handdator

Visa fullständig version : Vandra till Paleonissos


reslust
2008-02-17, 09:24
Hej,
är det någon som har vandrat från Skalia till viken Paleonissos och kan berätta om vandringen och viken? Det ska visst finnas en taverna där och vara verkliget vackert.

Monica P
2008-02-18, 09:20
Hej ! Just den vagen ska vi ga nu pa sondag, men jag har akt den tidigare , bade bil och moppe. Stigningen ar inte sa farlig om man foljer landsvagen ,en antagligen kan man ta brantare genvagar. Nar man kommer upp pa kronet av bergsryggen ser man Leros i vaster och Turkiet i oster. Vagen tar slut innan den pyttelilla byn, sen ar det en stig. Det bor bara en 6-7 personer dar numera. Det finns en utmarkt matservering pa eftermiddagarna eftersom kocken, Nikos Makarounas ar larare, men under sommarlovet tror jag han finns dar hela dan. Han jobbar mycket med batturisterna -manga segelbatar ankrar i viken . Elektricitet fick byn i fjol host som forst. Stranden ar OK men inga faciliteter som toa eller kafeer. En gang om ar firas gudstjanst i den lilla kyrkan, da kommer massor av folk -matsack och pick-nick och musik. Jag ska kolla vilket datum det ar.

reslust
2008-02-18, 09:43
Vad heter den pyttelilla byn?
Och hur är stranden?
Eva

Monica P
2008-02-25, 10:39
Den pyttelilla byn heter just Paleonisos -det betyder "den gamla on" vilket later lite konstigt men sa ar det. Stranden sag jag i gar, det at grus och blir ganska snabbt djupt, segelbatar kan komma inom 50 meter fran bryggan. I gar var det en massa skrap och oljespill, men bybon Ilias Makarounas brukar stada upp vartefter.