handdator

Visa fullständig version : Santorini-Milos


friss
2008-02-24, 14:42
Hejsan!!

Vill gärna besöka Folegandros och Milos, men inte utgå från Athen. Vet någon hur det är med båtförbindelserna från Santorini eller Foegandros till Milos. I så fall hur ofta och vilka tider? Vi har tänkt åka runt den 5-10 juni. Är det barnvänligt på öarna (då ej Santorini)? Har en son på 1 1/2 år. Vi har själva varit mycket i Grekalnd på egen hand, så vi är inte rädda för lite "besvär".
Tacksam för svar.

MVH

Friss.

Eva L
2008-02-25, 09:09
Några jag träffade på Folegandros förra sommaren åkte vidare till Milos så det finns säkert förbindelser mellan öarna. Turlistorna uppdateras först i maj.

Eva

Eva L
2008-02-25, 09:13
Chora på Folegandros är relativt barnvänligt med sina bilfria gränder. Många boenden strax utanför centrum har pool där en liten kan glida runt med er. Stränderna däremot är otillgängliga men det går att ta sig med buss till Angali stranden. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att åka till Folegandros med ett litet barn men då har jag inte behov av att ligga mycket på stranden som många turister vill kunna göra. Inga besvärliga trappor i Chora så det är lätt att gå runt med barnvagn.

Eva

friss
2008-02-25, 15:28
Hej!!
Tack för svaren. Jo, lite vill vi ju ligga på stranden om vi åker till Folegandros(ej hela dagen). Du skriver att stränderna är otillgängliga. Menar du att det är svårt att ta sig dit eller är långt att åka? T ex, hur långt är det att åka från Chora till Angali ?

MVH

Friss.

Kalimera
2008-02-25, 15:35
Det finns en strand i hamnen som inte är så jobbig att ta sig till, den heter Vardia och ligger till vänster om hamnen (bakom Vardia Bay Studios. Till Angali går det buss från Chora.

Eva L
2008-02-25, 15:50
Jag har promenerat flera gånger mellan Chora och Angali och även tagit buss. Första veckan stannade bussen uppe på vägen men andra veckan när det kom fler turister körde bussen ner till stranden. Tog några minuter mellan Chora och Angali det är kanske 3 km.

Eva

Elisabet
2008-02-25, 19:53
Jag skulle inte åka till Folegandros med ett litet barn. Ja faktiskt inte med ett stort heller, och det just på grund av stränderna, som är steniga och snabbt djupa. Inget för en liten att sitta eller gå omkring på eller i, med andra ord.

Den enda stranden som inte är stenig är den vid campingen, men den är inte särskilt trevlig. Dessutom är det sten i vattnet och även där ganska snabbt djupt.

Man behöver ju sannerligen inte vilja vara på stranden hela dagen för att tycka att det är viktigt att det finns bra och barnvänliga stränder.

Båtförbindelserna mellan de öar ni frågar om är bra.

Eva L
2008-02-25, 21:27
Om er son är 1,5 år när ni reser till Grekland gissar jag att han tycker att havet är för kallt och vågorna för stora. Om det är viktigt att han ska få bada i havet är Folegandros inget bra alternativ. Barn i den åldern kan ju inte heller vistas särskilt många minuter i den starka medelhavssolen som kan vara svår att skydda sig mot på stränderna där. Parasoll får ni bära med er själva det finns inte där men träd som ger skugga finns på en del stränder.

Eva

friss
2008-02-26, 09:27
Hej!

Tack för de ärliga svaren. Det får nog bli Folegandros ett annat år eftersom sonen i år är för liten, vi vill ju att han ska kunna leka på stranden och bada. Var ju i Parga förra året med honom som var toppen, men vilket inte är så barnvänligt, men då satt han ju i vagnen när vi var på stranden. Får se vart det blir, gillar ju de små öarna och det är ju alltid kul att åka till nya, men det ska ju passa vår son bäst!

Mvh

F

Elisabet
2008-02-26, 11:26
Två små öar som är underbara för barn och oss andra som gillar vackra sandstränder är Koufounissi och Skiathos. Den förra är en utpräglad småbarnsfamiljeö medan den lockar alla åldrar, kanske fler äldre än yngre och inte lika stor andel skandinaver.

Många 1-2-åringar vill ju springa, hoppa och sitta i vattenbrynet och på stranden. Ni resonerar helt rätt som prioriterar det behovet! :)

MICHALIS
2008-02-26, 19:03
Hejsan!!

Vill gärna besöka Folegandros och Milos, men inte utgå från Athen. Vet någon hur det är med båtförbindelserna från Santorini eller Foegandros till Milos. I så fall hur ofta och vilka tider? Vi har tänkt åka runt den 5-10 juni. Är det barnvänligt på öarna (då ej Santorini)? Har en son på 1 1/2 år. Vi har själva varit mycket i Grekalnd på egen hand, så vi är inte rädda för lite "besvär".
Tacksam för svar.

MVH

Friss.

Hej
Ni kan kolla: www.gtp.gr (http://www.gtp.gr) de har alla båtförbindelser redan nu.
MVH
Michalis