handdator

Visa fullständig version : Rethymnon / Chania

Conny
2008-02-27, 06:28
Hej !

Vi hade precis bestämt oss för Platanias och hotellet Blue Dome. Då började vi läsa om Rethymnon här och blev sugna på det istället. Vad har ni för erfarenheter. Vi vill gärna ha något att göra på kvällarna som nära till bra matställen och shopping. Läste här om hotellet Ilios som verkar bra men vi undrar lite över Dimitrios Village som fritidsresor har som är mycket prisvärt men hittade inget om det här i forumet. Mvh Conny o Eva bye_bye

Athanasia
2008-02-27, 06:40
Har inte bott på det hotellet men besökt det för att lyssna på ett band som spelade där,,ligger ju en bit bort från Rethymno´s stad men taxi in till stan kostar 5 euro(i höstas),,och det finns flera restauranger i närområdet.Bara en liten bit bort från hotellet börjar den långa strandpromenaden som tar Er in till Rethymno,,,som sagt en bit bort,,men med pigga ben så tar det kanske ca 1timme..(kanske lite längre tid)att gå in.Tror nog att det är ett bra val..

Lissi
2008-02-27, 07:04
Vi bodde ju på Ilios som var så mysigt med en liten inbyggd gård där poolen låg och med en liten servering. När vi var där i april för 2 år sen så blåste det mycket och då var det jättemysigt att ha lä på balkongen/terassen...Personalen var väldigt trevlig och bjöd på lite extra gott den dag vi i Sverige hade påsk...Vi hade fin strand alldeles över gatan och alldeles lagom långt till stan...Men som sagt, verkar Dimitrios Village bra så är ju inte 30 min någon lång sträcka att promenera. det skulle inte avskräcka mig!
Lycka till!

Lissi

Athanasia
2008-02-27, 07:08
Fast när jag tänkte efter så tar det längre tid att gå...har ändrat det:)

Conny
2008-02-27, 07:27
Fast när jag tänkte efter så tar det längre tid att gå...har ändrat det:)

Vi vill också ha närheten till bra strand och relativt nära till staden så Ilios kanske är bättre :) // Conny o Eva

Athanasia
2008-02-27, 07:35
Standen är jättefin på båda ställena...betydligt mer folk borta vid Ilios..

litentuva
2008-02-27, 07:57
Välj Rethymno!

Lissi
2008-02-27, 08:23
Välj Rethymno!

Det är väl det Conny och Eva gjort? ;)

..men som stad har Chania mycket mer att bjuda på....även om man bor närmre centrum om man väljer ett hotell i Rethymno. Så det är svårt att råda...

..tycker Lissi som bott på båda platserna

Conny
2008-02-27, 08:46

..men som stad har Chania mycket mer att bjuda på....även om man bor närmre centrum om man väljer ett hotell i Rethymno. Så det är svårt att råda...

Vi har varit i Plataias en gång tidigare och var in till Chania och vi längtar tillbaks men är lite rådvilla :confused:

Conny
2008-02-27, 09:00

Lissi kan du ge exempel på vad Chania har som inte Rethymnon har... Kanske är bättre att välja Platanias/Chania och göra en utflykt till Rethymnon eller ? :confused:

Athanasia
2008-02-27, 09:16
Jag kan inte göra nån bra jämförelse med Chania,har bara varit där på kortare besök.Kan däremot återgå till Dimitrios Village.I det område där det ligger (Missiria),finns det många jättebra restauranger,med priser som är betydligt bättre än inne i Rethymno stad.Finns naturligtvis också hur många bra restauranger som helst i de små smala gränderna inne i stan.Kan även rekommendera Fritidsresors hotell Melitti i Rethymno.lite närmare staden än Dimitrios..

litentuva
2008-02-27, 09:47
För min del är förorterna till rethymno alldeles för turistiga. Ska man åka dit ska man bo i stan!
( fast jag är ju präglad av att bott i rethymno ett antal år, allt handlar ju om vad man är ute efter.)

Lissi
2008-02-27, 10:27
Conny!

Jag har varit i Platanias och Agia Marina sammanlagt tre veckor. I Agia Marina i maj och i Platanias i september /oktober... Chania är större och mer "grekisk" i mitt tycke. Där finns härliga gränder att strosa i, saluhall, trevlig stadspark och,ja helt enkelt MER....Grekerna lever sina liv vid sidan av turismen mer än i Rethymno som jag upplever det. Det är lätt att ta sig dit med buss eller delad taxi. Jag har inte upplevt Chania alls lika turistig som Rethymno... I Rethymno, där jag dels varit på dagsbesök från Platanias och dels bott en vecka i april 2006 upplevde jag att turismen fick mycket mer utrymme och området runt den lilla hamnen tyckte vi var väldig tråkigt då vi praktiskt taget blev jagade av inkastare fast det var första veckan på säsongen vi var där...eller kanske just för att det var det;) Det var samma sak vid dagsbesöket...

Men det är så svårt att råda..Vi gillade ju Platanias för att man även kunde ha trevligt där på kvällarna....Det är f ö första gången utom i Aten där jag varit 2 år i rad och bott på samma hotell...
Vi bodde på Melina Suites..Fritidsresor..

Nu kanske andra tycker precis tvärt om, men eftersom Du frågar så svarar jag som JAG tycker... Ni får det säker jättebra i Rethymno också, där finns mycket att njuta av och vi hade inte alls tråkigt, och innan man varit på båda platserna kan man ju inte jämföra.:D Men åker vi till Kreta fler gånger blir det INTE Rethymno.

Lissi

Sassa Ö.
2008-02-27, 10:39
Jag har varit på båda orterna.När man åker till Chania dock så hamnar man ju en bit utanför stan..En skillnad är stränderna, i R. var det en ganska bred,"vit" lång sandstrand som man kunde promenera längs utan avbrott, utanför Chania var det "röd" sand och det gick inte att promenera längs stranden speciellt långt innan det tog stopp pga ex.vis klippor eller växtlighet.Jag för min del skulle absolut fara till Chania,vet egentligen inte varför men jag trivdes så mycket bättre där.Hade med mej massor av bra tips från Kalimera på bla härliga resturanger,hyrde bil och åkte på fina utflykter till bla Elafonnissi och Paleochora.Chania är ju en större stad och det gick att hitta fina delar där det inte alls var "turistiskt".Var tvungen att gå till tandläkaren och där bredvid fanns en stor härlig matmarknad som det inte stod nånting om i någon turistinformation...
Sassa

Eva L
2008-02-27, 10:43
Rethymnon är mycket mer turistiskt än Chania och var det redan för många år sedan. Rethymnon har jag besökt många gånger och sista gången var när min dotter jobbade där sista gången runt år 2000. Sista besöken störde jag mig rejält på massturismens baksidor som aggresiva inkastare, ödelagd matkultur, hemsk biltrafik och folk överallt. Mycket störande speciellt i högsäsong.

Har besökt många andra turistorter i Grekland som är mycket trevligare även om det finns bra tavernor speciellt i Misiria samt i delar av staden.

Chania stad har jag bara besökt 3-4 ggr vid dagsbesök och här är turismen mycket mindre påtaglig.

Eva

nilam
2008-02-27, 11:04
Jag har också bott på båda orterna och skulle inte välja Rethymnon igen. Inget som jag direkt ogillade men gillar helt enkelt Chaniakusten mer:) Chania som stad är charmigare i mitt tycke.En negativ sak var att priserna var högre på restaurangerna i Rethymnon än i tex Platanias, jag var på båda ställena samma säsong så då märkte vi skillnad. Angåeende stränderna tycker jag inte det skiljer sig så mycket.

Malin - 98 dagar kvar till Plataniasflabb_flab

Conny
2008-02-27, 11:39
Jag har också bott på båda orterna och skulle inte välja Rethymnon igen. Inget som jag direkt ogillade men gillar helt enkelt Chaniakusten mer:) Chania som stad är charmigare i mitt tycke.En negativ sak var att priserna var högre på restaurangerna i Rethymnon än i tex Platanias, jag var på båda ställena samma säsong så då märkte vi skillnad. Angåeende stränderna tycker jag inte det skiljer sig så mycket.

Malin - 98 dagar kvar till Plataniasflabb_flab

Tack för alla svar nu känns det som Platanias igen som det egentligen var tänkt från början eftersom vi försälsakde oss i den orten förra gången vi var där för 3 år sedan. Nu ska vi resa för första gången utan barn igen. Mvh // Conny o Eva _B-anana

Lissi
2008-02-27, 12:22
Från Platanias når ni många härliga ställen lätt med bil...Falassarna, Maleme med den tyska krigskyrkogården, Chania med Soudabukten och den engelska krigskyrkogården samt Elafonissi..mfl mfl platser.. Läs Jannes guide om Chania och ni har mycket att göra förutom VILA!!!

Tips: Restaurang Symposio i Platanias...från torget en bit åt "Malemehållet" på höger sida. Deras saganaki är bara SÅ GOD!!!

Lissi

nilam
2008-02-27, 14:31
Tips: Restaurang Symposio i Platanias...från torget en bit åt "Malemehållet" på höger sida. Deras saganaki är bara SÅ GOD!!!

Lissi

....och deras Stifado är underbar:) Andra restauranger som är snäppet bättre faktiskt är Drossia som ligger på andra sidan om man fortsätter en bit till, samt "Drakiania by the river" dit man tar sig med taxi. Dessa två blev favoriter under min sista Kreta resa ifjol.

Malin

ricky
2008-02-27, 19:24
Hej !

Vi hade precis bestämt oss för Platanias och hotellet Blue Dome. Då började vi läsa om Rethymnon här och blev sugna på det istället. Vad har ni för erfarenheter. Vi vill gärna ha något att göra på kvällarna som nära till bra matställen och shopping.

:cool: Med tanke på era önskemål är Givetvis både Chania och Rethymno självklara val!

Båda städerna är underbara alternativ om man vill ha sysselsättning utöver bad!
Som någon sade så håller jag med om att Chania känns mer äkta grekiskt (enligt mitt tycke) Men det är som att välja mellan pannkakor o våfflor
när man ska välja mellan dessa två!?

Jag tycker Rethymno är en 9:a och Chania en 10:a och min sambo tycker tvärtomflabb_flab

ricky
2008-02-27, 21:41
Jag har varit på båda orterna.När man åker till Chania dock så hamnar man ju en bit utanför stan..E

:confused: Finns det verkligen ingen som kan erbjuda hotel inne i Chania?:mad:

Ang_elx Vi som kan resa från Kastrup kan iaf bo mitt inne i gamla stan på absolut bästa läge!

Vi reste charter med danska Falk Lauritzen och bodde på El Greco (toppen) med en fantastisk utsikt över gränderna!klapp_klap

Eva L
2008-02-27, 22:05
Visst finns det hotell inne i Chania. En hel del att välja bland. Arne brukar rekommendera ett ställe där de har bott några gånger som heter La Casa del Amore som ligger fint inne i de gamla gränderna. Bra pris hörde jag och enkelt att boka hemifrån. Finns också bland Jannes boendetips.

Eva

ricky
2008-02-27, 22:37
Visst finns det hotell inne i Chania. En hel del att välja bland. Arne brukar rekommendera ett ställe där de har bott några gånger som heter La Casa del Amore som ligger fint inne i de gamla gränderna.

:) Jag vet att det finns massor av hotel att boka i g:a stan, men jag tror Sassa fö menade med charter?!?

del Amore ligger precis mitt emot el Greco och personligen föredrar jag det senare! Fast båda är bra!klapp_klap

sven.kriti
2008-02-28, 05:39
Hej !

Vi hade precis bestämt oss för Platanias och hotellet Blue Dome. Då började vi läsa om Rethymnon här och blev sugna på det istället. Vad har ni för erfarenheter. Vi vill gärna ha något att göra på kvällarna som nära till bra matställen och shopping. Läste här om hotellet Ilios som verkar bra men vi undrar lite över Dimitrios Village som fritidsresor har som är mycket prisvärt men hittade inget om det här i forumet. Mvh Conny o Eva bye_bye
Hvorfo ikke Østkreta? De fleste turister reiser til Chania - Rethymno fordi turopperatørene "pusher" disse reisemålene, det er mest bekvemlig for opperatøren. Begge byene er "Overturistifisert" om sommeren. Her i Agios Nikolaos er det halvfult, bortsett fra augustmåned, da kommer Athenerne. Ingen ting på Kreta kan måle seg med det østligste fylket, Lasithi! Etter å ha feriert her siden 1993 flyttet vi halvt om halvt i 1999 og fra 2004 solgte vi huset i Oslo og bor bare her. I Agios Nikolaos finner du hyggelige små familiedrevne hoteller, pris dobbeltrom 30-40 Eu,lavere priser enn i Vesten og fantastiske omgivelser rundt Mirabellabukten, Elounda, Plaka, Mochlos, Myrthos og Paliokastro lengst øst. Mens Chania og Rethymno kan beskrives som "TURISTMASKINER" i sesongen finner du fremdelse uberørt idyl i østen! Les hva jeg skrev om meteoroloigien på Kreta for en tid siden:
Noe som er viktig på Kreta er klimaet. Øya er stor og variasjonene i klimaet er dramatiske! Dette skyldes de mange kjempestore høye fjellkjedene. På Vestkreta har du Lefka Ori, Hvitfjell med topper på over 2000 meter. Den dominerende vindretningen er nord, dvs. at været og vinden kommer inn fra havet. Når det gjeller denne delen av Kreta hvor du finner den nest største byen, Chania er resultatet som for Bergen. Det er treffende å si at Chania har ”Bergensklima” fordi været presses oppover mot Lefka Ori som skviser regnet ut. Dette gjelder selvsagt mest om vinteren. Hele sommeren har mesteparten av Kreta pent vær, men du må også da være oppmerksom på den dominerende vindretningen. Om vinteren har vi ofte sittet ute på terrassen her i Agios Nikolaos i bare t-skjorte mens vi hører på radio at Chania har regn snø og oversvømmelser.
Flytter du deg østover til Rethymno har du ikke de store fjellene bak deg, men du har heller ikke le for nordavinden som står rett inn. Jeg har her i byen truffet norske turister som søkte tilflukt fordi de etter en hel uke i Rethymno ikke hadde kunnet bade på grunn av høye bølger. Denne vinden blir ikke bedre om vinteren selv om tendensen er at vinden har dreiet noe mer vestlig her. Hele sydkysten på denne strekningen vil da ligge på lesiden, noe som betyr lite regn samtidig som temperaturen er høyere på grunn a føn effekten. Om sommeren kan disse stedene bli vel varme da de ikke har den svalende nordavinden. Følger vi vest øst veien langs Nord-Kreta til Heraklion har vi Kretas høyeste fjellkjede Psiloritis liggende bak byen, men vinden her er mer nord – vest slik at været i Heraklion ikke er så ille som i Chania om vinteren. Nå endrer kystlinjen seg dramatisk idet Mirabellobukten skjærer seg sydover i landskapet. Nord og vest for Agios Nikolaos, som befinner seg helt i bunnen av bukten, finner du den 3 store fjellkjeden, Dikti med flere topper over 2000 meter. Dette gir Agios Nikolaos et av Europas tørreste klimaer. Om sommeren kommer det svalende vind fra havet som gir et behagelig klima også i denne årstiden. Ierapetra på syd - siden er varmere og tørrere, men temmelig hett om sommeren. Et meteorologisk fenomen i dette området finner du i en sirkel med radius 4 km fra sentrum av Agios Nikolaos hvor temperaturen om vinteren er flere grader høyere enn for eksempel i Neapoli som ligger 10 km nærmere Heraklion. Kommer du mer enn 20 km øst for Agios Nikolaos gjør nordvesten seg gjeldende og der er det ingen ting som tar av!

Kalimera
2008-02-28, 08:10
Finns det verkligen ingen som kan erbjuda hotel inne i Chania?Nej, men i Neo Chora som ligger på krypavstånd från gamla stan.

nilam
2008-02-28, 10:31
Det går även att åka charter och bo mitt i Chania. Fritidsresor och Apollo har iaf:) bla ett hotell som heter Kriti.

Malin

Gita
2008-02-28, 14:17
Apollo har många hotell i Agii Apostoloi, och det är nära Chania, ca 4km. Man kan åka buss eller taxi in till stan. Men det är stor skillnad mot Platanias (om ni tyckte om just Platanias), det är mycket lugnare, mindre turister. Och bättre strand.

ricky
2008-02-28, 20:52
Nej, men i Neo Chora som ligger på krypavstånd från gamla stan.

:) Det har du rätt i !
c:a 5 minuters promenad vill jag minnas, Neo Chora är trevligt också med
sina fina fiskrestauranger!

ricky
2008-02-28, 21:03
Hvorfo ikke Østkreta? De fleste turister reiser til Chania - Rethymno fordi turopperatørene "pusher" disse reisemålene, det er mest bekvemlig for opperatøren. Begge byene er "Overturistifisert" om sommeren. Her i Agios Nikolaos er det halvfult, bortsett fra augustmåned, da kommer Athenerne.

:) Bra förslag!
Vi bodde i Ag Nik förra sommaren i juli och det var lagom med folk.
Flera greker som vi språkade med beklagade sig att det är mindre turister till förmån för västra sidan. Jag tycker också uppleva östra sidan ganska olik västra sidan och med detta vill jag inte säga att det varken är positivt eller negativt bara lite annorlunda!
Ett konkret exempel är radbanden som alla män viftar med på västra sidan ser du knappt i Agios Nikolaos!

Vi tyckte jättemycket om östra sidan och billigt är det om du jämför med Rethymnon t.ex!

ricky
2008-02-28, 21:06
Det går även att åka charter och bo mitt i Chania. Fritidsresor och Apollo har iaf:) bla ett hotell som heter Kriti.

Malin

Håller med till hälften! Det ligger i Chania men knappast i gamla stan:)

nilam
2008-02-28, 21:32
Det påstod jag heller inte... men du skrev inte heller att det var just charter till gamla stan du undrade över:rolleyes: Jag tror att det finns hotell i gamla stan att välja på hos några av charterjättarna.

ricky
2008-02-28, 21:41
Nilam!

Nä, jag tänkte bara högt! Jag tycker bara att vill man bo inne i Chania så ska man passa på och bo i gamla stan!

Vet inte hur många jag pratat med som bott utanför Chania och talat sig varm över hur mysigt ochtrevligt det är och att de tar taxi in nästan varje kväll.
Man kan vända på steken och ta sig ut från Chania på dagarna när man bor där.
Fast som Janne sade så är det krypavstånd till Neo Chora och det duger till mig iaf.
Dock ska det tilläggas att nämnda personer inte haft småbarn, då kan jag förstå att man väljer kransorterna!:)

Conny
2008-02-29, 06:16
Nilam!

Nä, jag tänkte bara högt! Jag tycker bara att vill man bo inne i Chania så ska man passa på och bo i gamla stan!

Vet inte hur många jag pratat med som bott utanför Chania och talat sig varm över hur mysigt ochtrevligt det är och att de tar taxi in nästan varje kväll.
Man kan vända på steken och ta sig ut från Chania på dagarna när man bor där.
Fast som Janne sade så är det krypavstånd till Neo Chora och det duger till mig iaf.
Dock ska det tilläggas att nämnda personer inte haft småbarn, då kan jag förstå att man väljer kransorterna!:)
Berätta gärna lite mer om Neo Chora hur stranden är osv :) // Conny o Eva

ricky
2008-03-01, 15:04
Ska se om jag har några foton jag posta till er!:)

ricky
2008-03-01, 15:29
:D Äähhh!

Jag skickar lite bilder till Kalimera och lägger det som ett fotoresebrev i stället från Chania!!!

Sassa Ö.
2008-03-03, 16:38
Angående resturanger ska vi icke förglömma Marcos i Kato Stalos....eller hur ni som varit där...`
Sassa

Ivi
2008-03-03, 17:05
Marcos är absolut en av tavernorna på vår top 5-lista! Måste dit igen i maj, då vi är på Kreta trots att vi kommer att bo i Chania gamla stad. Stället är definitivt värt en buss/taxiresa från staden!

Ivi

xenos
2008-03-03, 18:16
Fritidsresor har ett litet hotel i på gränsen till Splantzia som beskrivs kort sålunda;
"Litet och pittoreskt familjedrivet hotell i de kretensiska kvarteren av Chania. Hotell Splanzia har en..."

Ligger på Odos Daskalogiannis, alldelels nära Plateia 1822. Coolt område som ni säkert vet.
Sedan har de ju ensamrätt på hotell Christina i bortre Nea Chora.

Lefteris

Sassa Ö.
2008-03-03, 21:44
Marcos är absolut en av tavernorna på vår top 5-lista! Måste dit igen i maj, då vi är på Kreta trots att vi kommer att bo i Chania gamla stad. Stället är definitivt värt en buss/taxiresa från staden!

Ivi

Absolut! Och även Laventis uppe i Stalos!!!
Sassa

ALba
2008-03-07, 17:58
Min röst går också till Chania, jag gillar båda ställena, men stränderna utanför Chania är trevligare tycker jag eftersom man har hotellen ovanför och inte som i Rethymnon bilvägen direkt ovanför stranden. Vi har varit många gånger i Chania och jag åker mer än gärna tillbaka. Däremot är en dagsutflykt till Rethymnon kul.
Förresten, ligger Georgiopolus inte ungefär mittemellan de båda ställena? Tag det om ni inte kan välja :-) verkar rätt mysigt, fast jag har aldrig bott där, och det krävs nog att man rör lite på sig då för att inte bli uttråkad, byn är ganska liten.

ricky
2008-03-07, 19:14
Geo... är fint men jag tycker det skiljer sig alldeles för mycket för att kunnas ställas i jämförelse med Chania och Rethymno.
Visserligen finns det ett mysigt litet centrum i Geo..
men det är trots allt en renodlad badort!

Chania och Rethymno är med handen på hjärtat inga badorter utan är städer med badmöjligheter!

Älskar du att bada och vill slappa och ha det skönt och inte göra allt för mycket på kvällarna så är Geo... ett kanonval!

Jag tilltalas mer av det som Chania och Rethymno erbjuder, men jag tycker Geo är fantastiskt trevligt att besöka en eller två dagar!