handdator

Visa fullständig version : Grekiska öar!Hej


Birgitta63
2008-02-26, 14:47
Hej! Är det någon som vet hur många grekiska öar det finns att upptäcka?När man tittar runt på kartan så ser man så många.
Birgitta63 :)

nilam
2008-02-26, 14:55
Ca 1500 öar har jag för mig att det finns i Grekland:D


Malin

Birgitta63
2008-02-26, 15:50
Ca 1500 öar har jag för mig att det finns i Grekland:D


Malin
Hej ! Tack för ditt snabba svar.Där ser man att det finns så många öar. Oj va många fina ställen vi har att ta igen då. Fast det blev ju underbara Kreta igen i år med. Vi trivdes bra där men valde ett nytt sovställe.Valet var ej svårt och resan bokade vi efter 14 dagar när vi kom hem. Vi gick förbi och blev kompisar med dem kan man säga.Vi ska bo där 14 dagar.
Birgitta63

Kalimera
2008-02-26, 15:58
Det finns inte 1500 bebodda öar, jag tror inte ens det finns ens 100. På Kalimera finns 81 bebodda öar representerade, saknas gör bland annat Pserimos, Gavdos, Kalamos, Kastos och Thymena.

Birgitta63
2008-02-26, 16:02
Det finns inte 1500 bebodda öar, jag tror inte ens det finns ens 100. På Kalimera finns 81 bebodda öar representerade, saknas gör bland annat Pserimos, Gavdos, Kalamos, Kastos och Thymena.

Ok! Men hur många kan man upptäcka. Tack Birgitta 63

nilam
2008-02-26, 16:09
Nej, inte bebodda men än dock öar;)Fick frågan på TP och då var svaret 2000 st grekiska öar!!!! Då vet jag att jag slog upp det för jag tyckte det var osannolikt:eek: På Wikipedia står det att det finns drygt 1400. Sen om en del bara är små "kobbar" förtäljer det inte:)

Malin

Birgitta63
2008-02-26, 16:27
Nej, inte bebodda men än dock öar;)Fick frågan på TP och då var svaret 2000 st grekiska öar!!!! Då vet jag att jag slog upp det för jag tyckte det var osannolikt:eek: På Wikipedia står det att det finns drygt 1400. Sen om en del bara är små "kobbar" förtäljer det inte:)

Malin
Ok !Dem har gått om öar hör jag. Dem är ej trångbodda precis:D.

Guhawi
2008-02-26, 16:52
Hej,
Saxat från Greece, the true experience:
The Greek territory comprises 6,000 islands and islets scattered in the Aegean and Ionian Sea, a truly unique phenomenon on the European continent; of these islands only 227 are inhabited.
Men det är väl som med tidningar, man skall inte tro på allt man läser.

Men om det åtminstone är nära sanningen, så har man ju att göra ett tag om man vill besöka samtliga flabb_flab

//Guhawi

Kalimera
2008-02-26, 17:03
Men om det åtminstone är nära sanningen, så har man ju att göra ett tag om man vill besöka samtliga Dessvärre är det inte ens nära sanningen. I den största ögruppen Kykladerna finns det exempelvis inte mer än 24 bebodda öar. Den som hittar mer än hundra bebodda öar är mycket duktig. ;)

Peter
2008-02-27, 21:47
Jag måste ju ge mig in i detta! :D

I början av 80-talet när jag började åka till Grekland på allvar tog jag hjälp av Grekiska turistbyrån i Sthlm.

Jag fick massor med kartor och broschyrer om Grekland. Och där stod det att det fanns ca 2400 öar totalt. Då har man säkert räknat in både kobbar och skär... Och att drygt 200 öar var bebodda. Jag har fortfarande kvar infon jag fick då i mina gömmor ....

Jag kan tänka mig att det då var några få personer som bodde på vissa öar, och att detta har ändrats sedan dess. Hur är det tex med den ensamma damen som bor på den sista utposten mot Turkiet?

Idag skulle jag gissa att det rör sig om ca 100 öar som har en befolkning som går att besöka. Som turist.

Så jag tror Janne har rätt. Ca 100 öar. Och att den Grekiska Arkipelagen har omkring 2000 öar. Men det är ju beroende på definition. Vad är en ö och vad är en kobbe...?

Hur underbart hade varit att ha en båt och kunna åka runt och besöka dessa obebodda öar. Att ankra upp och kliva iland på en ö som knappt någon annan besökt.... Historiens vingslag....

Om bara dessa hästar kunde springa in i rätt ordning någon gång... __D

Peter

Marianne
2008-02-27, 22:17
På Kalimera finns 81 bebodda öar representerade, saknas gör bland annat Pserimos, Gavdos, Kalamos, Kastos och Thymena.
... och Diapontia öarna... Erikousa, Mathraki och Othoni, med vardera ett par hundra människor på en total yta av 18 km2.
Någon som varit där och kan berätta lite?:confused:

Kalimera
2008-02-28, 09:02
Erikousa, Mathraki och Othoni, med vardera ett par hundra människor på en total yta av 18 km2.Exakt, de tre plus Trikeri norr om Skiathos kände jag till, men sedan är det slut.

81 öar på Kalimera, plus Salamina, Trikeri, Erikousa, Mathraki, Othoni, Pserimos, Gavdos, Kalamos, Kastos och Thymena, det blir 91 öar. Någon som känner till andra bebodda öar? Jag gör det inte. Tror inte vi kan komma upp i 100.

monica
2008-02-28, 09:12
De grekiska barnen lär sig i skolan att det finns 2000 öar, frågade dottern igår.

Monica

Kalimera
2008-02-28, 09:23
De grekiska barnen lär sig i skolan att det finns 2000 öar, frågade dottern igår.Stämmer säkert, men det finns inte 2000 bebodda öar. Här får vi lära oss att det finns 24 000 öar i Stockholms skärgård, men inte många av dem är bebodda. Just nu finns det 91 bebodda öar i Grekland, ända tills någon kan bevisa fler. ;)

monica
2008-02-28, 09:31
Stämmer säkert, men det finns inte 2000 bebodda öar. Här får vi lära oss att det finns 24 000 öar i Stockholms skärgård, men inte många av dem är bebodda. Just nu finns det 91 bebodda öar i Grekland, ända tills någon kan bevisa fler. ;)


Alltså sammanlagt menar jag, obebodda och bebodda.

Monica

Kalimera
2008-02-28, 14:06
Alltså sammanlagt menar jag, obebodda och bebodda.MonicaOkej. :)

Netwolf
2008-02-28, 16:30
Om bara dessa hästar kunde springa in i rätt ordning någon gång... __D

Har samma problem, men snart sitter den...

Ang obebodd resp bebodd. Räknas ön i "ö-samlingen" om den är obebodd? Vad säger ni? På Delos bor det väl ingen, men många har varit där. Keros, är ju rätt stor...räknas den?

/Netwolf

Ankan
2008-02-28, 19:12
Agios Efstratios,strax söder om Limnos.Där var jag i början av 90-talet.Minns inte ivånarantalet men gissar på runt 100. Så nu är det 92 bebodda öar i Grekland:):):)
Anki

Peter
2008-02-29, 03:36
På Delos bor det väl ingen, men många har varit där.

Nej, på Delos lär det inte bo någon! Det är så förbjudet så det skulle medföra livstids halshuggning jäms efter knäna att ens tänka tanken... :D Ang_elx

Delos är nästan lika helig som Panagia-kyrkan på Tinos. Men av olika anledningar. Man kan åka till Delos på utflykt från Tinos, Syros, Myconos, Naxos och Paros. Kanske från Andros också...

I Antiken så besökte man först Kionia på Tinos för att tvaga sig. Man fick nämligen inte komma till Delos om man var oren. Kionia ligger ca 2 Km utanför Chora på Tinos. Numera. Den antika hamnen, Stavro, ligger dock bara ca 1 Km från Kionia.

Kionia finns kvar. Men det är mest några pelarare som ligger ner. Kionia betyder pelare! Det är inhägnat och man får inte gå in där.

Det som är mest spektakurärt på Delos är dels Lejonen i marmor, dels de fantastiska mosaikerna som finns kvar. Om man är i närheten tycker jag att man bör lägga en dag på en utflykt dit och lyssna till historiens vingslag...

Märkligt nog så finns det även två stora Lejon i marmor i Kyrkan på Tinos. På högersidan.

Peter

Birger
2008-02-29, 08:10
... och Diapontia öarna... Erikousa, Mathraki och Othoni, med vardera ett par hundra människor på en total yta av 18 km2.
Någon som varit där och kan berätta lite?:confused:

Startade en tråd om Diapontia för en tid sedan men det blev inte många napp.
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=12883

Birger
2008-02-29, 08:19
Scorpios är väl bebodd även om den kanske inte kan besökas utan inbjudan.
Makronissos kräver en utredning. När man passerar på rutten Lavrio-Kea ser man såväl hus som bilar och människor.

PA
2008-02-29, 11:19
Hej Alla

Ionousses öster om Chios finns inte med på Kalimeras snabbvalslista, kan det bli 93 st nu?

HABS

PA

PA
2008-02-29, 11:26
Hej igen

Den där Janne stavar ju Inousses på detta sätt: Oinoussos.:mad:

Men Anti Psara kan vara bebodd den har i allafall en "byprick" på kartan._B-anana

HABS

PA

babsan
2008-02-29, 13:01
På Palea Kameni (gamla vulkanön) utanför Santorini, bor det en enstöring med sina getter. Jag skulle följt med hyresvärden en gång över dit, men hur det var så blev det inte av. Jag fick i alla fall se kort på honom och han berättade att enstöringen ( kommer ej ihåg vad han heter ) har bott året runt på ön i ca 20 år. Jag hoppas att jag får träffa honom någon gång.

Så Janne du kan ju plussa på en ö till, för den räknas väl som bebodd.

Barbro :)

Marianne
2008-02-29, 13:25
Har du Samiopoula med, Janne?
Jag vet inte om den är bebodd idag, men de gånger vi har varit där, så har det bott en familj där.

Birger
2008-02-29, 14:05
Den lilla ön (vet ej namnet) mellan Paros och Antiparos är ju bebyggd med flotta hus.
Syns från färjan mellan öarna.

Kalimera
2008-02-29, 14:31
Räknas ön i "ö-samlingen" om den är obebodd? Vad säger ni? På Delos bor det väl ingen, men många har varit där. Keros, är ju rätt stor...räknas den?För mig räknas bara öar som det bor folk på året runt. Både Delos och Keros är obebodda, men där har bott folk. :)

Agios Efstratios,strax söder om Limnos.AnkiAgios Efstratios hade jag glömt bort. Tack Anki! Du är en av två som jag vet besökt Agios Efstratios, PA är den andra. :)

Scorpios är väl bebodd även om den kanske inte kan besökas utan inbjudan.Makronissos kräver en utredning. Scorpios är bebodd ibland, men kan inte besökas. Makronissos har ingen befolkning enligt grekiska myndigheter.

Men Anti Psara kan vara bebodd den har i allafall en
PAHar undersökt Antipsara, noll invånare.

Så Janne du kan ju plussa på en ö till, för den räknas väl som bebodd.Jag räknar inte Palea Kameni som bebodd, hur många enstöringar där än bor. :D

Har du Samiopoula med, Janne?Jag räknar inte Samiopoula som bebodd. Inte som jag ser det, återkommer till det längre ned. Det finns en ö som heter Kyra Panagia utanför Alonissos, där bor en munk, ändå räknar jag inte den ön som bebodd.

Den lilla ön (vet ej namnet) mellan Paros och Antiparos är ju bebyggd med flotta hus.Det är sommarhus.

För mig är en ö bebodd om det bor folk året om, om det finns någonstans att bo, att handla och att äta. Kort kan man kunna säga att för komma med bland Kalimeras öar måste man som turist kunna både besöka ön och bo på ön. Just nu finns det 92 sådana öar. flabb_flab

Elisabet
2008-02-29, 14:39
För mig är en ö bebodd om det bor folk året om, om det finns någonstans att bo, att handla och att äta. Enligt din definition finns det tusentals obebodda byar i Sverige där det bor människor :)

Nej, en plats/ö är bebodd om minst en människa har sin huvudsakliga bostad där, även om personen inte befinner sig där hela året.

Kalimera
2008-02-29, 14:41
Nej, en plats/ö är bebodd om minst en människa har sin huvudsakliga bostad där, även om personen inte befinner sig där hela året.Inte som jag ser det.

Elisabet
2008-02-29, 14:45
Inte som jag ser det.Du är ju storstadsförstörd ;) Två personer är en grupp. Tre är en folksamling!
En bofast är lika viktig som tusen.

Kalimera
2008-02-29, 14:56
En bofast är lika viktig som tusen.Håller helt med dig förstås, fast jag bor i en storstad. ;)

Men, just i det här fallet med grekiska bebodda öar drar jag gränsen vid öar jag kan besöka och kan hitta någonstans att sova, typ pensionat.

Det finns en svensk som heter Anders Källgård som har skrivit en bok som heter Svenska öar, för att räknas som ö (och få vara med i boken) får det inte finnas någon broförbindelse. Så vi kan se det ur olika perspektiv. Boken är för övrigt mycket bra, läs lite om den här... (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=509107)

Birger
2008-02-29, 16:05
För mig är en ö bebodd om det bor folk året om, om det finns någonstans att bo, att handla och att äta. Kort kan man kunna säga att för komma med bland Kalimeras öar måste man som turist kunna både besöka ön och bo på ön. Just nu finns det 92 sådana öar. flabb_flab

Janne bestämmer. Bra med en tydlig definition.

Marianne
2008-02-29, 16:33
Instämmer. Kul om vi kan komma fram till hur många öar som man kan besöka och bo på.:)

Janérik
2008-03-01, 00:18
Enligt din definition finns det tusentals obebodda byar i Sverige där det bor människor :)

Nej, en plats/ö är bebodd om minst en människa har sin huvudsakliga bostad där, även om personen inte befinner sig där hela året.
Jag har ett svagt minne av att om en grekisk by ska finnas med på kartan så ska det finnas en taverna och en kyrka i byn. I mitt jobb som säljare jobbar jag med distriktet Örnsköldsvik och norrut, med grekernas tolkning så ser jag inte så många byar men jag trivs bra på mitt jobb ändå.

Mvh Janérik

Janérik
2008-03-01, 00:20
Det finns för övrigt en bok som heter "777 Grekiska öar" där man kan läsa om många öar men jag vet inte om man kan hitta den i Sverige.

Mvh Janérik

PA
2008-04-02, 17:26
Hej igen

Enligt GNTO

The islands are Greece’s chief morphological trait and an integral part of the country’s civilisation and tradition. The Greek territory comprises 6,000 islands and islets scattered in the Aegean and Ionian Sea, a truly unique phenomenon on the European continent; of these islands only 227 are inhabited.

//PA

Lissi
2008-04-02, 17:34
Det finns för övrigt en bok som heter "777 Grekiska öar" där man kan läsa om många öar men jag vet inte om man kan hitta den i Sverige.

Mvh Janérik

Jo då det kan man! Det var en av de första böckerna om grekiska öar som jag och min fd man köpte när vi började åka till Grekland tillsammans i början av 90-talet. Jag har den inte nu;) annars kunde jag gett ISBN-nummer..

Lissi

Kalimera
2008-04-03, 09:10
of these islands only 227 are inhabited.Det står inte vilka det är? Jag tror inte ett smack på den siffran.

PA
2008-04-03, 09:38
Janne

Som vanligt har väl grekerna sin egen standrad för vad som är bebott eller inte!:)

Jag skall försöka få igen en fråga till GNTO om detta och se om vi får något svar.

//PA

PA
2008-04-03, 09:42
Det står inte vilka det är? Jag tror inte ett smack på den siffran.


Men Janne grekerna har väl som vanligt en egen standard/sätt att avgöra om en ö är bebodd eller ej!

Återkommer//PA

Kalimera
2008-04-03, 09:51
Jag skall försöka få igen en fråga till GNTO om detta och se om vi får något svar.Bra. Be dem lista vilka öar de menar. Du har ju flaxat runt i hela övärlden och vet lika väl som jag att siffran inte stämmer. :)

Micchelin
2008-07-11, 20:53
Tre öar till finns vad jag vet.

Farmakonisi norr om Agathonissi är hem åt kring 70 människor.
Över 500 bor på Ammouliani, vid Halkidikihalvön.
Antipaxos har 60 bofasta.

Är det kanske förbindelserna som även räknas? Det är lite knepigt att ta sig till dessa öar med reguljära båtar...

Curt
2008-11-29, 21:08
Har du upptäkt Gavdos

Birgitta63
2008-11-29, 21:27
Har du upptäkt Gavdos
Var ligger Gavdos ?
Birgitta 63

Curt
2008-11-29, 21:31
är du inne nu 29 nov 08 ?

Curt
2008-11-29, 21:35
Gavdos är Europas södraste ö. Man åker ut med med båt från Paleochra.
Ön finns omnämnd i bibeln.

Hellen
2008-11-29, 21:36
Var ligger Gavdos ?
Birgitta 63


Söder om Kreta
// Helén

Birgitta63
2008-11-29, 21:58
Gavdos är Europas södraste ö. Man åker ut med med båt från Paleochra.
Ön finns omnämnd i bibeln.
Har du haft lyckan att ta dig dit själv ? Hur lång tid tar båtfärden ?
Birgitta 63

Curt
2008-11-29, 22:06
Jag drömmer än om att åka dit och bo där några dagar. Få invånare och ännu färre turister.

Birgitta63
2008-11-29, 22:11
Jag drömmer än om att åka dit och bo där några dagar. Få invånare och ännu färre turister.
Få invånare/turister....det låter som den hamnar efter Kalives då kanske.
Birgitta 63

Curt
2008-11-29, 22:15
Jag känner inte till den ön. Paleochra är en fin liten by som och går att finna mysiga ställen i. Liten få svenska turister.

Curt
2008-11-29, 22:19
Beskrivning Av Logiplats

Gavdos Studios havent translated their information but to see the full english version click here



Faciliteter På Logiplatsen
Frukost
ingår
parkering
Gratis parkering
restaurang
rundtursdisk
Bagageförvaring

Birgitta63
2008-11-29, 22:33
Har bara bott i Kato Stalos 2 år på rad under semestern O7 /08.
Men Kalives lockar nästa gång. Ligger nära Chania. Men sommaren 09 blir i Höllviken på vår fina strand. Du har kanske tittat på mina bilder.
Birgitta 63

Marianne
2008-11-29, 23:05
Vi har varit på Gavdos ett par gånger, men vi har inte bott där.
Gavdos är en NATURupplevelse, och jag drömmer fortfarande om att vi kommer dit igen och bor där några dagar.
Vi har åkt med den lilla båten från Paleochora bägge gångerna, det tar ett par timmar varje väg, men man kan även åka från Chora Sfakion (det beror på vilken dag man åker) och då är det lite kortare.
Man måste tycka om lugn och ro, bada, vandra, äta enkelt, läsa och bara vara... - har man behov av ett litet torg med gamla gubbar bör man stanna på Kreta!:D
Det finns flera ställen att bo på, några hus på en "ort", som jag knappast vill kalla för "ort" eller "samhälle".
Det finns mer att läsa om Gavdos om man söker på nätet.

NewAnn
2009-03-03, 21:56
För mig är en ö bebodd om det bor folk året om, om det finns någonstans att bo, att handla och att äta. Kort kan man kunna säga att för komma med bland Kalimeras öar måste man som turist kunna både besöka ön och bo på ön. Just nu finns det 92 sådana öar. flabb_flab
92 stycken det är några öar det (speciellt för mig som bara besökt 6st)
gäller 92st fortfarande eller har det tillkommit någon mer?
Mvh Ann

Kalimera
2009-03-06, 11:52
gäller 92st fortfarande eller har det tillkommit någon mer?Jag har inte hittat fler i alla fall. :)

kirtor
2009-03-06, 13:19
Exakt, de tre plus Trikeri norr om Skiathos kände jag till, men sedan är det slut.

81 öar på Kalimera, plus Salamina, Trikeri, Erikousa, Mathraki, Othoni, Pserimos, Gavdos, Kalamos, Kastos och Thymena, det blir 91 öar. Någon som känner till andra bebodda öar? Jag gör det inte. Tror inte vi kan komma upp i 100.


Samiopola

Kalimera
2009-03-06, 13:45
SamiopolaHar föreslagits förut och godkändes inte, i alla fall inte av mig. För mig är en ö bebodd om det bor folk året om, om det finns någonstans att bo, att handla och att äta. Kort sagt kan man säga att för komma med bland Kalimeras öar måste man som turist kunna både besöka ön och hyra boende på ön.

kirtor
2009-03-06, 15:05
Har föreslagits förut och godkändes inte, i alla fall inte av mig. För mig är en ö bebodd om det bor folk året om, om det finns någonstans att bo, att handla och att äta. Kort sagt kan man säga att för komma med bland Kalimeras öar måste man som turist kunna både besöka ön och hyra boende på ön.

OK, men det bor noen der året rundt, iallfall en eldre dame. Det er bare servering om sommeren tror jeg.

Birgitta63
2009-03-06, 18:56
Ok, då säger vi ca 91 öar då.
Det var en hel del öar att besöka.
Har bara lyckats besöka Rhodos 79. Kreta 07,08. Nu i Augusti bli det Skopelos.
Men bjuder livet på fler resor så varför inte !

zeus
2009-04-13, 18:06
Jo då det kan man! Det var en av de första böckerna om grekiska öar som jag och min fd man köpte när vi började åka till Grekland tillsammans i början av 90-talet. Jag har den inte nu;) annars kunde jag gett ISBN-nummer..

Lissi

Boken har ISBN nummer 960-540-128-2