handdator

Visa fullständig version : Chania eller Rethymnon?

Kalimera
2008-03-09, 10:47
Vad är bäst, Chania eller Rethymnon? Frågan har diskuterats ett otal gånger. En omröstning kanske kan ge oss svaret, i alla fall får vi veta vad medlemmarna tycker. Vilken stad tycker du bäst om, Chania eller Rethymnon? Lägg din röst här ovan.

ricky
2008-03-09, 11:41
Chania....med knapp marginal:)

Eva L
2008-03-09, 12:09
Skulle frågan handla om trevligaste stad före massturismens utbyggnad skulle svaret tveklöst bli Rethymnon men som det ser ut idag blir svaret Chania. Nu är mina erfarenheter från Rethymnon mycket större. Den staden har jag besökt många gånger under flera årtionden.

Eva

Wardakis
2008-03-09, 18:42
Nu har jag lagt min röst!;)
Gunilla

Athanasia
2008-03-09, 19:10
Jag också...:-)

bob-kåre
2008-03-09, 23:04
Jag med, och det blev på Chania.

lars
2008-03-10, 09:47
Chania är mitt självklara svar och mitt andra hem.
lars
Kriti sti kardia mou

Ivi
2008-03-10, 15:54
Även jag har röstat. Och det blev Chania, som jag tycker är charmigare än Rethymnon, speciellt efter en hårresande klottervåg som hade drabbat Rethymnons gamla kvarter under förra året __D Annars skulle det ha varit svårare att rösta eftersom jag gillar R. också.

Ivi

IngegerdN
2008-03-11, 00:33
Nu har jag också lagt min röst och det blev på Rethymnon där jag har mitt andra hem...

Netwolf
2008-03-11, 08:06
Min röst hamnade på Chania. Lite partisk, då min enda erfarenhet av Rethymnon är ett bussbyte i stan. :p

/Netwolf

Chras
2008-03-11, 09:27
Så var det gjort. Det blev Chania. Tyvärr lever inte någon av städerna upp till mina förväntningar. För mycket turistbetonade i centrum. Saknar den grekiska charmen. Föredrar småbyar.
Chras

xenos
2008-03-11, 09:50
För mycket turistbetonade i centrum. Saknar den grekiska charmen.

Jag vill så gärna gratulera dig! (Det ena utesluter inte det andra.)
Med så mycket av Kretas historia och kultur det finns i främst Chania, men också Rethymnon, så har du det kvar, Grattis, grattis!:)

Lefteris

Chras
2008-03-11, 18:55
Jag vill så gärna gratulera dig! (Det ena utesluter inte det andra.)
Med så mycket av Kretas historia och kultur det finns i främst Chania, men också Rethymnon, så har du det kvar, Grattis, grattis!:)

Lefteris

Hej
Har kollat både historia och kultur i båda städerna. Visst finns det mycket att se men för den skull gillar jag varken Chania eller Rethymnon. Tyvärr är det bara så.
Chras

martinifk
2008-03-21, 18:43
Ja för min del är det ju Rethymnon. Ang_elx

go-north
2008-04-17, 19:50
Det kan ju bara vara Rethymnon. E ni int kloka? Egentligern Gerorgioupoli men det är ju så bra att det står över sådana här frågesporter!

nillisen
2008-04-18, 08:38
Jag fick rösta vet inte, eftersom jag inte varit på något av ställena. Men eftersom vi åker till Chania 22 maj, så har vi nog gjort ett bra val verkar det som_B-anana

nekjam
2008-04-18, 09:43
Nu har även jag röstat. Det blev Rethymnon där jag varit 4 år i följd och ska dit även i år.
Har besökt Chania över dagen varje år, men tycker Rethymnon är bättre eftersom stranden ligger direkt i centrum. Man får allt där. Både gammal stad och strand. Saknar aldrig något att göra.klapp_klap

Nektaria
2008-05-16, 12:21
Det kan ju bara vara Rethymnon. E ni int kloka? Egentligern Gerorgioupoli men det är ju så bra att det står över sådana här frågesporter!

Håller fullständigt med dig!
Åker imorgon till Georgioupoli.

PS. Känner igen vovsingen... DS.bye_bye

aake
2008-05-16, 13:40
Ingen tvekan.r´RETHYMNON så klartklapp_klap.

aake

Athanasia
2008-05-16, 13:41
:)

litentuva
2008-05-16, 17:26
:D:D
Ingen tvekan.r´RETHYMNON så klartklapp_klap.

aake

twiggy
2008-05-16, 18:35
Det får bli Rethymnon, iallafall dom gamla delarna av stan. Har bara åkt igenom Chania med hyrbil, men upplevde det som mycket större och rörigare. Twiggy

nekjam
2008-05-16, 18:57
Självklart Rethymnon.

Chania har jag besökt flera gånger över dagen. Men jag tycker också att det är en rörig stad. Dessutom finns det väl inga stränder inne stan, vad jag har sett iallafall.

Nej Rethymnon har allt. Gammal stad, Modern stad och fin lång strand.

Vad kan man mer begära? bye_bye

ALba
2008-05-18, 12:55
Min röst går till Chania, någon nämnde att Rethymnon har stranden inne i stan och det är ju kanske ett plus, men det är ju enkelt att bo utanför Chania och där finns härliga stränder, sedan har man stan inom lagom avstånd ändå när man känner för det. Men jag gillar även Rethymnon absolut!
Georgiopolis skulle jag gärna bo i nästa gång, har aldrig gjort det förr.

ricky
2008-06-03, 00:01
Min röst går till Chania, någon nämnde att Rethymnon har stranden inne i stan och det är ju kanske ett plus, men det är ju enkelt att bo utanför Chania och där finns härliga stränder

Många av Rethymnos förespråkare refererar till gränderna i gamla stan och stranden i staden.
Men faktum är att om du bor i "gamla stan" i Chania så har du närmre till Nea chora-stranden än vad du har från gamla stan i Rethymno till stranden.

SunInMyHeart
2008-06-09, 21:26
Rethymnon är den enda av städerna jag bott i men besökt varje gång jag varit på Kreta och det har blivit åtskilliga sedan 1996.

Det jag uppskattar med Rethymnon är att allt är så centraliserat, så man behöver inte planera dagen. Blir man rastlös på stranden så kan man enkelt ta en promenad in till staden. Vill man ha lite kultur så finns det med.

Ett himla praktiskt resmål om man reser några stycken och man vill kunna göra lite som man vill. Kanske inte så väldans barnvänligt, men jag skulle inte tveka att åka dit med med mina barn, om jag hade några.

Jag har mestadels varit där i sena maj, och då är det mer en mysstämning i staden. Inget partyparty-ställe, hur det är på andra delar av året kan jag inte svara på, men jag tror att det är en ort som håller en lugnare stil. (Har dock varit ute och festat på nattklubb till sena natten, så vill man så kan man.)

Kom just hem från mitt Rethymnon, denna gången åkte jag (37 år) med min sambo (39 år) och min svärmor (75 år), även hon uppskattade denna plats och tyckte den var toppen med att allt fanns på gångavstånd.

Admirala
2008-12-02, 10:45
Har stemt Chania, men er enig med Chras. Begge byene er turistmaskiner. Fine turistmaskiner, men likevel.

JohnS
2008-12-02, 11:28
Jeg har også stemt Chania. Turistmaskin rundt havnen, men man skal ikke gå så mange hundre meter inn i byen før det begynner å bli langt mellom turistene, og man finner en levende gresk by. En forholdsvis moderne by riktignok, og kanskje uten så mye av den "mysighetsfaktoren" som er så viktig for mange. Men det er en påminnelse om at Hellas også er et moderne samfunn, eller i alle fall på vei mot ett, og det er så absolutt verdt å oppleve den siden av landet også.

Normasdotter
2009-01-08, 19:28
Nu har också jag röstat, vad kan det vara när man har bott där i mer än 20 år.
Xania, så klart.
Anita

sköterska
2009-04-16, 19:19
Hej!
Fiskehamnen med alla fiskerestauranger i Rethymnon ser så inbjudande ut, men tyvärr -inkastarna är förskräckliga. Det blev tyvärr så att vi undvek att komma i närheten av dessa hemska inkastare.
Har ej upplevt Chania på samma sätt
Hälsningar Monika"sköterska" som rester till Agii Apostoli vid Chania den 11 :e sept.
Ha debye_bye

sven.kriti
2009-05-16, 18:28
Begge stedene er alt for overturistifisert for meg, men om jeg må velge er det ingen tvil. Da blir det Chania.

ovett
2009-05-19, 13:58
Tycker för min del att Rethymnon är bäst. Hotellet (Palm Beach)vi bodde på hade en underbar utsikt över havet och nära var det (bara över gatan)....flabb_flab
Sedan finns en hel del att se där med borgen (Fortezzan).
Visst Chania är fint också. Varit där och sett. Men i mitt tycke lite för stort.

xenos
2009-11-14, 08:04
Fiskehamnen med alla fiskerestauranger i Rethymnon ser så inbjudande ut, men tyvärr -inkastarna är förskräckliga.

http://i231.photobucket.com/albums/ee200/ErikStenholm/My%20Crete/PanoramaRethymnon1980kopiera.jpg

Ja, det var bättre förr. Bilden är från mitt första besök i Rethymnon 1978. Då fanns en taverna, till vänster i bild. Och Arocarian finns kvar än idag.

bocina
2010-02-28, 22:15
Hej!
Fiskehamnen med alla fiskerestauranger i Rethymnon ser så inbjudande ut, men tyvärr -inkastarna är förskräckliga. Det blev tyvärr så att vi undvek att komma i närheten av dessa hemska inkastare.

Det finns ett undantag bland restaurangerna i gamla hamnen och det är Taverna Knossos. De har fortfarande de klassiska boden och stolarna, den blå färgen och god mat. Den har drivits av samma familj sedan 70-talet och man får ett mycket bra och trevligt bemötande, inga "inkastarfasoner" klapp_klap.

BoCina

RonjaKyndel
2010-04-16, 10:03
Ett självklart val!
Rethymnon!
Rethymnon blir mitt nya hem från och med den 14:e juni, Rethymnon har fångat mitt hjärta :)

tramp
2010-06-07, 20:53
Röstade "vet inte" för jag har aldrig varit där men snart bär det iväg till mitt emellan, dvs Georgioupolis som tydligen ska vara toppen. Har aldrig varit på Kreta förut så det ska ju bli spännande! Kanske kan man besöka både Chania och Rethymnon och kan bilda sig en snabb uppfattning?

Yanna
2010-06-08, 08:50
Jag har röstat nu, men fråga inte vad jag röstade på! :Dflabb_flab

Yanna

Athanasia
2010-07-28, 12:14
Ok då..men är nyfikenflabb_flab

Wardakis
2010-07-28, 13:40
Börjar det på R?

balea
2010-08-10, 12:00
Jag röstade också på Chania men måste erkänna att jag inte har varit i Rethymnon tillräckligt länge för att verkligen kunna jämföra de två städerna.

Catlady
2010-08-23, 12:05
Självklart RETHYMNON!
bye_bye

Panakakis
2010-08-23, 14:03
Självklart Chania;) Då båda inte är i min smak så är det ändå Chania som leder med stora stegklapp_klap

PANAKAKIS:)

ouzakia
2010-08-23, 14:15
Skulle frågan handla om trevligaste stad före massturismens utbyggnad skulle svaret tveklöst bli Rethymnon men som det ser ut idag blir svaret Chania. Nu är mina erfarenheter från Rethymnon mycket större. Den staden har jag besökt många gånger under flera årtionden.

Eva

Hej Eva .
Då kanske du har ett godt forslag på ett rimlig boende med kjøkken i gamla stanflabb_flab Den ligger vel nær havnen??

HIlsen ouzakia

Yanna
2010-09-27, 20:13
Börjar det på R?

:D Självklart!

Yanna

i_love_crete
2010-11-17, 12:25
Chania klapp_klap Xania

AndersL
2013-06-18, 18:12
Jag har bara varit I Rethymnon, så jag kan inte välja annat flabb_flab

NilsHåkan
2013-07-15, 18:24
Vi har varit en del i både Chania och Rethymno utan att kunna välja vilken som är bäst då båda är bäst på sina sätt.
-
Som att välja mellan jordgubbsglass och hallonglass.
-
Vi tillbringade årets första Kreta-semester i just Rethymnon och Chania med en vecka i vardera stad. Inte bara städerna är underbara utan också de områden man når från respektive stad.
-
Så denna undersökning läser jag som skön underhållning. Nästa Kreta semester blir troligen i mitten på Oktober och var den blir.....ja det vet inte ens vi i skrivande stund.
-
Små byar i all ära men vi är stadsmänniskor som gärna hittar tillbaka till just en stad. Iraklion var för stor och "rörig" enligt vår smak. Ierapetra, Agios Nikolaos samt Paleochora är alla underbara men lite för lugna.

Kikh
2013-07-16, 07:52
Aah, jag är jävig!

//Kikh

simetra
2013-08-24, 18:25
Gillar båda dessa städer lika mycket och har därför svårt att föredra den ena framför den andra... men av någon anledning som det nu ser ut :rolleyes: så fick Rethymnon min röst!

Simetra :)