handdator

Visa fullständig version : Thassos 1/9 2008


zero
2008-02-25, 20:13
Tänkte åka till Thassos i början av september men kan inte hitta någon flygstol till Kavala varifrån färjan till Thassos avgår någon som kan hjälpa mig ?

eija
2008-02-26, 11:01
Hej!
Tyvärr känner jag inte exakt flygförbindelser från Stockholm till Kavala, vet bara, att Apollo gör resor till Thassos, men kan man ha bara flygsstol, vet jag inte. När jag vill fara till Thassos, ska jag flyga från Hfors via Köln till Kavala (titta t.ex. på Germanwings, flyger också från Stockholm, måste troligen övernatta i Köln!) eller med Malev via Budapest till Thessaloniki och därifrån med bus till Kavala. Alltså inte så lätt! Tror att det inte är lättare från Sverige :mad:!!?? Men hoppas att nån kan hjälpa dig mera. Thassos är nog värd att besökas, tycker åtminstone jag av allt mitt hjärta bye_bye!
mvh/Eija

Frappe
2008-02-26, 13:11
Apollo flyger den 31 Augusti one way kostar 1140 och finns 4 platser kvar. Finns även den 7e Sept. Har kollat från Arlanda.

Camilla

zero
2008-02-26, 17:57
Hej!
Tack för tipset. Får nog ta någon annan ö då jag läste att det finns ganska gott om getingar på Thassos, jag är allergisk mot getinggift
mvh/zero

ErOg
2008-02-26, 18:02
Tänk att det är så mycket snack om getingar på Thassos???
Har varit där fem gånger och har aldrig upplevt fler getingar där än t.ex. i sverige! Visserligen finns det mycket bikupor uppe i bergen, med tror inte att detta gett upphov till getingsnacket...
Skulle vara intressant att höra lite förstahandsuppgifter om detta "problem".

eija
2008-02-27, 11:05
Hej!
Jag har besökt Thassos tjugotals gånger, men nästan alltid i början av juni. Åtminstone då har jag inte haft några problem med getingar, men har nog läst, att på hösten det finns flera getingar där och man har hittat goda medel (t.ex. brännt kaffe eller fläsk på bordet!) för att kunna sitta i fred. Getingar och bin är ju inte samma sak (Thassos´honung är alldeles härlig)) och jag tror nog, att getingar finns på hösten överallt i Grekland eller hur?
mvh/Eija

tyrola
2008-02-28, 19:55
Jag kan nog anses ha förstahandsuppgifter ang getingarna. Vi var där vecka 31 och det fanns en hel del sådana. Vid frukosten på balkongen kom inte så många, men vid badstranden kom fler, men får man inte panik el är överkänslig går det väl an och jag är inte sååå rädd, men vill inte få någon i eller vid andningsvägarna förstås. Vid lunch var det bedrövligt, vad man än åt, men när de kom med det där aluminium-fatet med något som brann på blev det mycket bättre. Vid middagen sent på kvällen brukade det vara OK, men det fanns nog litet mygg också och många gånger tuttade de på något på fat då också.
Jag gillade ändå Thassos och kan tänka mig att åka dit igen, men kanske tidigare på sommaren den gången, eftersom det verkar vara mer getingfritt då.
Skulle dock inte vilja åka med småbarn, för då skulle paniken komma och jag skulle inte kunna koppla av utan få vakta hela tiden.
Något enstaka år har jag upplevt samma i Sverige, men den mängden som på Thassos är många år sedan.
Vilka fem veckor har du varit där?
Vänl hälsn
Tyrola
Tänk att det är så mycket snack om getingar på Thassos???
Har varit där fem gånger och har aldrig upplevt fler getingar där än t.ex. i sverige! Visserligen finns det mycket bikupor uppe i bergen, med tror inte att detta gett upphov till getingsnacket...
Skulle vara intressant att höra lite förstahandsuppgifter om detta "problem".

tyrola
2008-02-28, 19:57
Varit på Cypern tidigare på sommaren - inga getingar!
Varit på Rhodos två ggr ungefär samma veckor som nu på Thassos, c:a vecka 31 - inga getingar. Varit på Kreta också ungefär samma vecka - inga getingar!
Du har haft tur!
Hälsn
Tyrola

Hej!
Jag har besökt Thassos tjugotals gånger, men nästan alltid i början av juni. Åtminstone då har jag inte haft några problem med getingar, men har nog läst, att på hösten det finns flera getingar där och man har hittat goda medel (t.ex. brännt kaffe eller fläsk på bordet!) för att kunna sitta i fred. Getingar och bin är ju inte samma sak (Thassos´honung är alldeles härlig)) och jag tror nog, att getingar finns på hösten överallt i Grekland eller hur?
mvh/Eija

eija
2008-02-29, 10:18
Hej igen!
Absolut ät det så, att det finns mindre getingar i början av sommaren, alltså i maj/juni (när jag har rest där) än på hösten. Och dessutom beror det på hettan. Senaste sommar var det så hett redan i juli, att det fanns mera getingar redan då, berättar några som har varit där på den tiden.
Alltså om man vill fara till Thassos och är rädd för getingar, lönar det sig att resa i juni, tror jag!
Men ingen panik, tycker jag dock _B-anana, men lite förstånd!

Eija

ErOg
2008-03-01, 07:39
Jag har varit på Thassos bode juni, juli och augusti och har som sagt knappast sett en geting ens... dock en j-a massa sjöborrar, mer än någon annan stans...

Det jag menar är att jag inte kan tro att det är MER getingar på Thassos än någon annan stans och att det troligen är lika illa på andra ställen när det är "getingtider"...

Minns förrförra sommare på vårt lantställe utanför Uppsala som under några veckor var "nerlusat" med getingar...

Carina
2008-03-02, 14:06
Hej på er!

Vi var på Thassos 2006 aug/sep. Visst var det många getingar. Måste ha koll på vad man satt tänderna i. Jag blev stucken 3 ggr, är inte allergisk så det gick över väldigt snabbt. Så är man inte allerigsk så tycker jag inte att getingar ska avskräcka från en resa till Thassos, som är en mycket trevlig ö, med bra prisläge också.
Men tror ni inte att det kan variera med getingar år från år? Så är det ju hemma här, vi säger ju getingssommar.

Carina