handdator

Visa fullständig version : CD-skivor på gatan?


CamillaN
2005-07-07, 16:08
Bara undrar vad ni andra har för erfarenheter av att köpa CD-skivor från försäljare på gatan??

Köpte för första gången i år 4 st. Varav endast 1 var OK.:eek: :eek:
Den ena var ganska OK, blev bara lite dovt ljud emellanåt.
Den andra var OK fram till ca halva skivan sen slog den ifrån och det ej gick att spela resten.
Den tredje var dom 4 första låtarna (av 17) OK, sedan låt 5 brus o störningar, dom närmaste 3-4 låtarna blev värre o värre för att till slut resterande låtar inte kom nå´t ljud alls.

Är det vanligt att det är så här eller hade jag extrem otur?? __D __D __D

//Camilla.

karinafp
2005-07-07, 16:25
De skivor du köper av försäljare på gatan är för det mesta "hembrända", dvs man har bränt dem själv med hjälp av datorn. Därför är kvaliteten ofta usel. Det här diskuterades i det gamla forumet, när den grekiska polisen hade gjort razzior bland skivförsäljare. Det är olagligt både att sälja och att köpa sådana skivor. Säljaren gör sig skyldig till upphovsbrott, och köparen till häleri. Sedan hjälper det ju inte upp saken att man även i mindre skivbutiker kan råka ut för CD-skivor som innehavaren har bränt själv... :(

Karin

CamillaN
2005-07-07, 16:29
Ja, jo det vet jag att dom är brända. Men att man skulle ha sån otur.....
Jag har en skivaffär där jag brukar köpa vanliga CD + då även några billigare "brända" av killen där men där har det alltid varit bra kvalité.
//Camilla.

xristina
2005-07-08, 07:20
Du er ikke alene om dette. Men har du forsøkt å kopiere de over til pc'en din? Det har reddet flere cd'er for meg. Cd-spillere i anlegg er som regel mer sensible enn cd-stasjonen på pc'en, og derfor har jeg kopiert over til pc'en og brent ny cd som har blitt helt bra! :)

Jeg vet at det ikke er lov å selge og kjøpe, men jeg får ofte en bunke av disse i gave, for at jeg skal få høre nye artister.

Marianne
2005-07-18, 12:29
Nej, det är ingen bra idé att köpa skivor på gatan.

Dels är det inte tillåtet och dels är risken stor att det är fel musik på skivorna (engelsk pop t.ex.).__D :mad: :(


Marianne