Logga in

Visa fullständig version : Flygstol med Apollo

parga
2008-02-26, 09:04
Hej!

Jag har aldrig förr bokat endast flygstol, med något bolag. Läste på Apollos sida, att har man flygstol ska man kolla upp med Apollokontoret i förväg när planet ska gå. Jag gissar att det både gäller dit och hem? Är det en slags anmälan? Jag och mina resekompisar kommer att bo på ett hotell som finns med i Apollos program, men vi bokar inte genom dem. Kan man då inte bara titta i "pärmen" på hotellet?

Har någon erfarenhet av att åka taxi till Skiathos Stad från flygplatsen, som ni kan berätta om. Ungefärlig kostnad? Bestämma fast pris? Funderar på om man inte tjänar på att beställa taxi, när man är sex personer istället för att köpa transfer genom Apollo....

Tack för alla svar jag kan få!
Jenny :)

Elisabet
2008-02-26, 09:30
Det händer att flygtiden ändras. Har man charterbiljett från man info om det, men har man flygstol måste man själv kolla det, de kan ju inte veta var de får tag i en. Jag har aldrig brytt mig om att kolla det och har inte heller drabbats, men naturligtvis tar jag en risk varje gång och har kanske bara haft tur.

Apollo har ingen transfer på Skiathos för dem som har flygstol, enligt ett svar som Janne nyligen gav i en annan tråd. Förståeligt eftersom de inte har några hotell i hamnområdet och det är ju vanligen dit man åker.

Det är fast pris för taxi. Vi betalade 6€ för fyra personer hösten 2006 och om jag minns rätt 5€ för två pers. Ni behöver inte beställa, det står många bilar utanför flygplatsen när planen landat.

parga
2008-02-26, 09:49
Tack så mycket Elisabet! Ja, man kanske vågar chansa. Vet i allafall att du har kommit hem, fast du inte har dubbelcheckat med Apollo!:)

Vi kommer att bo på ett hotell som Apollo har med i sitt program. De som ska bo på det hotellet, som har bokat paket, måste väl få transfer till hotellet? Jag menar då skulle ju vi, i princip oxå kunna få transfer, för vi ska ju till samma hotell? Men med dit svar, lutar det mest att vi åker taxi. Känns ganska säkert nu.
Jenny

AndersK
2008-02-26, 10:04
Hej!

Utresan är ju inga "problem". Det är bara att i vanlig ordning följa tidsramen för incheckning. Om det sker en planerad eller förtida förutsägbar ändring av avgångstid är researrangören skyldig att meddela resenären oavsett vilken typ av "stol" man sitter på. Oförutsedda ändringar av avgångstider får man - som vanligt - stå ut med.

Regeln om att kontakta researrangören senast 24 timmar (om jag nu inte minns fel) före avgångstid för hemresa är ju till för att arrangören skall kunna kommunicera eventuella förändringar av avgångstider. Vi har som regel att följa bestämmelsen och försäkrar oss om att vi verkligen har fullföljt vår skyldighet, genom att ta namn på den vi är i kontakt med samt hävdar att vederbörande skall notera. Vid vissa tillfällen har vi fått erfara, att den som vi pratat med har näst intill helt oförstående till varför vi egentligen ringer, dvs. som någon störande faktor i tillvaron. Men trots allt; det är en regel och bryter du den kan researrangören hävda din försummelse i det skede du begär ersättning för hemresa i egen regi och för den kostnad som är förenad med denna.

Telefonnummer och öppettider till researrangörens platskontor skaffar du dig hos dess representanter på flygplatsen. Sen kan du sväva fritt.... till senast 24 timmar före utsatt tid för avgångstid för hemresa!

Trots många flygstolar har det blivit genom årens lopp har vi inte upplevt några egentliga besvär med uppringningen. Egentligen är den ju till för ditt bästa!

Detta om det!

/Anders

Elisabet
2008-02-26, 10:17
Vi kommer att bo på ett hotell som Apollo har med i sitt program. De som ska bo på det hotellet, som har bokat paket, måste väl få transfer till hotellet? Jag menar då skulle ju vi, i princip oxå kunna få transfer, för vi ska ju till samma hotell? För dem som har bokat charter finns naturligtvis transfer till hotellet, och man tycker ju att Apollo borde erbjuda det även till flygstolresenärer som vill följa med. Du får nog bara säkert besked genom att kontakta Apollo och fråga. Jag vet bara att Janne skrev i en tråd nyligen att det inte finns transfer för flygstolsresenärer på Skiathos. Hittar inte tråden nu tyvärr, men jag har för mig att han skrev att det står så på Apollos hemsida.

Men som sagt, taxi bli nog billigare (och säkert snabbare), även om ni behöver två bilar.

(Vad gäller att kolla hemresan så råder jag er inte att inte att inte göra det, jag bara säger att jag inte brukar göra det. AndersK verkar mycket klok och ett telefonsamtal är ju inget större besvär.)

Hasse
2008-02-26, 11:33
Av nyfikenhet kollade jag lite nyss. I bokningsförfarandet av flygstol kan man gå in under "Hjälp" och kika på bl.a "vanliga frågor". Där står det att man inte kan boka transfer vid bokning av endast flyg. Då hänvisas man att ringa Apollo´s vanliga 0771-nummer. Jag tänker inte ringa och kolla men uppenbarligen har man någon slags möjlighet att boka transfer trots allt.

Upp till hugad spekulant att göra det således.

Hasse :cool:

Frappe
2008-02-26, 12:05
Jag som flygar fram och åter till Aten, ofta med Apollo och flygstol.... har kommit till flygplatsen för 2 år sedan och kunnat konstatera att planet redan lyft........__D så tji fick jag, har alltid annars ringt deras kontor på Egina men gjorde inte det denna gång, tur var att det var bara jag som skulle hem och inte hela familjen. Fick köpa ny biljett och åkte hem dagen efter.....

Camilla

parga
2008-02-26, 12:12
Tack för alla snabba svar och utomordentliga sådana oxå! Jag känner mig mycket säkrare och lugnare nu. Jag undrade bara om "samtalet" till platskontoret var något som man MÅSTE göra för att huvudtaget komma med planet hem. Men självklart är det bäst om man har full koll och kontakt med dem som ska ta en hem till Sverige igen. Jag är bara helt novis på detta med flygstol. Egentligen kunde jag ju kontakta Apollo, men nu fick jag så bra svar här, så det behövs inte! Sedan får man tips och erfarenheter här, det är inte alltid man får det på andra ställen. Är glad att Kalimera finns. Tack för hjälpen alla!
MVH,
Jenny

Arne
2008-02-26, 14:41
Anders K, du har helt rätt. Vi som ofta resa med Apollos flygstolar ha sedan länge slutat ringa upp det lokala platskontoret 24 timmar innan hemresan.

Svaret var ju ändå alltid detsamma!!! Men, icke kan vi veta om flyget har ändrade tider. Det vet vi ju först när kärran lyft mot Grekland, icke dessförinnan!!!

Dock ska sägas att när vi förra året inför avresan från Sverige kom att drabbas av en längre försening Stockholm- Korfu, då fick vi samtal till vår mobil om detta vid elvatiden på förmiddagen.(Avresan skulla ske 15.00) Strunt samma, vi hade redan landat på Arlanda från Umeå. Förseningen blev åtta timmar.
Alltnog, biljetterna kostade 198 Sek pp och vi fick varsin bonuscheck på 120 Sek......... Sett mot bakgrund av nettopriset på 80 pix pp ska vi nog ej klaga på förseningen.

Charter är ju ändock alltid just Charter!!

Arne

Kalimera
2008-02-26, 14:49
Anders K, du har helt rätt. Vi som ofta resa med Apollos flygstolar ha sedan länge slutat ringa upp det lokala platskontoret 24 timmar innan hemresan.Det gäller inte mig, jag ringer ALLTID och frågar om planet går i tid. En gång gick planet tre timmar före utsatt tid, hade vi inte ringt (vilket flera inte gjorde) skulle vi fått fixa resan hem själva. Och det har vi varken tid eller råd med. :)

Eva L
2008-02-26, 14:57
Jag ringer också alltid och kollar flygtiderna. Har inte råd med så onödiga och oförutsedda utgifter som en ny flygbiljett. Har också varit med om att flygtiden tidigarelagts 2 timmar och flera missade planet den gången.

Eva

Hasse
2008-02-26, 15:39
Helt klart förhåller det sig så att resenären alltid har ett stort ansvar. Det viktigaste för oss som reser är att komma iväg oavsett HUR vi reser. Inte att i efterhand hålla på och processa mot ett flygbolag om de hade infomerat eller ej. Går ett flyg så mycket tidigare som 3 timmar och resenären själv tar reda på faktum så är det bara att gratulera.

Tror inte en enskild person har så mycket att hämta OM det skulle bli "process". Varken resenärer eller flygbolag är perfekta.

Hasse :cool:

litentuva
2008-02-26, 15:58
Halloj!
Vi har rest med Apollo ticket ett flertal ggr och det har funkat bra. Dock har vi råkat ut för en del förseningar ( 10 timmar Augusti 2004 och 14 timmar Augusti 2005 ) och ersättningen man får från resebolaget är ynklig. Ett bra tips är att betala resen med kort så har man automatiskt en försäkrinmg gällande förseningar. Vi fick 1000kr / person, även för bebisen som inte ens betalat för ngn biljett. Kändes som en hyffsat bra ersättning! Bara att kontakta betalkortets föräkringsbolag eller ladda ner blanketter från nätet. Viktigt att ha kopia på förseningsintyget!
Om det inte går att boka transfer med resebolaget kan man alltid kolla med reseledarna på plats, finns det lediga stolar i bussarna får man oftast hänga med mot betalning. Kan vara bra att kolla innan man hoppar i en taxi!

CarinaN
2008-02-26, 17:11
Jag och mina resekompisar kommer att bo på ett hotell som finns med i Apollos program, men vi bokar inte genom dem. Kan man då inte bara titta i "pärmen" på hotellet?

Om ni ändå bor på ett Apollohotell bör det absolut räcka att ni tittar i pärmen som alltid finns där för dem som reser charter. Det är ju där som alla ändringar av flygtider går att finna. Finns där mot förmodan ingen pärm så kan ni ju ringa Apollokontoret.

Carina

Ia
2008-02-26, 18:24
Om dere har bestilt hotel på egenhånd, så spør dem om de kan hente dere på flyplassen..., ofte så gjør de dette gratis.. begge veier.., spesielt om dere skal bo der en stund (5 dager el. mer)

Men om det ikke koster mer enn 6-8 euro pr. vei for to stk i en taxi så er det billigere enn å måtte betale transfer med Apollo som ofte koster 70 kr. pr. stk pr. vei..., og du kommer raskere frem med taxi :)

Ia

BrittM
2008-02-26, 19:06
Vi har bokat flygstol på internet med Apollo till Georgoipoli för ett par år sedan. Jag ringde till Apollo och bokade transfer, det gick bra.

Har haft endast flygstol några gånger och bott på hotell som Apollo har i sitt utbud. Då har vi kollat informationen i deras bok på hotellet men också hört av oss till Apollos kontor före hemresan för säkerhets skull.

Britt

Bluesea
2008-02-27, 14:27
Det är nog det smartaste sättet. Skulle planet ändå gå tidigare, trots att ni kollat informationen på hotellet (vilket i och för sig inte borde vara möjligt, men i Apollos värld...) så kan ni ju inte bevisa att ni kollat informationen på hotellet. Men ringer ni så är det ju lättare att bevisa att ni har kollat. Öhhh, det här lät krångligare än avsett, men ni förstår nog vad jag menar.

Peter
2008-02-27, 17:32
Jag brukar oftast ringa och kolla avgången hem. Men det gäller egentligen avgången ner också! Jag har slarvat några gånger, men det har gått bra ändå. Så här långt...

MEN! Det står klart och tydligt att man ska att ringa och kolla!!! Gör man inte det och missar planet så har man inget att säga. Det är bara att se glad ut och betala ny biljett! Fini palaver.

Det är flygbolagens sätt att friskriva sig från ansvar och i detta fall tycker jag att de gör rätt. Ändrad avgångstid ligger till 99 % alltid utanför flygbolagets omständigheter. Dvs deras "slot" ("plats i luften", för de som inte känner till uttrycket) kan ha ändrats eller flygplatsen vill få iväg dem tidigare för att frigöra resurser... Och då är det i princip omöjligt att kontakta alla resenärer som bara reser med "stol". Alltså ligger ansvaret på oss som resenärer att kolla avgångstiden! Det är inget att diskutera eller ens fundera över.

Peter