handdator

Visa fullständig version : Samos stad! Hjälp...


camilla I
2008-03-02, 09:39
Hej
jag behöver er hjälp. Jag kommer att besöka samos för 4:e gången nu i maj 08. Jag har vid tidigare samosbesök, besökt staden samos stad men den har liksom aldrig fått mig betagen. Jag har mest bara gått runt i hamnområdet och kanske vimlat lite där runt torget. Det enda jag tycker att man minns om staden är att det var dyrt, och väldigt västerländskt. Jag saknade det där genuina.

Det jag nu undrar är vad får man inte missa i samos stad? Finns det vackra gränder, hus osv. Sedan vill jag gärna ha tips på bra restauranger, samt stora affärer där man kan handla livsmedel till bra priser.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

xenos
2008-03-02, 11:24
Finns det vackra gränder, hus osv.

Jag har vandrat runt en del i kvarteren "bakom". Och det gillade jag mycket, fotograferade en hel del. Har flera gånger suttit vid frihetens torg, det med lejonet, och nog funnit staden så grekisk man kan begära. Den del som kallas Vathy, den äldre delen, är också lite spännande att flaner i.
Missa inte de gigantiska kourosstatyerna från Heratemplet med omnejd, eller något annat i Arkelogiska museet.
Har alltid ätit på Alikos taverna, den närmast hamnen/biljettkontoren, på "gågatan", parallelt innanför stora gatan som går utmed hela kajen, glömt namnet...

Lefteris

CBR
2008-03-02, 12:46
När det gäller taverna finns det en som är mycket bra på vägen ut från Samos stad mot sjukhuset, 100 m efter tullkontoret på höger sida. Många greker går dit. Humana priser. Den heter Artemis.
Butiker med lite större urval finns en i närheten av "salutorget" i Samos stad samt en på vägen mellan Samos stad och Pythagorion.
Ta gärna en tur i Vathy där hittar du myket genuint.
Åker själv för 12:e gången till Samos i höst.
CBR

JohnS
2008-03-02, 18:04
Jeg synes det er vanskelig å vite hva ulike personer legger i det "genuine". Jeg opplevde Samos by som en av de mer genuine greske byer jeg har besøkt. Riktignok finnes ikke alle de hvite husene med blå dører som mange kaller det genuint greske, og som brukes til det ytterste i all turistreklame. Til gjengjeld fantes de mest fantastiske og uventede (og meget greske!) fargekombinasjoner på husene i Vathi, den gamle byen, som var en opplevelse å vandre rundt i, og som også burde være "mysig" nok for de fleste.

Kanskje mangler ellers noe av den ekstreme "mysighetsfaktoren", som jeg skjønner er viktig for mange, men ikke alt som er genuint gresk er like mysig, selv om det er like interessant.

Jeg opplevde en by som i liten grad har tilpasset seg turismen, selv om det er en god del turister der. En stor del av restaurantene er åpne hele året, og er derfor avhengige av lokale faste gjester. Dette gjør at kvaliteten jevnt over er bedre enn på de typiske turiststedene, hvor altfor mange steder satser på et tiltalende ytre, slik at flest mulig turister blir fristet til å komme inn, selv om de ikke kommer tilbake flere ganger.

Alikos og Artemis var blant de restaurantene vi likte best. Vi var tre kvelder på Artemis, og la merke til bare to andre par som ikke var greske. (Dette var meget sent i sesongen, så det begynte å minke på turistene). I tillegg hadde vi to meget hyggelige kvelder på Steps.

Det finnes ett stort supermarked i byen, i nærheten av parken. Jeg kan ikke si noe særlig om prisene der, vi handlet ikke så mye at vi festet oss ved dem. Utenfor byen finnes også Lidl.

camilla I
2008-03-03, 08:46
Hej

tack för alla svar. Det känns som om jag verkligen måste ge Samos stad en chans till. Verkar finnas mycket fint att se där. Ser fram emot resan nu ännu mera.

Tackar

maggione
2008-03-05, 21:58
Handlar mat billigast , förutom Lidl som jag inte gillar, är hos Bazaar på vägen till Pythagorion och Coop på baksidan av vinfabriken, till bägge måste man nästan ha bil, eller i vart fall moppe. Inne i stan finns också en livsmedelshall bakom Muséet en bit från torget. Om man promenerar lite "bakom" alla turiststråken och orkar gå lite mer uppför så finns det många små riktigt genuina tavernor och ouzerior, det är bara att leta! Lycka till!