handdator

Visa fullständig version : Berg och vägar på Samos


danny
2008-02-18, 12:36
Hej,
Vi kommer som förstagångsbesökare besöka Samos i mitten av maj och ser mycket fram emot denna, som vi förstått, vackra ö. Vi funderar på att hyra bil en eller flera dagar för att enkelt kunna ta oss runt och besöka flera sevärdigheter, byar och stränder. Problemet är att min flickvän är rejält höjdrädd och har svårt att åka på den typ av vägar som kantas av stup och saknar räcke (vi har tidigare fått vända om i bergen på Kreta). Så vi undrar hur vägarna på Samos är, finns det hopp om att kunna köra runt även med en höjdrädd passagerare? Finns det några områden/vägar som är bättre (dvs utan stup/höjder) och vilka bör undvikas?

MVH
Daniel & Madelein

Aina
2008-02-18, 17:03
Nu har jag inte bilat på Kreta, så jag vet inte hur bergigt det är, men nog var det högt på Samos. Inte så farligt längs norra kusten längs strandvägen, men upp till bergsbyarna är det brant och slår lock för öronen.
Kanske finns någon som kan ge bättre svar som varit både på Kreta och Samos.
Aina

CBR
2008-02-18, 18:10
Har själv stor respekt för höjder och höjdskillnader men upplever inte vägarna på Samos negativt. Ofta är det träd och buskar som tar bort lite av stupen och eftersom trafikrytm oftast är lugn har det varit många härliga turer runt ön. De flesta vägarna är dessutom av riktigt bra kvalité.
Börja t ex med Mitilinii, Vourliotes, Platanos, Kondeika, Leka, Kastania där upplever jag inte höjden som något problem. Lycka till !
CBR

Aina
2008-02-18, 18:56
Ja, det stämme att trafiken var lugn, inte särskilt mycket bilar ute. Vi åkte bil från Votsolakia i söder upp genom bergen och på norra sidan. Även från Votsolakia till Pythagorion. Trafikmässigt är det nog livligare på Kreta.
Aina

danny
2008-02-18, 19:28
Hej och tack för era svar och tips!
Det låter bra med lugn trafik och bra vägar, det verkar kanske gå att köra runt även med en som är höjdrädd, trots allt? Det är nog inte höjden i sig som är problemet, utan just stora höjdskillnader, som höga stup precis längs vägen. (Tror jag, men jag har själv inga som helst problem med höjder, så det är lite svårt att förstå och relatera till den här fobin)

Då vi fick problem i bergen på Kreta så rörde det sig om små vägar som stupade direkt ner i djupa raviner, helt utan skydd eller vägräcke. Finns det liknande vägar på Samos, som vi i så fall bör undvika?

Efter vad vi läst här på Kalimera så låter byn Manolates riktigt härlig. Vi har förstått att den ligger ganska högt, men hur är vägen dit, är det att tänka på att försöka köra dit?

Aina
2008-02-18, 19:53
Vägen upp till Manolates är asfalterad, smal (men det går att mötas två personbilar), snirklande och det är högt, men väldigt bevuxet av träd och lövskog (nedre delen). Inga raka stup nedåt vad jag minns. Inga höga räcken heller förstås.

Vägen mot Drakei på västra sidan ska vara väldigt vacker, men också hög kan jag tänka mig. Vi missade den, men jag har lovat mig och hela familjen att vi ska ta oss dit i sommar. Någon som besökt den kan kanske tala om hur den är i höjdrädslehänseende.
Aina

Kalimera
2008-02-19, 20:34
Då vi fick problem i bergen på Kreta så rörde det sig om små vägar som stupade direkt ner i djupa raviner, helt utan skydd eller vägräcke. Finns det liknande vägar på Samos, som vi i så fall bör undvika? Jag är själv höjdrädd och gillar inte heller när det stupar brant eller saknas räcken. Det går bra när jag kör moped, men sitter jag i en bil är det bläblä.

Hur som, vägarna på Samos går inte att jämföra med dem på Kreta, vägarna på Samos är generellet sätt i bättre skick och det är inte lika vanligt att man hamnar "tokigt". Självklart finns det galna vägar även på Samos, men håller ni er till de stora vägarna är det inga problem. Manolates är inga problem, inte vägen till Drakei heller egentligen, den är mest vacker och enslig, inte otäck. Tycker i alla fall jag.

En väg ni kanske ska undvika är den till klostret Zood Pigis. Den är ganska otäck, man har den här utsikten från vägen:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/02.jpg

Här körde jag moped så det var inga problem, men med bil: ickenicke.

Sigrun
2008-02-21, 14:23
Kjenner meg så godt igjen i hennes redsel for høyder! Og det skal ikke være så høyt heller...

Har ikke vært på Samos, men jeg vil gjerne foreslå en annen øy neste gang dere skal til Hellas - nemlig Lesvos! Den er flott å kjøre rundt på, lange slake bakker, flotte veger og autovern halve øya! Jeg og mannen reiser dit i september for 3. gang! _B-anana

Vennlig hilsen
Sigrun

maggione
2008-02-21, 17:28
Vägen upp till klostret är nog den brantaste och kurvigaste jag åkt på Samos, men det lönar sig för utsikten är helt fantastisk, och man ser allt även om man inte står på kanten.....Har blivit flera besök under årens lopp, så det är värt lite lite höjdrädsla.....det är ingen smal väg heller precis! Vi åker i september för säkert elfte gången till Samos, skall bli sååååååååå trevligt!

piam
2008-02-21, 19:15
Hej!
Sätt den som är rädd på den sida av bilen som är mot insidan.Min mycket åkrädda kompis klarade resan upp till klostret på det viset.Hon vågade nästan hänga över mig och titta ut

Stefulainen
2008-02-22, 12:34
Vart ska man åka på Samos om man vill uppleva just extrema vägar? :)

Inger
2008-02-22, 18:25
Vill du åka på en extrem väg, så besök Pythagoras grotta.
Inger

Aina
2008-02-22, 21:38
Inger, vilken väg körde ni då? Från Marathakambos? Vi promenerade upp från Votsolakia. Hur bilister med vanliga bilar tog sig upp den vägen, delvis mer stig än bilväg, förstår jag inte - men det gjorde de!
Aina

Inger
2008-02-22, 22:22
Ja vi körde från Marathakombos, när vi kom till grottan körde vi samma väg tillbaka men det gick även att köra den andra ner, skulle tro att det är samma skick ungefär. Det är ingen landsvär precis, men det går att köra.flabb_flab

Kastas
2008-02-23, 08:49
Om man vill köra på extema vägar på Samos. Skall man köra över Profet Ilias berg. Från Pandrosos till Vourliotes.Helt underbart när man kommer upp på toppen. Mvh kastas....Sen en härlig Lunch i Vourliotes vid dom blå stolarna...bye_bye