handdator

Visa fullständig version : Korintkanalen


majsan57
2008-02-26, 21:32
Hej !
Vi är helt nya i det här forumet och är så glada aver att ha hittat den här sidan. Här finns så många bra tips när man ska åka till Grekland. Tack, tack.
Vi ska åka till Aten sju dagar i oktober (för första gången) och min man har en absolut önskan att åka och se Korintkanalen. Helst även åka med båt genom den. Vi är så tacksamma över tips om hur man åker från Athen till Korint och om det finns möjlighet att även åka genom kanalen. Vad/var är det intressantast att stanna vid Korintkanalen ?

Hälsningar
Maj-Lis & Torbjörn

Lissi
2008-02-26, 22:59
Korintkanalen är speciell att se, så visst är det värt ett besök.
Vi åkte förbi den i torsdags förra veckan på väg till Nafplio från Aten..
Man tar lätt buss från busstationen Stathmos Kifissos och bussen går från plats 35 tror jag. Men det får man reda på när man köper biljetter på biljettkontoret. Bussen har hållplats alldeles vid kanalen. Den kör över den vid den "höga delen"..
Platsen där kanalen ligger heter Isthmia och man kan även promenera ut och gå över kanalen på en nedsänkbar bro som sänks ner i kanalen när båtar kommer..Jag har flera gånger suttit och ätit alldeles vid kanalen, men om man kan åka som turister på kanalen vet jag faktiskt inte....
Isthmia är inget kul ställe att besöka, det gör man bara för att se kanalen , men gamla Korint en bit ifrån är fint...
..ett smakprov får Du här med 2 bilder från olika vinklar av kanalen.
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Korint1.jpghttp://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Korint2.jpg

majsan57
2008-03-04, 21:46
Tack, tack.

Någonstans läste jag om att man kan åka smalspårig järnväg till Korint. Någon av er som har åkt den som kan berätta hur det är ? Bättre än buss ?
Nu har vi i alla fall bokat Hotell Adonis efter "moget övervägande". Vi tycker att de positiva omdömena överväger. Men spännande blir det ?

Som sagt - smalspårig järnväg - någon som prövat ?

/Maj-Lis

Birger
2008-03-05, 08:35
Tack, tack.

Någonstans läste jag om att man kan åka smalspårig järnväg till Korint. Någon av er som har åkt den som kan berätta hur det är ? Bättre än buss ?
Nu har vi i alla fall bokat Hotell Adonis efter "moget övervägande". Vi tycker att de positiva omdömena överväger. Men spännande blir det ?

Som sagt - smalspårig järnväg - någon som prövat ?

/Maj-Lis

Har åkt tåg Athen-Mykene (avstigning vid grannbyn) för några år sedan.
Man passerade Korintkanalen och tåget stannade i en by strax innan.
Spännande tågresa där man bl a passerade Athens soptipp som är en sevärdhet för sig. Sista milen fram till kanalen är inget för höjdrädda.
Nu hittar jag en notis om att Peleponnisos-stationen i Athen är stängd (nedlagd?). http://www.athensguide.com/practicalinfo/railwaypeloponese.htm
Verkar stämma för om man kikar på www.ose.gr (http://www.ose.gr) så finns inga destinationer på Peleponnisos.

Lissi
2008-03-05, 08:48
Jag tror inte järnvägen är i bruk just nu....Mellan Isthmia och Nafplio, (rätta mig om jag har fel Merete), så renoveras smalspåret för att järnvägen ska komma igång igen...Vi såg att det var STOR skillnad nu mot för ett år sen så det är på gång!! Det vore kul med en smalspårstur någon gång.

Majsan: Jag skulle rekommendera att ta en tidig buss från Aten mot Nafplio t ex kl 8 eller 9.30. Stanna mellan 2 bussar i Isthmia och se kanalen och åk sedan till Nafplio...Det är en så fin stad och det är lugnt denna tid på året....De tre senaste gångerna vi varit i Aten har vi varit där....Jag (eller helt säkert Merete=Admirala), kan ge tips på matställen , busstider etc.

A propå Adonis så är vi HELNÖJDA med vår vecka där....men nu var ju priset 55 euro/natt. Det enda negativa i min synvinkel är att frukosten är så "söt"..Vitt bröd, marmelad, mjukost, skorpor, sockerkaka, apelsinsaft, flingor av cornflakestyp samt mjölk...så kaffe eller té...Men att sitta (kanske rent av ute), och äta frukosten med Akropolis framför ögonen är ju ett stort +....och som sagt, personalen är jättemysig och de gillar Kalimeragäster stort!

HA en fin tur..
Lissi

Birger
2008-03-05, 09:34
Hittade just att sträckan Athen-Korint numera täcks av lolkaltågsystemet, Proastiakos. http://www.proastiakos.gr/

Admirala
2008-03-05, 11:04
Jag tror inte järnvägen är i bruk just nu....Mellan Isthmia och Nafplio, (rätta mig om jag har fel Merete),

Du har helt rett, Lissi. Linjen skulle vært åpnet i høst, men er minst ett år forsinket. Men til Korinth kommer man seg med tog, slik Birger sier, helt fra flyplassen om man vil. Hvor toget stopper i Korinth er vet jeg ikke. Mulig det er et stykke derfra til selve kanalen.

Og Majsan, klart der må dra til Nafplio når dere likevel er så nære :D
Lissis opplegg er utmerket!

Lissi
2008-03-05, 11:59
Og Majsan, klart der må dra til Nafplio når dere likevel er så nære :D


Ja, jag måste säga, att efter nu 5 besök i Nafplio sen år 2000, alla utom ett på eftersäsong eller försäsong, så är det den plats där jag för första gången känt att HÄR skulle jag kunna bo för gott!!
Nästa gång vi är i närheten ska vi även undersöka Argos, som man ju bara åker igenom på väg....Argos verkar vara en riktigt genuin grekisk liten stad och den väckte vår nyfikenhet.

Lissi -som längtar tillbaks!

Ivi
2008-03-05, 18:41
Nu finns det ingenting mer att fundera över, vårresan år 2009 (om den lilla guden/gudinnan som bestämmer över ryggarnas tillstånd är med mig) ska definitivt gå till Aten/ Peloponnesos. Tackar Lissi, Marianne, Merete i Nafplion, Monica i Aten och även Staffan Stolpe (om han nu der detta :D) som har övertygat oss med härliga bilder och reseberättelser från dessa trakter! Vore extra spännande att resa till Korinth med tåg. Vi får väl se hur det ser ut om drygt ett år...

Ivi
-dotter till en pensionerad konduktör :)

Lissi
2008-03-05, 19:31
Nu finns det ingenting mer att fundera över, vårresan år 2009 (om den lilla guden/gudinnan som bestämmer över ryggarnas tillstånd är med mig) ska definitivt gå till Aten/ Peloponnesos. Ivi


Så talar en KLOK kvinna!klapp_klap:D

Lissi

majsan57
2008-03-08, 13:24
Tack för alla informativa svar ! Det känns bara allt för länge till oktober .....

Ytterligare en fundering: Är det någon som känner till ifall det finns något turistföretag som tar passagerare med båt genom Korintkanalen ? I så fall var utgår turen ifrån ?

/Majsan

Admirala
2008-03-08, 13:36
Jada, det går turer gjennom kanalen, gå inn på nettstedet corinthcanal.com og deretter på Tourist Development - Day Cruises.

M&M
2008-06-08, 21:23
Tack för alla informativa svar ! Det känns bara allt för länge till oktober .....

Ytterligare en fundering: Är det någon som känner till ifall det finns något turistföretag som tar passagerare med båt genom Korintkanalen ? I så fall var utgår turen ifrån ?

/Majsan

Hej! Min rekommendation är följande: Ta er till Kifissou-busstationen i Aten, köp en bussbiljett till Loutraki (enkelbiljett 8€).(Bussen avgår på plats 24 - 27) I Loutraki stiger ni av vid busstationen och går rakt ner till stranden, där finns en båt som tar turister med på en tur längs kanalen för 25€! Sen kan ni ta bussen från Loutraki till Isthmia (kostar 1,20€) och gå ut på bron där. Eller så kan ni förstås, medan ni är kvar i Loutraki, promenera söderut längs strandpromenaden och vidare tills ni kommer till sänkbron som går över Korintkanalen. Det blir en promenad på ca. 4 km. Vi tog en långpromenad från Loutraki, över sänkbron och sen längs kanalen på andra sidan till Isthmia. Från Isthmia gick vi på den smalspåriga och helt igenväxta järnvägen.
Nu vet jag förstås inte hur sent på hösten som turist-båten kör, men i maj när vi var där avgick den regelbundet! :)

majsan57
2008-10-01, 20:12
Jag har varit in på corinthcanal.com och deras day cruises, men de har bara inne turlista t o m 30 sept och vi kommer i mitten av oktober. Jag har mailat till dem och frågat, men inte fått något svar om när turerna går efter 1 oktober.
Är det någon som har hittat turlistan fr o m 1 oktober ??

Majsan