzatziki.
Röror äter man tarmosalata och melizanosalata.

Hoppas ni haft en trevlig dag i bergen med drakflygningen ;)

Elli

Annki
2008-03-10, 11:35
För er som är intresserade finns den grek.ortodoxa almenackan här:
http://www.ortodoxakyrkan.se/2008_Calendar_web.pdf
I dag står det "Clean monday" och att fastan före påsk inleds. (precis som du skrev Monica)

Ann-Kristin bye_bye

Lissi
2008-03-10, 13:08
Man flyger oxå drake idag så hela luften kommer att vara full av drakar som glada barn försöker hålla uppe i luften, med hjälp av pappor som säkert tycker det är lika roligt.
Monica

Detta upplevde vi verkligen förra året då vi var i Pireus just denna dag! En strålande soldag med SÅ många drakar i luften...

Lissi

Elisabet
2008-03-10, 13:08
Den som har översatt dagen till askmåndag har jämfört med vår svenska askonsdag, som har samma syfte, den inleder fastan och den dagen ska man botgöra/rena sig. Askonsdagen infaller 40 dagar före påsk + 6 söndagar när man inte fastar.

NewAnn
2008-03-10, 22:31
Hoppas ni i Grekland har haft en trevlig dag. Välkommen till forumet Elpidaki. Mvh Ann