handdator

Visa fullständig version : Hvor mye man får ta med av bagasje...


xristina
2005-07-04, 18:25
De siste årene har MyTravel skjerpet inn vektkontrollen for bagasje på sine fly, noe som har ført til ekstrautgifter for undertegnede... Jeg klarer jo aldri å pakke kun 20 kilo for tre uker, og må derfor betale en del for det. Men det som var annerledes i år, var at de også var strenge når vi skulle hjem. Det har de aldri vært før, og på flyplassen på Kos fikk jeg og min venninne en overraskelse; nemlig 110 euro i straff for overvekt... :eek: Vi hadde tilsammen 22 kilo for mye, og måtte ut med 5 euro pr kilo! snyft_drop Antar at dette er en ny måte å tjene ekstra penger på. I september skal jeg ha en tom bag på ryggen, og alle klærne på kroppen, for de har heldigvis ikke begynt å veie folket enda...

Mikke
2005-07-04, 18:59
......Ja, dom verkar har skärpt till sig om vikten, t.ex satt det en orange lapp på min rygga när jag fick den på världens kortaste bagage-band vid senaste trippen till Karpathos....Där stod det: Heavy 21 kg.....men jag fick ingen straff-avgift eller nåt.
Mvh,
Mikke
(KfK)

xristina
2005-07-04, 19:02
Heavy-lapper får jeg nesten bestandig, men det er for å varsle de som laster om koffertene, slik at de ikke ødelegger ryggen. Jeg hadde 27,5 kilo ned, og måtte bare betale for 3. Men noe avslag var det ikke snakk om hjem igjen...

Frappe
2005-07-04, 22:04
De siste årene har MyTravel skjerpet inn vektkontrollen for bagasje på sine fly, noe som har ført til ekstrautgifter for undertegnede... Jeg klarer jo aldri å pakke kun 20 kilo for tre uker, og må derfor betale en del for det. Men det som var annerledes i år, var at de også var strenge når vi skulle hjem. Det har de aldri vært før, og på flyplassen på Kos fikk jeg og min venninne en overraskelse; nemlig 110 euro i straff for overvekt... :eek: Vi hadde tilsammen 22 kilo for mye, og måtte ut med 5 euro pr kilo! snyft_drop Antar at dette er en ny måte å tjene ekstra penger på. I september skal jeg ha en tom bag på ryggen, og alle klærne på kroppen, for de har heldigvis ikke begynt å veie folket enda...


Nej detta är inget nytt, men jag tror man har blivit lite hårdare och ser inte mellan fingrarna längre. När allt bagage är incheckat görs ett överslag och planering av hur mycket bränsle som behövs. ( görs ju innan oxå men när allt är med blir det slutligt) och dagens flygbränsle är inte billigt from torsdag kostar det SEK 4.10/kg när du fraktar grejer. ( du betalar flygfrakt + bränsletillägg) så denna post är ju en stor del av researrangörenas kostnader!
Sen blir jag lite nyfiken? Vad släpar du med dig? Övervikt ner kan jag inte hajja ;) ;) däremot när du ska hem !! ;)

Hälsningar Camilla

Riitta
2005-07-04, 22:08
Det är ju Notis skivor hon släpar hem,förstår du väl;) :)

Riitta

Frappe
2005-07-04, 22:10
Det är ju Notis skivor hon släpar hem,förstår du väl;) :)

Riitta

Hem ja, men ner? Norsk folkmusik? ;) ;)

Riitta
2005-07-04, 22:11
Säkert:D

Riitta

xristina
2005-07-04, 22:15
Hem ja, men ner? Norsk folkmusik? ;) ;)
Jeg lover deg at det ikke var noe norsk folkemusikk nedover. Men derimot var det mange presanger/presenter til gode venner der nede. Og for å få med disse presangene, var jeg forberedt på overvekten, men hjem har jeg aldri måttet betale. Ikke en gang da jeg hadde med 48,5 kg! :rolleyes: Da hadde jeg vært der i 4 uker og kjøpt masse keramikk!

Man skulle jo tro at jeg hadde selveste Notis i kofferten hjem, men jeg lover at han fortsatt er i Hellas, og holder konsert på Rodos i morra... snyft_drop

Zanét
2005-07-04, 22:24
Det verkar som flygbolagen skärpt till reglerna. Vi råkade också ut för övervikt när vi åkte ner (Maersk) över jul- och nyår. Minns inte exakt hur mycket, men vi fick betala ungefär 450 SEK. Har haft övervikt många gånger tidigare men har aldrig fått betalat för det.

//Zanét

Zanét
2005-07-07, 21:34
akte pa en rejal omkostnad igar kvall nar vi flog via kopenhamn-zurich-thessaloniki. danskarna tar 105 dk per kilo overvikt och de forklarade det hela med att numera nar flygbiljetterna ar sa billiga tar man ut det pa annat satt och de tar varenda krona de kan fa in. Kolla alltsa reglerna for det flygbolag ni ska flyga med. vi hann inte med detta (packade och akte ivag pa ett par timmar), akte med swissair som har maxbagage pa 20 kg + max ett handbagege per person.

Zanet bye_bye

xristina
2005-07-08, 07:15
danskarna tar 105 dk per kilo overvikt och de forklarade det hela med att numera nar flygbiljetterna ar sa billiga tar man ut det pa annat satt och de tar varenda krona de kan fa in.
Zanet bye_bye
Ja, det bekrefter jo hva jeg trodde. De har aldri før brydd seg med vekten når vi har reist hjem, men det var de altså nøye med nå...

Marit
2005-08-01, 22:39
Nå har MyTravel begynt med noe nytt (vel, er ikke sikker på hvor nytt det er), men det er nå mulig å bestille ekstra bagasjevekt på taxfree/forhåndsbestilling av varer på flyet. F.eks. 5, 10 osv kg ekstra. Men så er det da å begrense seg til det da. Jeg har faktisk klart å holde meg under 20-kilosgrensen i alle fall nedover.

rhodosfanast
2005-08-01, 22:55
Det är inte bara My Travel som har så man kan betala för att ha mer med sig i sin resväska utan det kunde man göra redan ifjor med Britannia...

Något som jag tycker flygbolagen skall stoppa det är alla trollyn som folk har med som handbagage o lägger över våra huvuden..Man får högst ha fem kilo men uppe i luften väger dom 5x3 vem vill ha 15 kg i sitt huvud om luckorna går upp...snyft_drop

babsan
2005-08-01, 23:30
Vad släpar du med dig? Övervikt ner kan jag inte hajja ;) ;) däremot när du ska hem !! ;)

Hälsningar Camilla[/QUOTE]

När man åker ner måste man ha några flaskor Likör 43 med sej. Det går inte att hitta den likören där. Har sprungit bena av sej , för att hitta en sån flaska, men det går allså inte att uppbringa. Då tillkommer det ett par kilo extra. Det får även bli någon burk lingonsylt också, till Hyresvärden och kocken.
Bagaget får väga 15 kg, handbagaget 5 kg. Resväskan i sej väger 6,4 kg. Alltså 8,6 kg kvar att packa i resväskan. Minst 2 liter likör 43 och lingonsylten ca 1 kg, då är det kvar ca 5,6 kg. Sen ska allt det andra i, kläder, skor, solattrialjer som alla möjliga solskyddsfaktorer. Sen är det kamera, telefon, cd-spelare och laddare. Väskan den bara växer och växer. Väger den. Kanske en 7 kilos övervikt, öppna den igen och plocka ur en del. Fortfarande kanske 3 kilo för mycket. Får chansa. Kanske jag åker på böter. Men jag har klarat mej hittills. Peppar peppar. :rolleyes: ;)

Barbro:cool:

Calle
2005-08-02, 03:03
Man får högst ha fem kilo men uppe i luften väger dom 5x3 vem vill ha 15 kg i sitt huvud om luckorna går upp...snyft_drop

Hej!
Flyger man med "Sterling" så får man ha 10 kg som handbagage.
Sist vi flög ner från Malmö till Chania var det med "Britannia". Vi checkade in varsin lätt ryggsäck samt hade vardera en rygga (med lap-tops) som handbagage. Mitt handbagage vägde dessvärre nästan 7 kilo (inga andra bolag vi reser med brukar ens väga handbagaget) och det blev ett himla tjafsande från tjejen i incheckningsdisken om att "tänk om något barn får 7 kilo i skallen". Well, 5 eller 7, spelar roll? Vi hade dessutom en plastpåse med oss som vägde ingenting (den innehöll några kaviartuber samt rabarberplantan som Zanét gav oss) och den fick vi minsann inte ha som handbagage, endast ett handbagage per person. Så Git "ruttnade" och sa till tjejen att fixa fram lite tejp för att försegla påsen och så checkade vi in den.
Väl ombord så ligger det drivor med förhandsbeställda varor i plastpåsar i flera av sätena. Förutom att jag inte förstår vitsen med att köpa med sig/släpa på sprit, vin och till och med läsk från Sverige till Grekland (det finns ju att köpa så mycket billigare 24 timmar om dygnet här nere!) så undrar jag över varför det är ok att checka in med ett handbagage (max 5 kg) och sedan gå ombord och ta sin 6-kilos plastkasse med hårda glasflaskor från sätet och placera den jämte handbagaget uppe innanför "takluckan"?! Konstig form av säkerhetstänkande tycker jag!

Calle!