handdator

Visa fullständig version : Bostad till uthyrning?


afshin
2008-02-20, 20:56
Tja, är en ung kille som ska ner till Athen och göra den praktiska delen av min sommelier utbildning under 3 månaders tid.
Är det någon som har något eller kanske vill dela något med mig?
Har gått igenom alternativen som går att ordnas här ifrån och det känns som om jag kommer att åka ner och bo på hotell första veckan, och kanske hitta något där nere.
Men finns det några rekomendationer, eller några alternativ som ni tycks veta av så hör gärna av er.

Jag åker ner runt 28 feb - 3 Mars 2008

Hasse
2008-02-20, 21:20
Hej afshin !

Välkommen hit till oss andra grekofiler, du är kollossalt färsk här ser jag bye_bye

Jag har inget jag kan bidra eller tipsa med angående bostad eller Aten i övrigt. Jag har bara en annan fråga - hur kommer det sig att en sommelier-utbildning förläggs i Aten ? Kalla det inte fördomar, jag är bara okunnig och tänker mig att länder som t.ex Frankrike och Italien är länder som "är bättre att hamna i" än i Grekland för din utbildning (?). Men i och för sig behöver Grekland komma fram vad gäller gastronomi och vin, gärna i kombination förstås.

Jag själv har vin som intresse, hyggligt insatt i ämnet genom helt privat försorg men är sämre på både matlagning och kombinationen mat/vin.



Hasse :cool:

afshin
2008-02-21, 17:53
Hej hej!
Jag har själva sommelier utbildningen på RHS Grythyttan här i Sverige, men ska vara på restaurang i Athen, dels för att det är en väldigt intressant marknad, och dels för att kunskapen tros kommer att explodera inom vinmakning just i Grekland. Vi hade inte för så läge sedan VM i sommelier i Grekland, och det är mycket som kretsar där kring.
Jag menar, det är alltid en upplevelse för en kännare att se, och kännas vid de olika kulturerna gällande vinmakning, men också konsumtionen.
De har ju både potentialen för att kunna tillverka elegantare viner med inspiration från gamla världen, men också de fruktbomber som nya världen har att erbjuda.
Nej jag tror att grekland inom de närmaste tio åren kommer att kunna prester topp viner som kommer falla många delar av världen på läppen.

Så vart bor du i Grekland?
Aten eller? Vad finnns det att rekomendera för en nykomling till landet?

Eirini
2008-02-25, 17:49
Men finns det några rekomendationer, eller några alternativ som ni tycks veta av så hör gärna av er.


Hej!

Välkommen till Aten! Jag känner inte till något boende som är ledigt just nu men du kan alltid höra av dej till Skandinaviska kyrkan i Pireus. De kan nog iallafall rekomendera dej var du kan hör av dej. Det kan vara svårt att hitta något för en kort tid men du kan också kolla Athens News websida. Ett alternativ är att hitta ett hotell. De kan säkert kan göra en deal för en längre tid och du betalar månadsvis. Nu på vintern är det relativt lätt eftersom inte säsongen har börjat ännu.

Kul att du är vinintresserad! Det finns mycket fina viner i Grekland som aldrig dyker upp på svenska systembolaget.
´
bye_bye

Hasse
2008-03-01, 12:23
Så vart bor du i Grekland?
Aten eller? Vad finnns det att rekomendera för en nykomling till landet?


Jag bor i Sverige, inte i Grekland ;)



Hasse :cool: