handdator

Visa fullständig version : Mer katter än "vanligt"?


Katta
2008-02-24, 11:52
Hej!

Jag har småsneglat lite på Samos under en tid nu, men tvekat pga att många i min bekantskapskrets (och utanför) sagt att det är så förfärligt mycket katter på ön?!
:confused: Missförstå mig inte nu, jag älskar katter, har själv 3 stycken darlingar hemma! Men, jag har så fruktansvärt svårt för att se dessa magra, ofta skadade och sjuka stackare i alltför stor skala!!
Jag gråter fullkomligt ihjäl mig!!! snyft_drop Då förstörs liksom hela min semester, och jag har fullt upp med att försöka hjälpa så många som möjligt!!

Förstår att det självklart kan variera ifrån år till år, men jag har hört ifrån så många olika håll att det finns alldeles för många katter där, och att det är hemskt när man tex ska äta på någon taverna?!!

Är det verkligen så illa, alla ni Samos fans som åker år efter år? Eller är det så bara på vissa ställen?

bye_byeKatta

Assar
2008-02-24, 12:49
Jag var i Pythagorion för två år sedan. Där var många katter, men jag tyckte att de såg ovanligt välnärda ut för att vara i Grekland. Många ortsbor matade katterna med burkmat och torrfoder. Katterna var också ofta nere vid hamnen för att få fisk, vilket de också fick.

Jag finner ingen anledning att avstå från Samos pga katterna, tvärtom.

/Assar (som är kattvän och har egen katt)

Elisabet
2008-02-24, 13:11
Jag tycker att katternas välmående verkar ha förbättrats avsevärt de senaste åren. Det är flera år sedan jag sist såg någon katt som verkade undernärd. Däremot har jag ofta sett hur de matas och tas om hand.

Aina
2008-02-24, 13:14
"Har våra katter vuxit?" tänkte jag när vi kom hem från Samos i somras. De såg så fruktansvärt stora ut! Insåg sedan att det var i jämförelse med katterna på Samos. Katterna där får säkert mindre mat, men det är en annan kattyp. Såg ett fåtal katter på Samos som var av vår "nordeuropeiska" typ och de var större också där! De grekiska katterna har ett mer trekantigt huvud och är högbenta och smala, de flesta relativt välnärda. På vårt hotell bodde ett gäng katter och de fick mat där. De flesta restauranger tycktes ha en "hemkatt" som tiggde mat vid borden och ofta tolererades av både personal och gäster. En och annan sönderriven hankatt med bara ett öga såg vi. Oundvikligt med okastrerade hankatter.
Jag tycker inte heller du ska undvika Samos på grund av katterna!
/Aina

Janet
2008-02-24, 19:38
Jag var i Pythagorion i somras och visst var det mycket katter i byn. Väldigt mycket till och med!
Älskar själv katter och stundvis var det jobbigt, då och då dök små kattungar upp kring borden och det är svårt att se dem sitta där och tigga.
Men allt som allt verkade katterna må ganska bra, de höll sig till varandra och vid flera hus och vid båtarna fick de en daglig fångst av torrfoder/fisk.

Kastas
2008-02-24, 23:15
Har varit 22 gånger på Samos.. mindre katter nu..

Stefulainen
2008-02-25, 14:00
Jag har förstått att det finns en organisation på Samos som tar hand om katter. Hade själv samma problem i somras på Karpathos, följde med en liten gul kattunge som var liten och undernärd när vi kom dit. Under vår ena vecka på ön växte den till sig och blev kraftigare, bara för att få bakbenen överkörda sista dagen. Stämningen sista dagen blev "lite" dålig när vi försökte hitta någon som kunde avliva den :( Hittade ingen, men resebolagets danska guider hade även följt med och matat katterna på samma ställe hela sommaren så de skulle leta reda på någon.

Jag gillar katter men jag skulle gärna hålla viss distans till dom på semestern, frun envisas dock med att mata alla katter så den vägen lär man ju "känna" de lokala katterna :)

Kastas
2008-02-25, 16:32
Jo det finns en Animal Care på Samos som tar han om katter och hundar. Man hittar dom i närheten av Kedros mellan Samos stad och kokkari. bye_bye