handdator

Visa fullständig version : Resebrev!


91kg
2008-02-29, 19:38
Hej!

Jo efter ha haft mycket glädje utav Kalimera så vill vi nu ge tillbaks det vi kan.

I höstas var vi iväg i 2 v på Kreta och skrev en resedagbok, men problemet är storleken och hur man skall göra.

Vi började med att skriva och berörde lite grovt vilket blev ca 23-24 sidor, men sen skall det ju foto till och då blev det riktiga problem.

Först försökte vi ha mindre kort med text bredvid, men då blev det dålig skärpa och korten kom inte till sin rätt.

Senare kollade vi lite på hur andra gjort och många hade stora kort och vi provade likaså och det blev ok, men en helsikes massa sidor.

Hur föredrar ni ett resebrevsnyft_drop

Ledord beslutsångest:confused:

Mvh!

Janérik
2008-02-29, 23:30
En ganska delikat fråga egentligen.
Jag hade ju länge en sida om Grekland i allmänhet med en hel del reseberättelser från både egna och andras sidor och det uppskattades av många. Dock började jag känna att det finns andra sidor (typ Kalimera) som skötte andras reseberättelser bättre så jag valde att plocka bort hela sidan från allmänheten.
Sedan har jag ju börjat ångra lite att jag inte delar med mej av mina egna reseberättelser men har inte orkat skriva om dem så att de passar i enskilt läge på en egen sida.
Jag tror (med risk för att bli nerröstad av Janne) att det bästa är om du gör en egen sida och länkar till den från Kalimera. Sidan görs så att den kan länkas till på Kalimera utan att det bryter mot de regler som finns här och på sidan visar du sedan så mycket det bara är möjligt.
Med de flesta Internetabbonemang i dag följer en webbsidesplats som du kan utnyttja och att göra en webbsida är inte så svårt om du tittar bland de program du redan i dag har på din dator, Word klarar av detta men gör det inte speciellt snyggt men det spelar egentligen mindre roll om du bara vill visa sidan, sedan lägger du in adressen till sidan i din profil här på Kalimera och pratar med Janne så tror jag att han också kan länka till sidan, jag har för mej att han gjort så åtminstne tidigare.

Mvh Janérik

91kg
2008-03-01, 10:13
Hej och tack!

Att skicka över det till kalimera är inga problem.

Det var bara det jag tyckte det blev så himla många sidor och undrar om detta med tex korten om de gör sig olika bra i olika program osv.

Bara nån ändring kan ju ge hur mycket merarbete som helst och ville bara höra spontant om lite tips/åsikter då orken börjat tryta.

Ja ja det får väl bli som det blir.

Mvh!

Elisabet
2008-03-01, 10:47
Så roligt med ett resebrev att se fram emot!

Var och en ska ju skriva sitt resebrev så att man själv blir nöjd med det, men rent generellt så höjs läsbarheten om texten är kort och enkel. För att läsaren ska ta sig igenom 23 sidor så krävs det att texten är mycket fängslande skriven, och den förmågan är det få som har.

Många bilder och lite text, helst bara några få meningar till varje bild, är det bästa för att locka läsare för alla oss som inte är födda till författare.

91kg
2008-03-01, 11:07
Många bilder och lite text, helst bara några få meningar till varje bild, är det bästa för att locka läsare för alla oss som inte är födda till författare.[/quote]

Hej!

Jo tanken är ju att vi själva vill ha det som ett minne att ta fram någon gång i framtiden samtidigt som vi ville dela med oss.

Nu var ju resan 15 dagar så det blev en del text och gott om luft just för att det skall vara lättläst samt kort som vi tycker passar in.

Det är inte lätt när man är nybörjare:o

Mvh!

Eva L
2008-03-01, 11:24
Jag föredrar lite text och många foton men visst är det en spännande berättelse kan jag dra ut 23 sidor och läsa den pappersform dock inte på skärmen. Om det handlar mycket om vanliga praktiska bestyr som promenad till bageriet etc eller taxin hämtade oss då och då läser jag inte många sidor i en reseberättelse.

Eva

aake
2008-03-01, 14:38
Hej!
Läs gärna Hasse och Bettans resebrev från Lesbos. Den var ganska lång, men intressant. Tack Hasse och Bettan!

aake

Hasse
2008-03-01, 14:47
Hej!
Läs gärna Hasse och Bettans resebrev från Lesbos. Den var ganska lång, men intressant. Tack Hasse och Bettan!

aake


Bugar och tackar för beröm :p

"Ganska" lång ? Ang_elx



Hasse :cool:

91kg
2008-03-01, 19:10
Nu finns ingen återvändo nedprutat sidor, och tack Eva då jag delar din uppfattning;)

Oavsett vad man tycker så kan ni ha i åtanke att jag slitit som en blå och på så vis ha glädje av det.

Skulle inte det räcka så kan nämnas att jag försöker få printat ut ett test och rödfärgen är inte vidare kompis med mig för tillfället:confused: så visst har man att pyssla med:mad:.



Trevlig helg!

theresa
2008-03-01, 22:41
klapp_klap härligt ett nytt resebrev...jag älskar att läsa om andras resor,själv så har jag svårt för att pränta ner mina resor med ord..allt finns i huvet:D svårt att få ner på papper så att sägaAng_elx...