handdator

Visa fullständig version : Berätta gärna mer om Kokkari!


Aina
2008-02-21, 15:57
Jag har läst tidigare trådar och antecknat, men berätta gärna mer och igen ni som varit där. På bilderna ser det ut som en riktig by. Till och med en stor kyrka ser jag!

:) Hur lång tid tar det att gå från ena änden av byn till slutet? Eller är det väldigt utspritt?
:) Kan man promenera till den andra (de två andra?) stränderna? Jo, det har jag för mig. Hur lång tid tar det?
:) Är det läge för några vandringsturer över dagen medan resten av familjen slappar? (Ja, det kan jag kolla i min bok Samos car tours and walks.)
:) Blåser har jag läst. Mycket? Svårt att bada i havet? Är det stor skillnad blåst- och vädermässigt på södra och norra sidan? Det är varmare och mer lä på södra sidan, men så stor skillnad kan det väl inte vara. Eller?
:) Något vi inte bör missa medan vi är i Kokkari - restauranger, utflyktsmål, stränder?

Jag mottar tacksamt alla tips och hoppas kunna dela med mig av nya efter semestern!
Aina

maggione
2008-02-21, 17:21
Kokkari är inte stort, det tar kanske 1/2 timme att gå längs huvudstråket.....Längst österut ligger hamnen med massor av restaurangen, och då menar jag verkligen massor! Där finns Sofias Smycketillverkning som jag kan rekommendera och Lapis Lazulii-affären som bara säljer såna smycken, resten är faktiskt turistfällor. Kokkari är en by där inte många bor på vintern, utan mer "turistiskt! Men ändå mysigt. Bodde där en sommar när vårt "stamhotell" var fullbokat! Blåser lite gör det ju alltid på den sidan, men inte så det inte gick att bada.....

Aina
2008-02-22, 14:05
Tack för svar, maggione. Det blir förstås turistiskt när man reser charter. Har inte lyckats övertala resten av familjen att resa på något annat sätt! Klostret Zood Pigis (apropå ett annat inlägg) har jag hittat på kartan nu och lagt till i mina anteckningar.

Förra året gjorde jag en egen nedräknare i min kalender. Kanske är det dags igen? Minns att resan tycktes väldigt avlägsen i början när det när det var 198 dagar osv.

Aina

Marianne
2008-02-22, 14:26
Det är väl helt OK att åka charter!
MEN det kan eventuellt också vara början på att man åker på egen hand - ibland.
OM det nu skulle blåsa nordliga vindar i några dagar, kan du ju försöka föreslå att ni "åker på utflykt" till södra kusten och badar vid lugnare vatten den dagen - men att ni tar med tandborsten och en ren T-shirt OM ni nu skulle falla för frestelsen att sova över på ett ledigt "Domatia" (Rum) någonstans.
Det är ofta så öluffandet börjar - kan kännas skönt att ha charterhotellet som "säkerhet".

När vi var på Samos (det är rätt länge sedan) gick vi från Kokkari till Tsamadou-stranden, tog inte så lång tid, men där var väldigt fint att bada (runda stenar, klart vatten och bra taverna - då i alla fall).

liselotti
2008-02-22, 16:56
Visst kan man gå till Lemonakia. Jag tror det tog ca 20 minuter. Lite längre till Tsamadu. Stranden inne i byn badade vi aldrig vid.

Jag tycker inte att det blåste så mycket. Däremot var det stora vågor och lite svårt att ta sig i och upp ur havet ibland.

Vi gick fram och tillbaka till Vourliotes en dag (inte på landsvägen). Vi hade boken Landscapes of Samos (Sunflowerpockets) som karta. Man kan strosa lite på grusvägarna runt Kokkari också, i fina olivlundar.

För att vara en charter ort tycker jag att Kokkari är jättetrevligt, skulle gärna åka tillbaka.

Aina
2008-02-22, 21:39
Tack, Liselotti. Låter perfekt. Ska läsa mer i Sunflower-guiden när det närmar sig.
Aina