Visa fullständig version : Naxos eller Karpathos??
Snälla.... Hjälp!!!!
Nu står det mellan Naxos och Karpathos. Vilken skall man välja??
Blir tokig av allt funderande snart....!!!
:) Kan tyvärr inte hjälpa dig men det låter som en jämn match på pappret!
Jag gillar Naxos bäst. Men det vet jag att inte alla här på forumet gör, så...
/Ofelia
Kalimera
2008-02-28, 07:56
Nu står det mellan Naxos och Karpathos. Vilken skall man välja??Det beror på vad ni vill uppleva på semstern? En fördel med Karpathos är att ni kommer fram direkt, åker ni till Naxos måste ni åka båt.
Elisabet
2008-02-28, 08:59
Naxos stad är mysigare och finare än Pigadia med många fler trevliga promenera i gränderna-möjligheter.
Stränderna på Naxos är långa med mjuk sand och mycket långgrunda. På Karpathos är stränderna vackrare (med undantag av stranden i staden). Det finns sandstränder, stenstränder och blandade.
Karpathos har dramatiskare natur och inbjuder mer till spännande utflykter.
Så tycker jag :) Jag tror att ni kan kasta tärning om vilken ni väljer, det blir garanterat en bra resa vilket som!
Hej.Jag tycker att Naxos var mycket bättre än karpathos.
Nackdelen var båtresan dit. Men Naxos hade inget en mysigare stad tyckte jag..mera fart i naxos,,vi bodde en bit utanför stan,lätt att ta sig in till stan.Fin bad strand hade vi också. Inget kan i alla fall bli fel, så lycka till med valet. mvh Malmen8.bye_bye
Hej!
Varför är båtresan en nackdel :D.?? Jag tycker just för havresans skull så mycket om Thassos.
Det är ju härligt att titta på mövar och närmande vyer och komma i all ro och lugn till ön.
Naxos har nog dramatiska orter, åtminstone jag har upplevt en av mina mest spännande utflykter med bus över bergen just på Naxos.
Tyvärr har jag inte besökt Karpathos. Så kan jag inte jämföra dessa öar.
Eija
Hej alla och tack för era svar! :)
Vi har bestämt oss nu, kände att det brann lite under fötterna då resorna tar slut som smör i solsken..... Det blev NAXOS! Och vi känner oss tillfreds med beslutet... än så länge iallafall flabb_flab
Hej!
Jag har varit på båda öarna och skall försöka göra en jämförelse..
Naxos
Bra: Fina byar, fantastiska sandstränder, mysig chora med sligrande smala gränder, vacker natur och många fina bergsvägar att upptäcka.
Mindre bra: Mycket turister, framförallt skandinaver. Naxos stad utefter hamnpromenaden är invaderad av turister och man hör svenska talas överallt..
Men, om man åker utanför stan och håller sig borta från området runt Agia Anna så är Naxos en jättefin ö!
Karpathos
Bra: Dramatisk och på sina ställen enastående vacker och varierande natur, från pinjeskog till fantastiska berg, många fina byar, stränder för alla(både stenstränder och sandstränder), Trevlig "huvudstad" som man kan strosa runt i, direktflyg.
Mindre bra: På sina ställen en väldigt karg ö och en del områden som varit väldigt vackra har tyvärr förstörts av bränder, en del av stränderna är aningen svårtillgängliga(långa serpentinvägar nedför), mycket turister inne i Pigadia, tråkigt hotellområde utefter stadsstranden längs vägen.
Detta var mina högst personliga åsikter, någon annan tycker säkert helt annorlunda..
Jag gillar båda öarna och det är alltid svårt att jämföra för all öar har sin charm:)
Mvh. Stinabye_bye
Om ni väljer Naxos nu så kan ni ju välja Karpathos nästa gång:rolleyes: Sedan vet ni ju vilken ni tyckte bäst om:)
Riittabye_bye
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.