Logga in

Visa fullständig version : Preveza och sen?

Elisabet
2005-07-07, 22:03
Detta har säkert frågats förut, men om man flyger till Preveza och vill till någon ö; är det då från hamnen i Parga man åker och till vilka öar kan man åka därifrån?

PO
2005-07-07, 22:35
Det finns nog varianter, men från Parga kan Du åka till Korfu, Paxos och Antipaxos. Till Kefalonia, Ithaka och troligen Zakynthos från Nidri och Vassiliki på Lefkas. Förmodligen går det även båtar från Preveza till öarna men det har jag ingen koll på.

//PO

Ruby
2005-07-07, 23:34
Detta har säkert frågats förut, men om man flyger till Preveza och vill till någon ö; är det då från hamnen i Parga man åker och till vilka öar kan man åka därifrån?Närmaste ö är Lefkas dit det går bussar titt som tätt från flygplatsen i Preveza. Bussen går till huvudstaden Lefkadha, tar en dryg halvtimme och kostar 1.40 €. Från Lefkadha kan man sedan ta andra bussar vidare till turistorterna Nidri, Vasiliki, Agios Nikitas osv.

Ruby bye_bye

Zozo
2005-07-08, 07:15
Närmaste ö är Lefkas dit det går bussar titt som tätt från flygplatsen i Preveza. Bussen går till huvudstaden Lefkadha, tar en dryg halvtimme och kostar 1.40 €. Från Lefkadha kan man sedan ta andra bussar vidare till turistorterna Nidri, Vasiliki, Agios Nikitas osv.

Ruby bye_bye

vill bara rätta till här ... bussen från Preveza till Lefkada kostar 2,30 € ..
det finns ett annat alternativ för att åka till de andra öarna .. och det är att du åker till Igoumonitsa ... och därifrån åker du till de andra öarna ... det är Greklands näst största hamn .. det finns båtar till italien t o m .. dessutom så är staden ganska fin ..

Eva L
2005-07-08, 07:33
Detta har säkert frågats förut, men om man flyger till Preveza och vill till någon ö; är det då från hamnen i Parga man åker och till vilka öar kan man åka därifrån?

Hamnen i Parga är enbart en småbåtshamn därifrån det utgår en del utflyktsbåtar ex till närliggande stränder och Paxos Antipaxos.

Eva

Janet
2005-07-08, 08:08
Hamnen i Parga är enbart en småbåtshamn därifrån det utgår en del utflyktsbåtar ex till närliggande stränder och Paxos Antipaxos.

Eva

Exakt. Och ibland även till Korfu och Lefkas men de går inte lika ofta. Antar att man kan åka med dessa båtar enkel väg också, och stanna på den ö man kommer fram till. Men det verkar inte vara riktigt lika smidigt att båtluffa runt som i t ex Kykladerna...

Zozo
2005-07-08, 08:20
förresten .. vill bara tillägga att biljetten från Preveza till Igoumunitsa kostar 8 € .. och det finns två bussar om dagen .. den första vid 11:15 och den andra är vid 15:30 ...
enligt vad jag vet om Parga så är det mycket säkrare att ta mitt alternativ och åka till Igoumunitsa...

epiros
2005-07-08, 08:54
vill bara rätta till här ... bussen från Preveza till Lefkada kostar 2,30 € ..
det finns ett annat alternativ för att åka till de andra öarna .. och det är att du åker till Igoumonitsa ... och därifrån åker du till de andra öarna ... det är Greklands näst största hamn .. det finns båtar till italien t o m .. dessutom så är staden ganska fin ..

Exact så Zozo, från Igoumenitsa utgår all reguljär båttrafik till de nordligaste joniska öarna, Korfu, Paxos o anti-Paxos. Igoumenitsa är också en viktig hamn för transport till o från Italien o Norra Grekland.
Till Lefkas och de andra joniska öarna finns ingen reguljär båttrafik från Igoumenitsa,Preveza, Parga eller någon annan kust-ort i regionen.

Antagligen för att det inte behövs, Lefkas har landförbindelse o därifrån går båtar vidare mot de sydligare joniska öarna.

bye_bye Tommy

Elisabet
2005-07-08, 09:10
Tack för alla svar! :)

Det alltså två alternativ; buss till Igoumenitsa och därifrån båt norrut eller buss till Lefkada och därifrån båt söderut. Finns tidtabeller för de båtarna på GTP och brukar de i så fall stämma?

Om man tar en flygstol till Preveza i augusti, vill ut på en ö (dock helst inte Korfu eller Lefkas) och har en vecka till förfogande tillsammans med ungdomar som vill bada och snorkla mycket men även vandra en del och gillar att strosa omkring i någon mysig stad på kvällen - var förslår ni då att man åker?

PO
2005-07-08, 09:10
Parga/Korfu-båten, inte så dumt eller?
//PO

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5160303.JPG (javascript:;)

Elisabet
2005-07-08, 09:19
Parga/Korfu-båten, inte så dumt eller?Bra bild! Och javisst, Parga är helt klart ett alternativ, men förslag på öarna tas ändå tacksamt emot.

epiros
2005-07-08, 09:19
//PO

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5160303.JPG (http://javascript<b></b>:;)

Kanonfin utflyktsbåt PO, går en gång om dagen. Kostar? Det är bättre att ta sig till Igoumenitsa från Prevesa och ta en reguljär färja över till Korfu därifrån, urvalet är stort o därför finns många avgångar att välja på. Det skulle i alla fall jag göra, om jag inte redan befann mig i Parga o övervägde att ta mig till Korfu.

bye_bye Tommy

PO
2005-07-08, 09:28

Det alltså två alternativ; buss till Igoumenitsa och därifrån båt norrut eller buss till Lefkada och därifrån båt söderut. Finns tidtabeller för de båtarna på GTP och brukar de i så fall stämma?

Om man tar en flygstol till Preveza i augusti, vill ut på en ö (dock helst inte Korfu eller Lefkas) och har en vecka till förfogande tillsammans med ungdomar som vill bada och snorkla mycket men även vandra en del och gillar att strosa omkring i någon mysig stad på kvällen - var förslår ni då att man åker?

Jag skulle vilja dela veckan mellan Parga och Paxos. Parga behöver väl ingen draghjälp men Paxos är av någon anledning ännu inte så känd men otroligt läcker, både stad och ö är riktigt mysiga. Jag har bara varit där ett par timmar men skall garanterat återvända.

//PO

Strandpromenaden Paxos
http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5220678.JPG (http://javascript<b></b>:;)

Badvik vid Antipaxos
http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5220607.JPG (http://javascript<b></b>:;)

epiros
2005-07-08, 09:29
//PO

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5160303.JPG (http://javascript<b></b>:;)

Vid en lilla ön strax ovanför fören på båten finns det "farliga fiskar";) Vattnet utanför den ön skulle jag satsa på om jag ville ha fina snorkel-upplevelser.

Dit krävs på sin höjd Paddelbåt om man vill ta sig. Hur många avgångar som helst dagligenflabb_flab Annars går det bra att simma oxå. Det har jag gjort flera gånger.

bye_bye Tommy

Janet
2005-07-08, 09:43
FARLIGA fiskar? Såna fiskar som hör hemma i diskussionen "Hajjaru"? Ussssuchh dåå...

Epiros; när du och Eva L kollade upp priset på "cabins" på Parga camping och de sa 15 euro (om jag inte minns helt fel) var det för två personer då?
Snappade du upp något om vad det kostar att tälta, och om de ev. har tält till uthyrning?

Kanske kan vara intressant för fler än mig och Krille, allt fler verkar lockas åt Pargahållet :)

epiros
2005-07-08, 09:53
FARLIGA fiskar? Såna fiskar som hör hemma i diskussionen "Hajjaru"? Ussssuchh dåå...

Epiros; när du och Eva L kollade upp priset på "cabins" på Parga camping och de sa 15 euro (om jag inte minns helt fel) var det för två personer då?
Snappade du upp något om vad det kostar att tälta, och om de ev. har tält till uthyrning?

Kanske kan vara intressant för fler än mig och Krille, allt fler verkar lockas åt Pargahållet :)

Vad vi fick fram av prislistan så var det priset på en "Cabin" för två personer i augusti.
Men prislistan var på grekiska, och den gamla damen i receptionen, kunde ingen engelska o vår grekiska räckte inte långt, så med 95% säkerhet var det så.
Om de har tält att hyra ut vet jag inte,tyvärr.

bye_bye Tommy

Elisabet
2005-07-08, 09:54
FARLIGA fiskar? Såna fiskar som hör hemma i diskussionen "Hajjaru"? Ussssuchh dåå...Han tänker nog på det han berättade om här :) (www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=1306)

Epiros; när du och Eva L kollade upp priset på "cabins" på Parga camping och de sa 15 euro (om jag inte minns helt fel) var det för två personer då?Det skulle jag också vilja veta. Och hur ligger den i förhållande till staden och stränder?

Eva L
2005-07-08, 09:55

Jag tror att det är hemskt att bo i tält och även cabin för den delen också men ni är ju unga så det kanske fungerar då men jag skulle nog överväga alternativen en extra gång.

Har du kollat vad det kostar att bo på Dokkos? Tommy samt Ann och Tommy har telefonnummer dit. Jättetrevligt ställe och i juni var priset mycket lågt. Jag tror hellre jag skulle extraknäcka som servitris ett par kvällar i veckan för att ha råd med ett riktigt rum. ;) Kanske tavernan på Dokkos behöver en hjälpreda. :)

Eva

Janet
2005-07-08, 10:14
Vi är fortfarande i valet och kvalet om vi ska vara med på nollningen i Kalmar eller om vi ska åka på vår Pargaresa. Svårt val!!!! Vi hade ingen aning om att vi skulle hamna i Kalmar och att terminen börjar så tidigt som den 23 augusti när vi bokade flygresan till Preveza.

Är cabin lika illa som tält eller? SÅG ni dem? En säng och inget mer, eller? Det som är jobbigt med tält är ju att man inte har någonstans att ta vägen när man vill återhämta sig från värmen......

Hihi Eva, man kanske skulle erbjuda sig som servitris? :) Dokos tar inte mer än 35 euro, men det är för mycket för oss ändå, tyvärr. Har ingen budget alls nästan. Man kanske kan leta på plats, och hittar man inget billigt får man väl ta sig till Korfu. I Korfu stad finns nog någon som hyr ut till lågpris, men ändå, det är fel säsong :( Och inte alls säkert man hittar nåt.

Ojoj, epiros, det är nog värt att snorkla omkring lite därborta för att få se med egna ögon. Men kanske lite läskigt!?? :)

epiros
2005-07-08, 12:58
Janet; en cabin är två sängplatser under tak, inget mer. Tittade aldrig in i någon, de såg okey ut som lågbudget-alternativ från utsidan. Bekvämare än ett litet tält tror jag nog att det är, då ni ju i alla fall får sova i vanliga sängar. Annars är det väl som att campa, dela toa, dusch o sånt med andra.

Vad det gäller snorklingen så kan jag ligga o plaska i timmar, fascinerad o förundrad över undervattensvärlden, läskigt tycker jag inte det var att se dessa unga barracudor, de var närmast som att likna vid ett tonårsgäng som stimmade ikring mig. :) Överraskande !!!!

Elisabet, Pargas camping har ett härligt läge i en olivlund, nära till stränder, affärer, o tavernor, Dokos taverna som nämnts här, ligger alldeles intill bl.a

bye_bye Tommy

Eva L
2005-07-08, 13:07
Han tänker nog på det han berättade om här :) (www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=1306)

Det skulle jag också vilja veta. Och hur ligger den i förhållande till staden och stränder?

Campingen vi tittade på har ett bra läge med kortare promenadavstånd till strandpromenaden. Promenera kan man göra både till Lichnos stranden(genom vackra olivlundar endast sista biten på asfalterad väg) som ligger några km utanför staden. Till Valtos stranden är det ännu kortare promenadväg och till båda stränderna går det badbåtar. Till stadsstranden Krioneri där Epiros simmat med "hajar" eller andra fula fiskar är det riktigt nära.

Sarakiniko stranden ligger ca 1 mil bort och även dit går det badbåt. Campingområdet såg trevligt ut så det är säkert helt ok. Många turister kommer med husbil och stora fina tält.

Eva

Janet
2005-07-08, 13:12
Janet; en cabin är två sängplatser under tak, inget mer. Tittade aldrig in i någon, de såg okey ut som lågbudget-alternativ från utsidan. Bekvämare än ett litet tält tror jag nog att det är, då ni ju i alla fall får sova i vanliga sängar. Annars är det väl som att campa, dela toa, dusch o sånt med andra.

bye_bye Tommy

Tjaaa.. det kan ju funka. Men man får knappast så mycket privacy. Men det går ju att kombinera, några nätter i cabin och några i rum. Får se hur det blir, måste bestämma om nollningen först och se hur mycket pengar vi får kvar efter flytten.

Sistaminuten-resorna verkar dyra i år, nu när det varit soligt en vecka ligger de billigaste runt 2000 och det är typ om man åker samma dag. Vill man ha mer framförhållning och dusch/wc blir det uppemot 3000. Och så ska man ju till flygplatsen man åker ifrån också. *suck* Trodde sistaminuten en vecka kunde vara ett billigt alternativ.

epiros: Alltså, dessa unga barracudor. Var tar de vägen när de vuxit upp och blivit större och mer blodtörstiga? :)

Ruby
2005-07-08, 13:50
vill bara rätta till här ... bussen från Preveza till Lefkada kostar 2,30 € .. När jag åkte buss från Lefkadha till flygplatsen i Preveza den 16 juni i år kostade det 1.40 €. Det vore konstigt om det skulle kosta mer att åka åt andra hållet.

Ruby :mad:

Zozo
2005-07-08, 13:56
När jag åkte buss från Lefkadha till flygplatsen i Preveza den 16 juni i år kostade det 1.40 €. Det vore konstigt om det skulle kosta mer att åka åt andra hållet.

Ruby :mad:

det är kanske billigare att åka från flygplatsen till lefkada ... när jag åkte den 19/6 2005 så åkte jag från buss stationen i lefkada till buss stationen i Preveza så kostade biljetten 2,3€ och det kostade lika mycket när jag åkte från preveza till lefkada .. ... så det är kanske billigare att åka från/till flygplatsen .. kortare sträck kanske !!!

Ruby
2005-07-08, 14:04
det är kanske billigare att åka från flygplatsen till lefkada ... när jag åkte den 19/6 2005 så åkte jag från buss stationen i lefkada till buss stationen i Preveza så kostade biljetten 2,3€ och det kostade lika mycket när jag åkte från preveza till lefkada .. ... så det är kanske billigare att åka från/till flygplatsen .. kortare sträck kanske !!!Nu var det ju från flygplatsen som Elisabet eventuellt skulle åka, så därför svarade jag med det priset (även om hon ju inte frågade om priset).

Ruby

epiros
2005-07-08, 14:20
epiros: Alltså, dessa unga barracudor. Var tar de vägen när de vuxit upp och blivit större och mer blodtörstiga? :)

flabb_flab flabb_flab flabb_flab Tjaaaa, säg det ? Till Paxos, Korfu, Lefkas ? Italien ?
Får kollas upp någon gång.

Kanske tar jag en sista-minuten-vecka i Parga i augusti, ses vi så kan vi ju ta en koll tillsammans.

En Kalimera-snorkling:D

bye_bye Tommy

Ruby
2005-07-08, 14:41

Om man tar en flygstol till Preveza i augusti, vill ut på en ö (dock helst inte Korfu eller Lefkas) och har en vecka till förfogande tillsammans med ungdomar som vill bada och snorkla mycket men även vandra en del och gillar att strosa omkring i någon mysig stad på kvällen - var förslår ni då att man åker?Vad sägs om Kefalonia? Det går båtar varje dag från Nidri och Vasiliki på Lefkas till Fiskardo på Kefalonia. Där hittar ni bra snorkling och bra vandringsmöjligheter - och helt underbart turkost vatten, som här i närheten av Myrtos...

http://members.chello.se/vattenmelon/Myrtos.jpg

Janet
2005-07-08, 16:03
Kanske tar jag en sista-minuten-vecka i Parga i augusti, ses vi så kan vi ju ta en koll tillsammans.

En Kalimera-snorkling:D

bye_bye Tommy

Det låter super! Om vi nu kommer dit :)

Elisabet
2005-07-08, 22:08
Jag skulle vilja dela veckan mellan Parga och Paxos. Parga behöver väl ingen draghjälp men Paxos är av någon anledning ännu inte så känd men otroligt läcker, både stad och ö är riktigt mysiga. Jag har bara varit där ett par timmar men skall garanterat återvända. Jo där verkar det fint. Har tittat på Paxos en gång förut när jag valde mellan öar.
Men då skulle man i så fall helst åka till Igo och ta båten därifrån till Paxos? För om man åker med en utflyktsbåt från Parga kan man väl inte stanna några dagar?

Campingen vi tittade på har ett bra läge med kortare promenadavstånd till strandpromenaden. Promenera kan man göra både till Lichnos stranden(genom vackra olivlundar endast sista biten på asfalterad väg) som ligger några km utanför staden. Till Valtos stranden är det ännu kortare promenadväg och till båda stränderna går det badbåtar. Till stadsstranden Krioneri där Epiros simmat med "hajar" eller andra fula fiskar är det riktigt nära.

Sarakiniko stranden ligger ca 1 mil bort och även dit går det badbåt. Campingområdet såg trevligt ut så det är säkert helt ok. Många turister kommer med husbil och stora fina tält.Tack Eva för värdefull info, särskilt om stränderna. Campingen är nog inget för oss trots allt.

Vad sägs om Kefalonia? Det går båtar varje dag från Nidri och Vasiliki på Lefkas till Fiskardo på Kefalonia. Där hittar ni bra snorkling och bra vandringsmöjligheter - och helt underbart turkost vatten, som här i närheten av Myrtos...Det ser helt underbart ut!! Hur lång tid kan den båten tänkas ta? Och ska man bo i Fiskardo i så fall tycker du?

kari
2005-07-08, 22:23
[QUOTE=Elisabet]Jo där verkar det fint. Har tittat på Paxos en gång förut när jag valde mellan öar.
Men då skulle man i så fall helst åka till Igo och ta båten därifrån till Paxos? För om man åker med en utflyktsbåt från Parga kan man väl inte stanna några dagar? [QUOTE]

Vi reiste med en av utfluktsbåtene fra Parga til Paxos.
- spurte, da vi kjøpte billetten , om vi kunne ta returen noen dager senere.
No problem :)

Anbefaler Paxos! - den er en liten perle i øyhavet den også :)

:) Kari

Elisabet
2005-07-08, 22:30
Vi reiste med en av utfluktsbåtene fra Parga til Paxos.
- spurte, da vi kjøpte billetten , om vi kunne ta returen noen dager senere.
No problem :)Aha, det låter ju intressant! Tror du man hittar någonstans någorlunda billigt att bo där i augusti?

kari
2005-07-08, 23:28
Aha, det låter ju intressant! Tror du man hittar någonstans någorlunda billigt att bo där i augusti?

Det vet jeg ikke, Elisabet, men jeg tror ikke du skal regne med det.
Vi var der midt i september, og bodde ikke så billig da heller.
Lykke til med øyvalget :)

:) Kari

Ruby
2005-07-09, 00:14
Det ser helt underbart ut!! Hur lång tid kan den båten tänkas ta? Och ska man bo i Fiskardo i så fall tycker du?Vi tog båten mellan Fiskardo och Vasiliki och den tog ungefär en timme. Båten från Nidri går via Ithaka så den tar lite längre tid (vilket påminner mig om att Ithaka kanske kunde vara något för er?). Kolla GTP för tider; det går visst flera båtar varje dag i augusti. Båten mellan Fiskardo och Vasiliki kostar i alla fall 6 €.

Vi bodde en liten bit utanför Fiskardo och det var helt perfekt för oss, men då hade vi hyrbil. Det är rätt dyrt att bo inne i Fiskardo, så vi valde att bo utanför. Norra delen av ön är i alla fall väldigt fin, så någonstans där tycker jag nog att man ska bo.

Ruby

Grek_ságapo
2006-02-04, 20:18
:) Jag tycker helt klart Levkas..Speciellt Nidri..Någon som vill ha tips om Nidri o Lefkas???Skriv mejl så fall!http://http://C:\Documents and Settings\pecen\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.MSO\WordWebPagePreview\BA3A32EA.mht