handdator

Visa fullständig version : Ny kokbok


Zanét
2008-02-29, 17:47
Har hittat en suveränt bra och ny bok som heter GREKLAND - Mediterrana delikatesser med ISBN 978-3-8331-4466-0. Förlaget är h.f.ullmann och omslaget är med dov mörkblå bakgrund och med bl a ett färskt fikon. Formatet är på höjden som en A4 och lite bredare än dito. Ett 10-tal grekiska kockar och konditorer har medverkat och deras namn står längst ner på varje sida där deras recept presenteras.

Den finns inte med i årets bokreakataloger men i Akademibokhandelns fysiska butik (Nova Lund) finns det för 89 kr och på Coop Forum i Burlöv finns den för 129 kr. Går inte att hitta via nätet vare sig med Pricerunner, Bokus eller AdLibris.

Varje recept presenteras överskådligt över 2 sidor och är rikt illustrerad med bilder steg-för-steg samt även markering med * - *** beroende på svårighetsgraden. Även förberedelse- och tillagningstid anges. Vid varje recept får man också berättat för sig om grekisk kultur, varför moussaka heter moussaka etc.

Vet ni förresten hur många gånger man ska slå en bläckfisk för att den ska bli mör? Jo, 44 gånger mot en mur eller klippa så blir den lagom mjuk :)

Rekommenderas varmt!

//Zanét bye_bye

Annki
2008-02-29, 18:24
Jag såg den också på Akademibokhandeln här i Göteborg i förra veckan. Jag tyckte också att den var jättefin och billig, men jag hade bråttom och kön till kassan var lång, så jag tänkte köpa den vid senare tillfälle. Den ingick i en serie med mat från olika länder och det fanns även bl.a. Frankrike, Turkiet, Italien och Öarna runt Medelhavet.
Jag hittade i alla fall en bild (på den engelska upplagan) på nätet:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/21G82vfTOtL._AA115_.jpg (http://www.amazon.com/Greece-HF-Ullmann/dp/0841601534/ref=sr_1_12?ie=UTF8&s=books&qid=1204304942&sr=1-12)

Elisabet
2008-02-29, 18:31
http://ecx.images-amazon.com/images/I/21G82vfTOtL._AA115_.jpg (http://www.amazon.com/Greece-HF-Ullmann/dp/0841601534/ref=sr_1_12?ie=UTF8&s=books&qid=1204304942&sr=1-12)

Excuse OT, men jag måste bara få konstatera att du har gjort något som jag aldrig sett i forumet förut; en bild som är en klickbar länk! Snyggt klapp_klap

Zanét
2008-02-29, 18:46
Tack för hjälpen Annki! Jag letade som en galning men googlade endast på svenska språket och sökresultatet blev ju därefter.

//Zanét bye_bye

Annki
2008-02-29, 19:23
Excuse OT, men jag måste bara få konstatera att du har gjort något som jag aldrig sett i forumet förut; en bild som är en klickbar länk! Snyggt klapp_klapOj då, jag hade ingen aning om att det blev så. Hittade en bild som jag kopierade och klistrade in på vanligt sätt. Jag hade ingen tanke på att det skulle bli en klickbar länk. Så uppmärksam du är Elisabeth!

Ann-Kristin bye_bye

Annki
2009-02-18, 19:36
Jag satt och bläddrade i Akademibokhandelns bokreakatalog i dag och såg att boken "GREKLAND - Mediterrana delikatesser" finns med på deras rea för 69 kronor. Rekommenderas, den är jättefin!

Ann-Kristin bye_bye

Monica P
2009-02-18, 20:27
Zanet, vilket bra tips. Ska se till att mina barn i Sverige skaffar sig den.
-Inte nog med att man ska slå bläckfisken, den ska gnuggas varsamt efter de 44 slagen, tills en massa skummande jox kommer ut. Dessförinnan har man tagit bort allt som finns inne i huvan, inklusive bläckblåsan. Men att frysa in den påverkar också mörheten, så när vi inte orkar banka tar vi den lata vägen, stora bläckfiskar alltså, som lagas till stifado mm . Om man vill ha grillade bitar till sin ouzo finns inga genvägar!

UlfWiman
2009-02-18, 20:50
Hej Zanet
Detta skrev jag den 9/11 förra året

"
Lite tidigt kanske men jag har tips på en bra julklapp. En bok utgiven 2007 i Sverige.
Grekland Mediterrana Delikatesser. En matbok om Grekland i storformat.
ISBN:978-3-8331-4466-0
Original titel Délices de Gréce
Mycket bra bok och härliga bilder. Jag har provat en del recept i den och
de är bra. Passar till de som vill göra grekisk mat här hemma. Sedan tidigare har jag min vän Jill's bok, men den här är bättre.

Uffe "

Bekymret har varit att få tag i boken då den varit slut på alla ställen.
Jag håller i övrigt med om att det är en mycket bra kok-bok.
Den används ganska ofta och ser ut därefter.

Uffe

Pnyx
2009-02-18, 23:42
Tidigare har jag snabbtittat i "den blå kokboken" och fann den lite tråkig. Men, så noterade jag att Uffe i höstas skrev så positivt om just den att jag beslöt ge den en chans. (Man har ju förtroende för omdömet hos deltagare i det här forumet:).) Tyvärr fanns den då inte att hitta nånstans. Kul att den nu dykt upp från nåt restlager.
Något utanför tråden vill jag tipsa om två andra bra kokböcker som också finns på rean. Nämligen:
Lindberg: Fedons grekiska, Bokia 129 kr
Kanske något för högt pris, men trevlig text och fina bilder.
Kiros: Mellan hjortron och oliver, Adlibris 59 kr, Bokus 146 kr, Akademibokhandeln o Bokia 169 kr.
Innehåller recept från flera länder till vilka författaren har anknytning. Grekland omfattar sid 70-145 av totalt nära 400 sidor. Maffig bok och för 59 spänn är det verkligen ett fynd ! Hela boken rekommenderas f ö varmt !

Zanét
2009-02-19, 08:06
Zanet, vilket bra tips. Ska se till att mina barn i Sverige skaffar sig den.
Hej Monica och tack för responsen :) För några veckor sedan så köpte jag en stor bläckfisk på ICA till det facila priset av 229 kr/kg. Fick tipset av svärfar i Grekland att man ska ta tag i två tentaklar och dra för att se om huden mellan spricker, vilket då innebär att den är "färdigbankad"

Den fick koka utan vatten i 1 timme och därefter uppskuren i bitar. Ner i en glasburk med vinäger och olivolja. Den blev perfekt och vi smörjde kråset ordentligt - Perfekt ouzomezé :D

//Zanét bye_bye

Monica P
2009-02-19, 21:00
Ja, bläckfisk är verkligen gott i olika former. Ändå får jag lite dåligt samvete när jag säger så, för detta djur har facinerande egenskaper och vanor, kloka lär de vara, passar sina ägg-barn tills de klarar sig och dör sen, har ett högt utvecklat nervsystem och är ju så otroligt eleganta i vattnet. Jag vet inte om de är utrotningshotade precis, men ni ska veta att de måste vara 500 gr för att vara lovliga, och det är få av de torkande man ser utanför tavernorna som har den storleken.
Så det är med kluvet sinne jag avnjuter min stifado eller ättiksinlagda delikatess.

Eva L
2009-02-19, 21:40
Monica du nämnde precis en av anledningarna till att jag nästan aldrig äter bläckfisk.

Eva