handdator

Visa fullständig version : Samos!


ricky
2008-02-28, 22:17
Under veckan har jag haft förmånen att tala med två av varandra oberoende greklandsfan.

Givetvis försökte jag pressa dom på deras bästa platser eller öar;)

Ingen nämnd och ingen glömd, men båda talade sig varma om Samos!

Själv har jag aldrig varit på Samos!

Peter
2008-03-01, 16:02
Jag har varit på ca 25 Grekiska öar, och Samos ligger rätt högt upp på favvelistan, trots att jag bara varit där en gång. Jag bodde då i Karlovassi men det lilla jag såg av Pythagorion och Kokkari verkade trevligt. En tidigare kollega hade varit i Vathi ett par gånger och talade sig varm för den byn.

Samos är ju också en ovanligt grön ö och med direktflyg från Norden. Nästa gång jag är i den "hörnan" av Grekland ska jag bo i Pythagorion och passa på att besöka Patmos och Agathonissi.

Peter

Riitta
2008-03-01, 16:19
Har varit två gånger på Samos och Kokkari och ön står som 3:a på min fav.lista av dom öar jag har besökt (ca 15 st). Hoppas jag kommer dit någon mer gång:)
Riittabye_bye

Janet
2008-03-01, 19:06
Jag har varit på Korfu, Lefkas, Naxos, Paros, Antiparos, Santorini, Egina, Paxos, i Parga och i Aten. Och så har jag varit på Samos.
Faktum är att den allra senaste resan gick till just Samos, förra sommaren var det, och jag kan utan tvekan säga att jag kommer att återvända.
En fantastisk ö med mycket att erbjuda!

JohnS
2008-03-01, 22:56
Vi hadde to fantastiske uker på Samos sist høst. Vi bodde i Samos by (Vathi), og kommer uten tvil til å bo der hvis vi reiser tilbake også.

Det er fryktelig vanskelig å vurdere steder opp mot hverandre og si hva som er best. Vi har vært på en rekke øyer, og også besøkt de fleste deler på fastlandet, og alle steder har sine spesielle fortrinn. Jeg har ingen problemer med å anbefale Samos, men på min favorittliste vil den nok bli plassert omkring middels.

Det som overrasket oss litt, var hvor omfattende turismen var, selv i småbyer både ved kysten og lengre inne i landet. Vi har tidligere vært på f.eks. Lesvos og Chios, og ventet oss noe tilsvarende, men utbyggingen på Samos er tydeligvis kommet mye lengre.

Moa
2008-03-01, 23:46
Har varit på Samos sex gånger. Som ny öluffare är den en perfekt Ö att börja på. 1999 var första gången jag och min man vågade ta steget att ta en "flygstol " till Grekland. Landade på Samos flygplats och taxi till Phytagorian. Innan vi knappt hade klivit ur taxin hade vi husrum. Sedan var det bara ta sig ut på öarna som ligger utanför. Det året blev det Lipsi och Leros. Andra år har det blivit Fourni (favorit) Patmos och senast Agathonisi (en annan favorit). Vi har bott i Phytagorion för det mesta men även i Samos stad. Det är en mycket vacker ö med bergsbyar, bra bad, god mat, ja allt vad man tänka sig för en perfekt semester. Man behöver inte lämna ön om man inte vill, om man inte är nyfiken och se sig omkring. Samos är bra för öarna ligger så nära så man behöver inte vistas på färjor och båtar någon längre tid. Kan varmt rekommendera Samos för de som inte ännu har varit där för er andra behöves inte för ni vet redan vilken härlig Ö det är!!!!!

Längtar!

Kastas
2008-03-02, 12:52
Det blir våran 23 resa till Samos i år ..Underbara små byar i begenbye_bye Och den lokala befolkningen är så goa...

Aina
2008-03-02, 14:29
Samos står just nu 1:a på min lista i den mån jag har någon. Har inte besökt så många grekiska platser tidigare (Korfu, Rhodos, Kreta, Aten). Vi uppfattade det som lugnt och trevligt, avslappnat, inte så mycket trafik, trots att vi var där mitt i juli.

Omfattande turism? Ön lever väl på turism vad jag förstår. Jämfört med det lilla jag sett av Spanien och Kanarieöarna, så uppfattade jag Samos som lugn och relativt oexploaterad.

Aina

maggione
2008-03-05, 22:03
SAMOS ÄR BARA BÄST! Har varit där säkert 10-11 gånger nu.....åker alltid tillbaka! Klicka på mitt namn så kommer ni dit!_B-anana

piam
2008-03-05, 22:22
Har varit på många öar under årens lopp och trivts bra på några.
MEN ingen slår Samos,den är bara bäst!

Inga-Karin
2008-03-16, 10:26
Hej!

Vi kommer tillbaka till Samos efter 15 år. Få platser har vi besökt fler än en gång (Thasos), men Samos känns fortfarande lockande så vi har bokat in oss på hotell Damo. Perfekt läge vid hamnpromenaden. Någon här som har bott på hotellet ?
Jo, tillfället yppade sig när vi pga glädjande omständigheter fick tillfälle att boka av Makadi för Grekland. Makadi ställs därför på framtiden ;-) Mao bryter vi inte vår 35 års svit av Greklandssemestrar.

Hälsningar Inga-Karin o Ronny Sundquist

ewamariestad
2008-04-23, 13:23
Jag har bokat rum på Damo nu den 11 maj lite intresserad av att höra hur ni upplevde detta hotell
Ewa

Athanasia
2008-04-23, 13:48
Har varit på Samos 1gång,bodde 2 veckor i Pythagorion.Vi hyrde bil och åkte runt ön.Gillade Pythagorion och resten av ön väldigt bra.Hände för övrigt mycket under de två veckorna.Hamnade med vår lilla gröna hyrbil mellan borden på en restaurang i Kokkari,hittade en död hund på stranden,hittade senare den döda hundens 2 valpar.De två valparna hamnade i en djup grop,brandkåren var där och lyfte upp dom.Min man trampade på en död sjöhäst som vi har inramad på väggen här hemma.

Cecilia
2008-04-24, 19:36
Under veckan har jag haft förmånen att tala med två av varandra oberoende greklandsfan. Givetvis försökte jag pressa dom på deras bästa platser eller öar;) Ingen nämnd och ingen glömd, men båda talade sig varma om Samos! Själv har jag aldrig varit på Samos!

Jag har inte heller varit på Samos, inbiten "Kyklad-luffare" som jag är! ;) Men jag blev faktiskt lite nyfiken på ön efter att ha läst det här resereportaget från fd Vagabond-medarbetaren Per Johnsson: http://www.bortabra.se

Vem vet, kanske vågar jag lämna Kykladerna snart! :D

Assar
2008-04-24, 19:48
Jag bodde på hotel Damo i september 2005. Ett enkelt lägenhetshotel
men ett suveränt läge mitt på strandpromenaden i Pythagorion.

Vi fick en stor balkong högst upp på hotellet. En härlig utsikt över hamnen och soluppgången. Försök få havsutsikt.

Under hotellet fanns en bar med en trevlig ägare. Han talade norska och var behjälplig med bl a borttappade plånböcker o annat.

Samos är en trevlig ö som jag gärna återvänder till. Vackert och rent och mycket fina stränder, framför allt på norra sidan. Bo tycker jag dock man ska göra i Pythagorion. Hyrbil är nästan ett måste och vägarna är överlag väldigt bra. Ön är ganska stor och man hinner inte med allt man vill se på en vecka.

Det är väldigt grönt, i vart fall i norr, även i september.

maggione
2008-04-29, 18:21
Du vågar säkert åka till Samos! Du kommer att bli helfrälst!klapp_klap