handdator

Visa fullständig version : Paleochora 2 veckor ?


Hasse
2008-02-18, 07:24
Slänger härmed ut en trevare för att få lite kött på benen.

Jag har spanat lite om den trevliga orten Paleochora och funnit en hel del matnyttig information om det ena och det andra.

Men.....är P bra nog att spendera 2 hela veckor i eller fiskar man ut det mesta redan efter en vecka ? Invånarantalet lär ligga mellan 1.500-2.000 ?

En tanke är att eventuellt kunna kombinera med exempelvis Kastelli som Apollo har i sitt utbud. Deras allra västligaste ort (norra kusten).

Som sagt, trevare var ordet då vi alls inte bestämt oss men Kreta ska vi till flera gånger.



Hasse :cool:

xenos
2008-02-18, 08:20
Men.....är P bra nog att spendera 2 hela veckor i eller fiskar man ut det mesta redan efter en vecka ? Invånarantalet lär ligga mellan 1.500-2.000 ?

Du tänker rätt tycker jag; Paleochora kan vara lite litet för två veckor. Att kombinera med annan ort på västra Kreta är bra. Kissamos eller rentav Chania.
Andra vägen också, P. plus Loutro/Chora Sfakia, med avrundning i Chania. Båt finns ju P.- Sougia - Ag. Roumeli - Loutro - Sfakia.

litentuva
2008-02-18, 17:38
Paleochora är litet, bra att köra 50/50 om man inte bara vill ta det luuugnt

Hasse
2008-02-18, 19:50
Paleochora är litet, bra att köra 50/50 om man inte bara vill ta det luuugnt


Nja, vår semesterfilosofi är just att ta det lugnt. Vi vet att det t.ex finns vandringsmöjligheter men den sortens aktiviteter har vi aldrig varit intresserade av och förknippar det inte heller med semester.

Sedan finns det ju båtar att ta sig med till de platser Erik S nämner så helt "låst" är det inte tänkt att bli i Paleochora. Och det är ju inte fel att lära känna en ort riktigt utan och innan och inte bara "avverka" den.

Det vi tänker kring att få ihop en kombination är ännu ingen officiell idé utan en tanke att om möjligt få tillfälle att se fler orter än en. Kan bli svårt att genomföra.



Hasse :cool:

ramses
2008-02-18, 20:14
Den behöver inte vara svår att genomföra. Att tillbringa en vecka i Paleochora är inga problem, även om man inte vill "aktivera" sig till max. Jag skulle vilja säga att två veckor inte heller är nåt problem. Men att genomföra en kombination är ju inte heller svårt. Det går daglig färja/båt österut mot Loutro/Agia Romeli /Chora Sfakion. Från Sfakia finns bussförbindelse tillbaka till norra Kreta. Inga problem att få ihop två veckor, exakt den trippen gjorde vi för några år sedan, med tyngdpunkten av tiden i Paleochora, som för varje gång jag är där får ett starkare grepp om mig. Om man vill finns bil att hyra, inte i Loutro av naturliga skäl, ingen väg, men annars på orterna. Dagsturer färja/båt går också att göra. Ingen risk att det blir långtråkigt. en gång när jag var i Paleochora tog jag en dag tur till Elafonissi annan dag till Sougia, för lite nya vyer. Tveka inteflabb_flabom du är sugen på resmålet.

Kalimera
2008-02-19, 20:22
Jag skulle lätt kunna vara två veckor i Paleochora, även om jag lät bli att vandra. Det är en mycket trivsam liten by, utbudet av tavernor är stort och det finns ett flertal mysiga sitta-o-glo-med-en-öl-ställe. Plus att det finns hur mycket som helst att se och göra runt Kreta, ni behöver inte ens åka långt. Annars är en kombination med Greklands finaste stad - Chania - inte dumt det heller.

91kg
2008-02-20, 07:20
Hej!

Att bli i Paleochora i 2 veckor hade jag nog inte heller fixat och det som du skriver lite pga storleken men även ivrigheten att få se och uppleva andra ställen på Kreta som det finns gott om.

Men varför inte hyra bil som är något helt fantastiskt speciellt på Kreta - jag lovar och på så vis kunna upptäcka och se en del på ett lite mer avslappnat gentemot att vandra.

Själva har vi åkt mycket bil(ca400mil)pga knäskada samt barn och det har gett oss väldigt mycket på alla sätt och vis och som du kunnat läsa om du följt Janne och bloggen, så verkar han ju konverterat från båtluffare till billuffare inte minst efter sin tur just på Kreta;)


Paleochora är ett mycket fint ja ett av de mest kompletta ställena på Kreta med möjligheter för alla smaker, så jag rekommenderar Paleochora och en hyrbil i alla fall 1v, då det finns mycket att åka på i dess närhet och vill man inte ens gå ur för att göra mindre promenader så är det ta mig fasiken tillräckligt med vyer mm för ögatflabb_flab.

Utflyktsmål i dess närhet tex,

Mili
Elafonissi
Sougia
Kandanos
Azogires
Anidri


Mvh!

Hasse
2008-02-20, 10:39
Kul med olika svar och vinklingar på denna som det verkar, charmerande ort. Tack tack flabb_flab

Är nära att besluta nu, måste kolla lite mer.



Hasse :cool:

Malina
2008-02-20, 11:07
Håller helt med Janne och 91kg!

Hasse
2008-02-20, 16:17
Håller som bäst på och undersöker en vecka i Paleochora och en vecka till på en ort längs Chania-kusten. Det var ursprungstanken med "P", hoppas det fungerar. Väntar på svar från en researrangör........



Hasse :cool:

bengtv
2008-02-20, 19:44
Om jag åker en ggr till till Paleochora (vilket är synnerligen tänkbart) så
bokar jag en taxi innan jag anländer till Chania. När vi anlände med Sterling en
lördagkväll i juni 2007 så var det svårt att få någon som ville skjutsa oss till
P. Vi kom sist i rang av alla som ville ha taxi. Dom tyckte det tog för lång tid
dom sex eller sju milen över bergen.
Bengt

Hasse
2008-02-20, 21:09
svårt att få någon som ville skjutsa oss till
P. Vi kom sist i rang av alla som ville ha taxi. Dom tyckte det tog för lång tid dom sex eller sju milen över bergen.
Bengt



Där ser man, en variant på hur det kan gå till och lite grann var detta något jag befarade. Jag har verkligen tänkt till i vårt val angående Paleochora.

Men så här är läget just nu. Vi är av en del viktiga anledningar "tvungna" att hålla oss till vad de stora arrangörerna har att erbjuda. Dvs. charter och vi har som jag skrivit många gånger, varit mer än nöjda många gånger med våra resor. Nog om det.

Eftersom endast en svensk arrangör har Paleochora (Apollo) så startar vi där. Vi har tidigare varit 2 veckor i Platanias väster om Chania och tyckt om det orten riktigt mycket. Väster om Platanias vet vi att det finns orter som lockar lite, Kolimbari är en och Kastelli/Kissamos är en annan. Den senare ligger ju mellan "tungorna" som sticker upp rakt norrut från kusten. På en fråga om Apollo ville låta oss kombinera Paleochora och Kastelli fick jag först svaret "då får ni själva boka en taxi för egen kostnad" och byta ort. Detta trodde jag inte på, det måste gå att få ihop detta.

Därför har jag nu idag fått officiellt besked från Apollo´s huvudkontor att kombinationer, både deras officiella (finns på apollo.se) och mindre officiella, är att betrakta som att de då innehåller transfer till, mellan, och från orterna med deras egna transporter med buss. Om det sedan efter Apollo´s bedömning blir så att man får betala en slant för "besväret" att åka med transferbussarna, det kan vara värt varenda € då man naturligtvis inte kan räkna med kostnadsfri resa. Mellan Paleochora och Kastelli är det ju ett antal mil.

Summa summarum - vi söker gärna och utnyttjar gärna möjligheten att så smidigt som möjligt leta fram de lägenhetshotell vi finner trevliga samt att resan mellan orterna blir hyggligt enkel då resurserna finns och kan användas. Ska orterna längs Chania-kusten ändå passeras när t.ex resenärer från Paleochora ska till flyget hem så kan man ju således passa på och få plats i bussen mot en penning som gynnar båda parter. Hotellen finns naturligtvis i ordinarie program hos Apollo, annars försvinner ju hela idéen med kombination. Taxi behöver alltså inte användas i detta fall.

Ska snart få besked inklusive prisuppgift från Apollo om överenskommen resplan flabb_flab



Hasse :cool:

nilam
2008-02-20, 21:24
Tycker det låter underligt att inte transport mellan orterna skulle ingå vid en kombinationsresa...? Har själv varit på en kombinationsresa på Kreta med Apollo och då stod drt att läsa i informationen att transport mellan orterna skulle ske med deras vanliga trnsferbussar. När vi frågade reseledaren om busstransporten sa de att de aldrig varit med om att man åkt buss vid kombinationsresor utan det kom en taxi som transporterade oss. Vid samma resa kom en annan familj i taxi från just Paleochora till sin andra vecka i Kato Stalos.

Lycka till:)

Hasse
2008-02-20, 22:25
Tycker det låter underligt att inte transport mellan orterna skulle ingå vid en kombinationsresa...? Lycka till:)


Tack, jag hoppas mycket på en bra lösning. Fick ju som sagt klart från "HK" att kombinationer i alla former faller under Apollo´s ansvar vad beträffar transporter. Vi har för övrigt haft erfarenhet av diverse ytterligare varianter av svar och lösningar på kombinationer. Dessvärre inte helt positiva upplevelser men de har löst sig i slutändan, till vår fördel.

Bland annat skulle vi 2001 åka mellan Poros och Tolon och det gjorde vi med både taxi och lokalbuss växelvis. Alla kvitton (mer eller mindre framtvingade, häpen taxigubbe kunde knappt skriva) sparades och gavs till arrangören (inte Apollo) på ort 2 (Tolon) varvid våra utlägg betalades tillbaka.

Det var då, nu har jag vad jag anser en officiell inställning från Apollo och den kommer jag att hävda i framtiden då vi behöver den. Men jag tror det handlar om mycket vem man pratar med och hur man framför sin önskan.
Den säljare jag först fick veta av att det var svårt att lösa och taxi med egen kostnad enda alternativet, det var inget förnuftigt sätt att bemöta min fråga.

Med en smula sunt förnuft, lite envishet och önskan om att tillsammans lösa situationen logiskt så inser antagligen Apollo att en idé om kombination av 2 orter kan lösas enkelt bara viljan finns. Det vinner de på, helt klart. Ska en (eller flera) buss(-ar) på väg till flygplatsen ändå passera en ort som du valt som ort 2 i en komb så finner i alla fall inte jag någon anledning att sätta sig på tvären. Och skulle det innebära en liten slant att betala för oss som reser och byter så är inte det hela världen. Som bengtv skriver, vissa taxiförare undviker tydligen helst de långa resorna där de mer eller mindre förlorar inkomster och får långt tillbaka hem utan passagerare i retur.



Hasse :cool:

coanma
2008-02-20, 22:50
Vi har flere ganger hatt kombinasjonsreiser, siste gang her i høst på Lesbos. (ikke Apollo). Vi måtte selv sørge for transport og selv betale for å komme fra en plass til en annen. Eneste gang reiseselskapet har betalt var for noen år siden mellom to øyer, Leros og Kalymnos. Det står vel forøvrig i katalogen.

Eva L
2008-02-21, 09:26
Vi hade en kombinationsresa Paros-Folegandros med Vings Small World medan det fanns kvar och all transfer tog arrangören då hand om helt gratis. Den skedde både med buss, färja och taxi men det här var ju före bolagen började ta extra betalt för allt så det kan säkert vara annorlunda nu.

Eva

bengtv
2008-02-21, 13:38
Jag vill bara förtydliga att vi inte åkte charter utan ordnade allt på egen hand.
Bokar man bostad hemifrån så brukar hotellet också kunna ordna transfer.
Tillbakaresan åkte vi buss hela vägen till flygplatsen via Chania.
Åker man till P under maj juni september eller oktober så finns det massor med
bra bostäder för 15 euro per natt. Det gick inte en dag under vår resa som vi
inte blev tillfrågade om bostad.
För övrigt så tillhör P min absoluta favoritort i Grekland. En härlig blandning mellan
det riktiga Grekland och turistparadis.
Bengt

Netwolf
2008-02-21, 14:10
Om jag åker en ggr till till Paleochora (vilket är synnerligen tänkbart) så bokar jag en taxi innan jag anländer till Chania. När vi anlände med Sterling en lördagkväll i juni 2007 så var det svårt att få någon som ville skjutsa oss till P.

Vi anlände sent på kvällen till Chania, men vi hade förhandsbokat en taxi från just Paleochora. Vi betalade 70€, men då ingick barnstol. Dyrt, men det funkade perfekt och skönt att slippa köra själv över bergen mitt i natten.

/Netwolf

bengtv
2008-02-21, 15:26
jag tycker inte 70 euro är dyrt. Det tar tre timmar att köra fram och åter.

91kg
2008-02-21, 15:48
Om man nu inte tycker det är obehagligt och uppskattar att ha tillgång till hyrbil, så funkar det bra att förboka en hyrbil via nätet vilken ni hämtar/lämnar utanför flygplatsen oftast utan extra kostnad.

Själva gjorde vi så i höstas och kunde åka så fort väskorna kommit och de pengar man betalar för transfer lägger man då i stället på hybil och är därmed fria att åka när ni vill och vart ni vill.

Glöm dock inte att ta hänsyn till storlek på bil vs bagage;),Hyundai Accent som vi har hyrt sväljer 2 stora Carlton väskor och någon mindre mjuk väskaklapp_klap.

Bara en reflektion!

Mvh!

naxoss
2008-02-21, 22:20
Åker iväg på en månads resa i slutet på maj och kommer att tillbringa i alla fall 2-2,5 veckor i Paleochora. Har varit där flera gånger tidigare och tycker att det är en alldeles fantastisk by med ett härligt vardagsliv och ett lugn som är behagligt men samtidigt ett folkliv som är hjärtligt levande.

Lena som längtar med 92 dagar kvar.

litentuva
2008-02-22, 10:04
Håller med om att hyrbil är ett jättebra alternativ. Det ger också friheten att upptäcka ön på egen hand även om Paleochora är basen för semestern. Det går mkt smidigt att få bilen levererad till flygplatsen med eller utan bilbarnstol. Auto Holidays kan rekomenderas! Skönt att bara dra iväg när man landat! Att boka boende på egen hand brukar inte heller vara ngt problem och ofta får man en trevligare och billigare upplevelse än om man åker med charterbolagen!

Trevlig semester! ( om ni tar er från Paleochora mot Elafonissi kan jag varmt rekomendera Hotel Glykeria som ägs av en jättetrevlig Grek/svensk familj!
Hamnar ni I rethymno kan jag tipsa om "Olgas Pension" i gamla stan, billigt och urmysigt!)

valier
2008-03-17, 08:32
Hur är Paleochora för tonåringar (16 o 17)?
Vi hade också tänkt att vara där i två veckor i månadsskiftet juni/juli.

Vi kan utan problem tillbringa en vecka i lugn och ro, men andra veckan kanske blir väl seg?

Om man då vill ha lite mer liv, utan att hamna i tonårsfylleträsk och skumdiscon, var lägger vi då andra veckan. (...eller första, kanske?)
Vi flyger till Chania, så hela västra Kreta är ju OK. Vi tänkte inte ha bil.

Har aldrig varit på ön, och ser fram emot era tips.

Kalimera
2008-03-17, 13:55
Vi kan utan problem tillbringa en vecka i lugn och ro, men andra veckan kanske blir väl seg?Det kan nog bli lite segt efter en vecka för två i den åldern. Lägg sista veckan i Chania.

Abi
2008-03-17, 17:10
Det kan nog bli lite segt efter en vecka för två i den åldern. Lägg sista veckan i Chania.

Ja, eller i närheten av Platanias. Det kan vara ganska varmt i slutet av maj.

bye_byeAbi