handdator

Visa fullständig version : Kreta i Oktober?


Gullan
2005-07-05, 14:27
Något ni kan rekommendera? Gifter mig 1/10 och sedan ska vi åka på bröllopsresa, men vart? Funderar på Grekland och i så fall Kreta, vad tycker ni? Med på resan är även vår 2 årige son.

Athanasia
2005-07-05, 14:54
Kreta är alltid fint,åkte själv på bröllopsresa dit i maj,och återvänder igen i slutet av augusti.Det är ju dock rätt sent på säsongen ,men Kreta är ju varmt länge,kan förstås bli lite blåsigt.Lycka till.:)

ford prefect
2005-07-05, 15:02
Jag, min fru och våran son (då fyra år) var förra året i Kreta (Rethymnokusten) 1:a veckan i oktober.
Vädret var ungefär som en "svensk normalsommar" lagom varmt men blåsigt. Satt man i lä så var det helt ok - badbyxor på dagarna var inget problem.
Havsbadandet blev det inte så mycket av då det blev röd flagg och stora vågor men hotellet hade pool som man kunde plaska i (vattnet var väll en 18 grader men med norrbottniskt ursprung så var man ju van...). Grabben badade i alla fall mest hela tiden i poolen - kom upp skakande och blånekade när man frågade om han frös (barn...)

Om kvällarna var det skönt att ha med en tunnare kofta då det blev lite rått när solen gick ner. Desutom får man vara beredd på omsag i vädret - vi tog turisttåget till Arkadiklostret i bergen. På väg upp började det regna och hagla, grekerna såg väldigt frusna ut och måste trott att jag var tokig som bara hade shorts och kofttröjja på mig.

Vi provade ett "All inclusive" och i den lilla byn som fanns vid hotellet hade några tavernor stängt d.v.s. turistsäsongen börjar gå mot sitt slut och skall man till en mindre ort så får man räkna med att en del ställen har stängt.

En kul sak - en dag var tysk TV på hotellet och filmade - det skulle bli ett inslag i TV om att man kan besöka Kreta även i oktober så det är nog inte alldeles ovanligt men vill man ha MYCKET som och värme bör man nog åka tidigare.

Eventuellt kan det vara bättre (varmare) väder på andra sidan Kreta (mot Afrika) men det har jag ingen erfarenhet själv av.


Grattis till bröllopsresan!

//Åke

Marianne
2005-07-05, 16:18
Vi har varit på södra kusten några gånger i början av oktober. Jag vet inte om vi haft tur, men vädret har varit sagolikt ! ! ! Det har varit temperaturer upp mot 30 och sol från en klarblå himmel. Vi håller gärna till på västra sidan (Paleochora, Elafonissi) men det kan också vara fint på den övriga södra kustremsan (Agia Galini, Matala, Makrigialos osv. osv.).



Vädret kan jag ju inte garantera för, men med mindre du har otur, så bör ni kunna få en perfekt bröllopsresa till Kretas södra kust. Boka en flygbiljett till Chania och åk ner med bil, buss eller taxi och hitta själv ett rum - i Paleochora är allt fortfarande både öppet och säsong i oktober!

Glöm nu inte badkläderna :D och lycka till med allt ! ! !

Och med fullmåne den 17 okt. kan man inte annat än njuta synen över det Lybiska Havet andra veckan i oktober.
_B-anana klapp_klap

Marianne

Calle
2005-07-06, 02:01
Något ni kan rekommendera? Gifter mig 1/10 och sedan ska vi åka på bröllopsresa, men vart? Funderar på Grekland och i så fall Kreta, vad tycker ni? Med på resan är även vår 2 årige son.

Hej!
Go for it, Kreta menar jag då!
Vädret kan man inte sia om i oktober, kan vara högsommar eller höstlikt. I alla fall här på norrsidan (Rethymno). Man får ta det som det är! Men nästan alla ställen är fortfarande öppna i början av oktober, badtemperaturen är helt ok och ni kommer att få en kanon-vistelse här nere, var så säkra!

Calle (som firar 2-årig bröllopsdag med "jäntan" Git den siste oktober)!!

Chras
2005-07-06, 13:36
Hej
Var i Stalida i fjol fram till den 10 oktober. Sista veckan regn och rusk. Röd flagg på stränderna om nu dessa var kvar. Däremot var det toppenväder på sydkusten.
Skulle rekommendera att Ni söker Er ditt.
Lycka till
Chras

Malina
2005-07-06, 14:06
Något ni kan rekommendera? Gifter mig 1/10 och sedan ska vi åka på bröllopsresa, men vart? Funderar på Grekland och i så fall Kreta, vad tycker ni? Med på resan är även vår 2 årige son.

Paleochora är aldrig fel! Underbara bad,varmt,vackert,vänligt.Dessutom kan man göra utflykter.Tex.Samariaravinen "lazy-way"(med båt dit och sedan går man nerifrån och en bit upp i ravinen),Elafonissistränderna,små byar mm.mm.
Ha det så fint och Grattis i förskott!

bengtv
2005-07-06, 16:23
Hej
Var i Stalida i fjol fram till den 10 oktober. Sista veckan regn och rusk. Röd flagg på stränderna om nu dessa var kvar. Däremot var det toppenväder på sydkusten.
Skulle rekommendera att Ni söker Er ditt.
Lycka till
Chras
Hej. Vi var i Plakias till den 9/10 förra året. Det var inte toppenväder sista veckan. Regn sol blåst och kallt om vartannat. Det var endast 15 gr sista kvällen och morgonen då vi åkte hem.
Bengt

Goliat
2005-07-07, 00:28
Jag var på sydkusten (Makrigialos) under första veckan i oktober för några år sedan. Vädret var som en ordinär svensk sommar. Lite småmulet, blåsigt, ca 20-22 graders värme. Jag önskade att jag kommit tre veckor tidigare för att få mer stadigt väder och mer värme. Det var inte alls så att jag var missnöjd med vädret, bara lite bortskämd med 30 graders värme, strålande sol och varma kvällar. Det kändes att säsongen började gå mot sitt slut, men jag ångrade inte att jag rest dit... Vill ni ha värme, så tror jag att ni ska satsa på sydkusten.

Hoppas att ni får riktigt trevligt och Grattis!klapp_klap klapp_klap

Göran

Calle
2005-07-07, 00:34
Hej. Vi var i Plakias till den 9/10 förra året. Det var inte toppenväder sista veckan. Regn sol blåst och kallt om vartannat. Det var endast 15 gr sista kvällen och morgonen då vi åkte hem.
Bengt

Hej!
Fast jag har video-bevis på att det var så gott som sommar i Rethymno december förra året! Tvenne videoklipp med badandes människor (ett klipp från juldagen) visar detta! Och i början av januari hade vi några dagar med "Indian Summer", högsommar-värme helt enkelt!
Att det sedan blev pest och elände under februari-mars är en annan historia!
Men att kvista hit under oktober månad skulle jag inte tveka inför! Skulle det bli skräp-väder så är ni välkomna in på en varm kopp kaffe hemma hos oss, för vi är här oavsett väder och vind!
Video-klippen finns på:

www.calle.se/movie

Calle!

Goliat
2005-07-07, 00:45
Det tar jag som en inbjudan Calle! Videon kommer jag ihåg att jag tog ner och kollade på. Jag satt och suckade av längtan, när det var kallt, blåsigt och regnigt här i sverige...

Göran.

Calle
2005-07-07, 01:01
Det tar jag som en inbjudan Calle! Videon kommer jag ihåg att jag tog ner och kollade på. Jag satt och suckade av längtan, när det var kallt, blåsigt och regnigt här i sverige...

Göran.

Hej!
Välkommen ner till oss precis när som helst!!
Ta sikte på den högsta minareten i gamla stan, vi bor alldeles mitt emot den och fråga sedan bara efter Git och Calle i någon shop/taverna så visar dom dig vår port!

Calle!

Goliat
2005-07-07, 01:13
Härligt! Jag längtar redan! Vi får se när studiebidraget och familjen tillåter en resa. Jag meddelar i god tid så att ni hinner se över sill & kaviar-förrådet och meddela om ni saknar några svenska delikatesser..flabb_flab

Göran

Calle
2005-07-07, 01:39
Jag meddelar i god tid så att ni hinner se över sill & kaviar-förrådet och meddela om ni saknar några svenska delikatesser..flabb_flab

Göran

Oki-Doki!!!
Kalles kaviar finnes just nu i någorlunda lager i kylskåpet, dock ingen (lök-)sill!

Calle!

Goliat
2005-07-07, 01:56
Jag får väl se om jag får en Kreta-resa i födelsedags-present av min fru...

Göran.

Athanasia
2005-07-07, 07:00
Oki-Doki!!!
Kalles kaviar finnes just nu i någorlunda lager i kylskåpet, dock ingen (lök-)sill!

Calle!
Ok,löksillen kan väl ordnas i slutet av augusti;)