handdator

Visa fullständig version : Är Parga rätt ställe för oss?


emme88
2008-03-06, 18:16
Vi vill åka till Grekland för första gången i sommar. Av allt jag läst och sett på internet tilltalar Parga mig mest. Det ser ut att vara fina sandstränder (vilket är viktigt för oss) och verkar finnas en del utflykter man kan göra, Meteora, Stix-floden och grottor, vad jag sett. Någon som gjort dessa utflykter? Vilka är värda att satsa på? Vi ska bara vara där i en vecka!
Vi är mest intresserade av att bo på hotellet "Parga Beach", men tar gärna emot tips på ndra bra hotell i Parga.
Tack för förhand =)

Kalimera
2008-03-07, 08:55
Jag tycker att Parga är ett av de mest ultimata charterresmålen i Grekland, tillsammans med Naxos, Samos och Kreta. En av anledningarna är att det finns så mycket fantastiskt att se och göra i närheten, bland annat Meteora och Styx, två platser man bara måste se innan man dör. Andra fina utflykter är båtturen till Antipaxi och Paxi.

De flesta stränderna kring Parga är av småsten, inte sand, men nästan som sand. :-) Lichnos beach är en av mina favoriter, den ser ut så här:

http://www.kalimera.se/bilder/veckans/strand/10.jpg

lejdy_di
2008-03-07, 20:54
Jag har varit i Parga sedan 2006, och även om det är ganska litet så är det så charmigt.
Jag bodde på Kos 2005 och även om det var mycket turister under sommaren så blev det inte personligt som det är i Parga. Har varit till Samos också, och Kreta, men Parga är ett av de mysigaste ställen.
Bra mat, trevlig personal på de flesta restauranger och barer,helt okej stränder. Valtos beach är väl den mest omtalade stranden, ligger på andra sidan Parga, bakom ett berg, men tar ca 10 15 minuter att gå dit. Annars går det taxibåtar varje heltimme dit och tillbaka.

Det finns en bra restaurang alldeles vid stranden i Parga, som heter Villa Rosa. De har också hotell/lägenheter. Jag har hört att de ska vara bra, och inte längt därifrån ligger ett annat hotell som heter Coralli om jag inte minns fel. Det är väldigt fint hotell, med havsutsikt och ca 30 m till stranden i Parga (Parga Beach).

Även om det är litet så finns det många tavernor, barer och även ett par nattklubbar, allt av intresse för alla. Fin utsikt i hamnen, relativt lugnt, och den stora vägen ligger en bit från hamnen, så du riskerar inte att bli överkörd när du spatserar där. :D

Hälsningar Diana, Parga

Eva L
2008-03-07, 21:35
En nackdel med Parga som jag ser det är att orten är för exploaterad. Krimskramsbutikerna för många till antalet. Kvalitetshopping saknas nästan helt och maten är delvis utslätad. Det bästa är naturen och omgivningarna, vandringsmöjligheterna, de fina olivlundrana, bra utflyktsmål som Acheron (Styx i mytologin), Meteora och båtturen till Paxos Antipaxos. Stränderna är också ganska bra och sen finns det en del små fina tavernor och den underbara ouzerian Meetings.

Eva

Ludde
2008-03-08, 11:01
Parga är grymt mysigt och jag är helt såld på stället! Åker dit för femte gången denna sommar. klapp_klap Jag tycker ni gör ett utmärkt val av resemål. Men som sagt tidigare, stränderna består av sten.

bmalpaha
2008-04-06, 09:56
Hej! Parga är ett fint ställe. Jag och en kompis var där ifjol och kommer att åka tillbaks i sommar...men då blir det 1 v Parga och 1 v Lefkas.

Är man ute efter party så är nog Parga inte rätt ställe.

Anna Pernilla
2008-04-06, 11:45
Håller med Eva om allt,utan om ouzeriet där jag inte varit.Faktiskt inte så förtjust alls i Parga.... Å Bmalpaha har rätt i att det inte är ett partyställe.Riktigt lugnt tom i augusti.Tycker tex Karpathos har mer att erbjuda, å det är ju inte direkt heller någon partyö.Usch vad negativ jag ärmen för mig räckte det med ett par dagar- 1v.Förlåt alla Parga-älskare:o

bon
2008-04-08, 22:58
Är stranden viktigast så skulle jag välja något hotell på Lichnos istället, finare strand och bättre tavernor. Badbåtarna går ganska sent in till Parga och taxi hem tar 5-10 min, Är man 2 så tror jag taxi blir billigare.

Parga Beach ligger för avsides för mig.

birgitta

anna73
2008-04-09, 18:07
Var i Parga 2003, gillade Byn mycket. Tycker den är bra mycket genuinare än många andra turistorter. Men om det är sandstränder ni är ute efter rekommenderar jag istället Kefalonia som har underbara stränder, bla Makris Gialos i Lassi, där det också är gångavstånd till huvudstaden Argostoli med mer hålligång!

Trevlig resa, Anna

jaget
2008-04-09, 19:05
Om du tycker om lungn och ro och underbar natur,fantastiska båtturer och gemytliga små restauranger,då är Parga helt rätt.Men är du på jakt efter ett vilt partyliv är inte Parga rätt ställe.Själv älskar jag stället,jag är helt såld ,jag har varit på flera utav de grekiska öarna men inte upplevt denna underbara stämning någon annanstans;)

MarieS
2008-04-16, 15:19
Hejsan!

När vi åkte till Grekland första gången åkte vi till Parga och det var 2001. Efter det har vi varit där 3 ggr till. Det är en mysig by med lagom avstånd till det mesta som stränder etc. Det går även badbåtar från hamnen till olika stränder.

Det fins även gott om restauranger. Vi gillar restaurangerna Sakis, Ideal och Apanagio. På Apanagio har de en supergod maträtt som heter Lamb in juniperberrysauce, helt otroligt gott. Det vattnas i munnen bara vi tänker på det :)

När vi var i Parga 2001 var vi på en utflykt som då hette Hemliga Epirus och då besökte vi bl a Styx-floden. Det var en allsidig och intressant utflykt med grekisk historia.

Parga beach har vi inte bott på men vi har bott på Pension Rina, Diamondo house, Vasso och nu sist Olympic studios.
De två första finns inte i någon svensk charterkatalog i år men de två sista finns i Apollo.
Vasso var helt ok. Enkla enrumslägenheter med balkong. Städningen kunde varit lite bättre men det var inget som störde. Det ligger centralt och det är nära till allt.
Olympic studios var mycket bra. Det var det bästa som vi har bott på i Parga. Enrumslägenheterna var bra planerade och rymliga. Vi hade balkong med havsutsikt som var helt strålande. AC ingick.

MVH
Marie_B-anana

Pia71
2008-04-28, 17:25
Eftersom jag är en Parga älskare så rekommenderar jag det starkt! 5:e gången för oss i år och vi längtar så. Vi tar vespan till Sarakiniko stranden som ligger en bit utanför Parga, genom Anthoussa och Agia sen ner till en helt underbar strand med en restaurang uppe på en klippa med gudomlig utsikt.

Det går även taxibåtar dit.
Vi har varit vid floden Styx 2 gånger och lika fantastisk varje gång. Vi har varit på många olika stränder runt om och stränder vi upptäckt under våra vespaturer.

Vi har även tagit kontakt med byborna och särskilt en familj. Så vi blev inbjudna till byn Agia och fick vara med om en fest utan dess like, något vi aldrig fått uppleva om vi bara låg på en strand och solade dagarna i ända.

Parga med omgivning ska utforskas, det är inget håll i gång ställe och det är jag glad för! Annars hade jag INTE återvänt. Bra barer finns som tex Blue Bar (super trevlig personal), utforska tavernorna i gränderna.. utforska Parga! klapp_klap

//Pia