handdator

Visa fullständig version : Acepteras provisoriskt pass?!


Evelina
2005-07-07, 15:18
Min resekamrat gick idag för att fixa nytt pass. Det visade sig att det tar 57 arbetsdagar att göra detta passet. Med lite snabb uträkning så åker vi tydligen om ca 40 arbetsdagar. Hon hinner alltså inte få det. Vi som trodde vi var ute i god tid. Det är ju inte förrän i September! Men tydligen inte...

Panik!

Provisoriskt pass?

Saxat ur polisen.se

" Ett provisoriskt pass är ett pass som utfärdas tillfälligt och som gäller för en specifik resa.
Om du hastigt måste resa och saknar gällande ordinarie pass kan du få ett provisoriskt pass som då gäller för den aktuella resan. Avgiften är samma som för vanligt pass, 270 kronor. Ta med två fotografier och legitimation.

Observera att du måste veta hur länge passet ska vara giltigt och om landet du ska besöka godtar svenskt provisoriskt pass. Uppgifter får du lättast genom att kontakta respektive ambassad eller resebyrå. "



Okej, frågan då... Godtar Grekland svenskt provisorikst pass?



Hoppas på snabb hjälp.

Zozo
2005-07-07, 15:21
Min resekamrat gick idag för att fixa nytt pass. Det visade sig att det tar 57 arbetsdagar att göra detta passet. Med lite snabb uträkning så åker vi tydligen om ca 40 arbetsdagar. Hon hinner alltså inte få det. Vi som trodde vi var ute i god tid. Det är ju inte förrän i September! Men tydligen inte...

Panik!

Provisoriskt pass?

Saxat ur polisen.se

" Ett provisoriskt pass är ett pass som utfärdas tillfälligt och som gäller för en specifik resa.
Om du hastigt måste resa och saknar gällande ordinarie pass kan du få ett provisoriskt pass som då gäller för den aktuella resan. Avgiften är samma som för vanligt pass, 270 kronor. Ta med två fotografier och legitimation.

Observera att du måste veta hur länge passet ska vara giltigt och om landet du ska besöka godtar svenskt provisoriskt pass. Uppgifter får du lättast genom att kontakta respektive ambassad eller resebyrå. "



Okej, frågan då... Godtar Grekland svenskt provisorikst pass?



Hoppas på snabb hjälp.


Japp .. det gör de ... men om du till exempel ska åka till Albanien eller till nåt annat land som inte är med i Shengen tror jag det heter så kan du inte för de accepterar inte sånt pass ..
jag har en kompis som åkte med ett sånt pass förra året till Grekland och det gick bra .. men han fick inte åka till Albanien ..

Frappe
2005-07-07, 15:32
HM låter konstigt, en kompis till mig var till Polisen i Täby i går han fick besked att passet är klart om 5-7 dagar :confused: visst kan det ta längre tid nu men 57 dagar låter lite väl mycket, så kolla upp igen är mitt råd! Känns lite onödigt att betala isåfall för ett prov pass....

Camilla

Ella
2005-07-07, 16:14
57 låter ju urkonstigt. Varför just 57? Nej, jag tror på Frappe - 5-7 är det nog.

Carina
2005-07-08, 09:22
Grekland tillhör liksom Sverige Schengensammarbetet, passfrihet med andra ord. Är det nå´n som har visat passet i Grekland?
Däremot brukar flygbolagen vilja se passet eller annan godtagbar legitimation. Det beror på ökad säkerhet genom terrordåden, nu blir det säkert lite ökad kontroll efter de hemska dåden i London.

karinafp
2005-07-08, 09:30
Är det nå´n som har visat passet i Grekland?

Jadå. Fast de har bara velat se framsidan. ;) Men hotellen vill ju ha passen, förstås.

Karin

Frappe
2005-07-08, 09:52
Grekland tillhör liksom Sverige Schengensammarbetet, passfrihet med andra ord. Är det nå´n som har visat passet i Grekland?
Däremot brukar flygbolagen vilja se passet eller annan godtagbar legitimation. Det beror på ökad säkerhet genom terrordåden, nu blir det säkert lite ökad kontroll efter de hemska dåden i London.


Jorå pass frihet, men är det inte så att vårt svenska id / körkort inte är godkänt som ID handling i EU? För sist när jag var i Bryssel tänkte jag att jag skulle testa.... och visade mitt körkort nepp de ville se passet :( har inte kollat upp detta ordentligt men visst är det förrvirrande vad gäller igentligen :confused:

Camilla

karinafp
2005-07-08, 10:17
Jorå pass frihet, men är det inte så att vårt svenska id / körkort inte är godkänt som ID handling i EU?

Jo, det stämmer. Anledningen är att det av körkortet inte framgår i vilket land man är medborgare.

Karin

Elisabet
2005-07-08, 10:24
Passreglerna diskuterades ju nyligen här. Jag tycker de är ganska tydliga. (www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=1052)

Ett bra tips som någon förslog är att åka till en polisstation på någon mindre ort. Där är inte bara kötiden, utan även handläggningstiden av någon anledning ofta kortare.

PO
2005-07-08, 10:47
Ett bra tips som någon förslog är att åka till en polisstation på någon mindre ort. Där är inte bara kötiden, utan även handläggningstiden av någon anledning ofta kortare.

Kötiden är helt säkert kortare på små orter men själva passet framställs sedan av Svenska Pass AB i Eskilstuna och där gäller 'först in först ut'
Räkna med 5-10 dagar normalt, lite mer så här års.

Provisoriska pass är engångs och alltså svindyrt, dessutom är det inte garanterat att få ett på flygplatsen, det är en 'i mån av tid service' , skulle någon vara sjuk osv så...

Du behöver svenskt pass så fort Du lämnar Norden, det är fnv. det enda id som är godkänt.

//PO

Elisabet
2005-07-08, 11:03
Kötiden är helt säkert kortare på små orter men själva passet framställs sedan av Svenska Pass AB i Eskilstuna och där gäller 'först in först ut'Jo jag vet det och man tycker ju att handläggningstiden borde vara densamma, därför skrev jag också "av någon anledning". Kan det vara så att den mindre mängden passansökningar på små stationer gör att de får iväg dem fortare? För faktum är att det ibland går snabbare att få ett pass när man ansöker om det på en mindre ort. Dvs, den enda 'statistik' jag har är två systrar som beställde sina pass samtidigt, en i Sth och en i en håla, och den första fick sitt pass några dagar senare än den andra.

rhodosfanast
2005-07-08, 14:46
Dom gamla körkorten gäller inte som legitimation men dom svenska nya EU-körkorten gäller för det har jag användt på Rhodos som leg...O passen skall man lämna på hotellen för dom skriver in en därför måste man ha passen fortfarande..

Det gäller att passa på o fixa nya pass innan oktober för sen kostar passen över fyra hundra kronor o gäller bara i fem år o inte nu som tio år...

Jag har hört att här nere tar det ca en vecka o få nya pass..._B-anana

Ruby
2005-07-08, 15:00
Jo jag vet det och man tycker ju att handläggningstiden borde vara densamma, därför skrev jag också "av någon anledning". Kan det vara så att den mindre mängden passansökningar på små stationer gör att de får iväg dem fortare? För faktum är att det ibland går snabbare att få ett pass när man ansöker om det på en mindre ort. Dvs, den enda 'statistik' jag har är två systrar som beställde sina pass samtidigt, en i Sth och en i en håla, och den första fick sitt pass några dagar senare än den andra.Om man bor i Stockholm eller Uppsala kan jag rekommendera Bålsta som "håla". ;) Jag och resten av min familj har gjort pass där och det går jättesnabbt och smidigt.

Ruby

PO
2005-07-08, 15:48
Ja det skulle ju kunna vara så illa på en stor station att passen hamnar i intern/snigelposten först och sen extern till E-tuna, det kan ju ge 2 dgr extra.
Annars borde det gå lika fort att posta 100 som 10 passansökningar ??

//PO


Jo jag vet det och man tycker ju att handläggningstiden borde vara densamma, därför skrev jag också "av någon anledning". Kan det vara så att den mindre mängden passansökningar på små stationer gör att de får iväg dem fortare? För faktum är att det ibland går snabbare att få ett pass när man ansöker om det på en mindre ort. Dvs, den enda 'statistik' jag har är två systrar som beställde sina pass samtidigt, en i Sth och en i en håla, och den första fick sitt pass några dagar senare än den andra.