handdator

Visa fullständig version : Stormvarsel med snø i Hellas


sven.kriti
2008-02-16, 09:31
Det kan bli vinter selv på Kreta.


Varsel for Rethymno som er det mest utsatte sted på Kreta, her finner du det værste været om vinteren samtidig som luftfuktigheten er ekstremt høy:
http://www.meteo.gr/cf.asp?city_id=38 (http://www.meteo.gr/cf.asp?city_id=38)

Et meteorologisk fenomen, "Jetstream", iskald vind fra Sibir kommer at ramme Kreta hårt fra søndag kveld. I Rethymno blir det som du ser liten storm fra søndag kveld, 8 Beaufort, enkelte sier til og med 10!
Mandag, snø og snøblandet regn, temperaturer ned mot 0!

Vi har ikke opplevet dette de 4 vintrene vi har vært her. Alle folk sier at dette er den kaldeste vinteren på mange år.
Vinteren 2004 var ikke egentlig kald, bare at 6 februar våknet byen Agios Nikolaos. til en overraskelse, 4 cm snø, temperatur minus 2!!!
I Kritsa !!, 10 km fra Ag Nik, som ligger høyere kom det 50 cm snø! Den dagen stod alle biler på Kreta stille! Dette hadde ikke hendt siden 1904, 100 år. Alle her tok det med humør, barna laget snømenn og snøfestninger. 2 dager senere var det full sommer igjen og snøen forsvant! Alle tok bilder som de har stor glede av og vise frem !

Været skyldes det store sterke høytrykket over Sentraleuropa, det begynte å send kald luft net hit, da danner det seg lavtrykke over Tyrkia, ned mot Kypros, til og med over Nordafrika, da det blåser motsatt vei rundt et lavtrykke blir det ennå sterkere nordavind, det blir en kjedereaksjon som danner flere lavtrykk som kan resultere i en slik "jetstream" , en luftstrøm i høyere luftlag, Hastighet på til 350 km. i timen eller mer 10 km over marken. Den kommer nedover og bøyer av på grunn av jordrotasjonen. Nå sier altså varslet at den skal treffe oss på på søndag. Da er den nede på 8 - 10 Beaufort!
En slik strøm er ganske konsentrert så det kommer ikke til å stå lenge på. Fra onsdag kan vi få fine dager igjen!
Mange jeg kjenner rundt i Hellas klager over at de fryser om vinteren. Før EU byggningsforskriter kom på 90 tallet var det praktisk talt mulig å bygge som man ville. Nå må du i prinsippet bygge hus som er like god isolert som i Skandinavia! Dette må du vite får du kjøper hus i Hellas! De uisolerte husene tåler ikke det ekstremværet som vi får noen ganger i året, som regel i februar. Været varierer også dramatisk fra Nord Hellas til der vi bor ved Mirabellobukten. Vi har Kyprosklima om vinteren. Jeg håper å få tatt mange fine snøbilder på mandag! Det jeg håper på er å få bilder av Lasithi høysletten i "vinterdrakt"!

Eva L
2008-02-16, 09:59
Känns säkert spännande om inte blåsten blir för hård. Min dotter säger alltid att februari var den kallaste månaden de år hon bode där. Mycket beror som du säger på hur husen är byggda för trivseln inomhus. Personligen skulle jag aldrig stå ut med de kalla, fuktiga hus som en del bor i. Snart kommer våren till Grekland och då får ni njuta av den vackraste tiden.

Eva

MonkanS
2008-02-16, 14:55
Och här uppe i Sverige har vi den varmaste vintern som jag nånsin har upplevt. Vi har haft lite kyla i ett par dagar men det vänder mot plus igen imorgon. Ingen snö i sikte (syd- o mellansverige). Ingen is på sjöarna. Bara den tunna skorpa som bildats nu. Det liknar mera vår än vinter tycker jag. Vårblommorna riskerar att komma för tidigt. De som vill uppleva snö och åka skidor måste bege sig norrut.
Upp o ner är vädret i världen just nu...

//Monica

Moster
2008-02-16, 15:59
Det snöar i Ängelholm och vi har 0,7 plus. Och vi som hade 10 plusgrader för bara några dagar sedan. Tiden, eller rättare sagt vädret, är ur led!

Moster :confused:

Hellen
2008-02-16, 16:18
Även i Göteborg kom det några snöflingor i morse, men jag behövde inte skotta, inte ens sopaklapp_klap.

Läste att det är den mildaste vintern på 20 år, jag kommer inte ihåg hur vintern -88 var, men kommer mycket väl ihåg hur det var att vara höggravid i slutet av juli, vi hade 24°c i vattnet och "på den tiden" trodde man fortfarande att det kunde vara farligt att bada i mitt tillstånd, phu.
Kan vi förvänta oss en varm torr sommar tro?
// Helén

Wardakis
2008-02-16, 17:08
Vi får väl hoppas att det blir en sommar, förra året kom den aldrig!
Gunilla

Lissi
2008-02-16, 18:55
...och i morgon är det snövarning i Aten!! Men det ska bli bättre väder senare i veckan...

Lissi

monica
2008-02-16, 19:01
Det snöar nu Lissi, men imorrn blir det värre

yes, yes, yes _B-anana_B-anana_B-anana

Har värmt glögg från IKEA och tänt värmeljus överallt, ungarna springer och tittar i fönstret stup i ett, i morgon blir det spännande att vakna.

Monica

Eva L
2008-02-17, 08:58
Hoppas dina barn får lite glädje av snön. Gissar att de gärna gör snögubbar och kanske åker lite pulka. Minns hur härligt det var att som barn göra snölyktor med massor av snöbollar och fina snögubbar alltid med en morot som näsa. Här har vi kappt riktig vinter och inget vidare snötäckte. Temperturöverskottet den här vintern är stort och det är först i inlandet som det finns bra med snö tyvärr. Idag lyser solen över oss och det som normalt är vår finaste årstid vårvintern.

Eva

monica
2008-02-17, 10:58
Hoppas dina barn får lite glädje av snön. Gissar att de gärna gör snögubbar och kanske åker lite pulka. Minns hur härligt det var att som barn göra snölyktor med massor av snöbollar och fina snögubbar alltid med en morot som näsa. Här har vi kappt riktig vinter och inget vidare snötäckte. Temperturöverskottet den här vintern är stort och det är först i inlandet som det finns bra med snö tyvärr. Idag lyser solen över oss och det som normalt är vår finaste årstid vårvintern.

Eva



Joda Eva, redan ett blött ombyte som ligger på tork.
Det är nog lite speciellt för mina barn det här med snö, eftersom deras första 4 och 6 år bodde vi i Sverige.

De saknar vintrarna och snön väldigt mycket. Speciellt min dotter som säkert bara kommer in för att byta kläder och äta idag.

Luften är jättehärlig och vi njuter klapp_klap

Monica

David2
2008-02-17, 11:49
Tusen Takk for forklaringen. Skal hilse fra min kone.
Sender deg snart noe spørsmål om noen greske setninger på mail.
David2