handdator

Visa fullständig version : Båt till Samos


Nileen
2008-03-03, 20:46
Jag är nybörjare på det här med grekland och dess övärld vill jag bara säga innan jag blir dumförklarad=)

Vi har tänkt oss åka till Samos i sommar.
Men jag gillar inte det här färdiga charter konceptet.
Därför är min fråga om man kan ta flyg till Aten o sen båt ut till öarna, Samos i detta fallet.
Vill bara tillägga att vi inte är nybörjare vad det gäller att resa. Har varit Australien o Thailand och alltid "luffat".

Men jag har svårt att uppskatta avståndet. Är det Jätte långt från fastlandet ut till Samos?

Tacksam för svar!

Martin o Daniela

laero
2008-03-03, 20:54
Hej !
Ni har några alternativ.
1. Båt som du säger, tar ganska lång tid från Aten - kanske 10-12 timmar
2. Inrikesflyg från Aten
3. Köp bara flygstolen av charterbolaget.
/Lars

PS. har aldrig sett någon bli dumförklarad på Kalimera :)

Ioslina
2008-03-04, 08:08
Jag har flygit till Athen, mellanlandat ett par dagar på Naxos och Paros, därefter fortsatte vi med båten till Samos. I och för sig längre båtresa än vad jag brukar välja. Men det funkar! Har du gott om tid, så du slipper lösa alla dina dagar på färjor....

Ella
2008-03-04, 15:04
Men ska man bara flyga spelar det väl ingen roll om man flyger SAS till Aten eller Novair till Samos? Det gjorde vi häromåret och sedan sa vi tack och hej till Apollo och fixade resten själva. Väldigt praktiskt.

Ioslina
2008-03-04, 15:12
ja det är väl inget som hindrar att man gör så!

ofelia
2008-03-04, 16:10
Flyg direkt till Samos! Det finns ingen anledning att ta båten från Aten. Kolla på ex Apollo och dess charterstolar!
/Ofelia

naxoss
2008-03-04, 17:21
Jag flög inrikes med Aegean förra året till och från Samos till en kostnad av 35 euro per resa. Hur smidigt som helst.
Om jag inte minns fel började det gå (under hösten-07?) en ny båt Samos tur och retur Aten förra året. Det enda jag minns var att den var gul, att den var ny, gick bra tider och ganska snabb.

Lena

maggione
2008-03-05, 21:53
Det går ibland snabbfärja från Piraeus (hamnstad till Aten) till Samos, men för några år sen när goda vänner från Aten hälsade på oss på Samos, så hade färjan slutat gå för säsongen (!) när dom skulle hem igen, dom hade betalat biljett, men det fanns ju ingen båt, så dom fick flyga......