handdator

Visa fullständig version : Var bo och vad göra i Aten?


Paddington
2008-02-09, 18:05
Efter öluffen antar jag att vi drar oss till Aten 1-2 dygn före`(vilket e bäst?). Aten är stor som sagt. Var bor man bäst i Aten (i vilken stadsdel, och varför?)

nilam
2008-02-09, 18:26
Om jag skulle åka till Aten 2 dygn innan hemresa med barn, skulle jag boka hotell lite utanför typ i Glyfada eller någon annan by på rivieran. Skönt att fortfarande bo vid havet men ha nära in till Aten.

Malin

BrandLager
2008-02-09, 19:06
Är du historiskt intresserad rekommenderar jag ett besök på Akropolis. Eller, det är något som man borde göra i vilket fall som helst. :)

sven.kriti
2008-02-09, 19:53
Efter öluffen antar jag att vi drar oss till Aten 1-2 dygn före`(vilket e bäst?). Aten är stor som sagt. Var bor man bäst i Aten (i vilken stadsdel, och varför?)
Monastiraki er stedet! Her er du midt I Plaka, den gamle bydelen. Der kan jeg sitte på en utekafe i timevis og bare se på livet! I Plaka er det mest gågater. Shoppinggaten Ermou passerer den lille plassen som også har stasjon for T bane til flyplassen, 45 minutter, til Pireus 15 minutter. På 10 minutter går du til Syntagma. Over deg har du Akropolis. Bo på hotel Attalos, Athina gaten 5 minutter ovenfor Monastiraki T bane, Atalos kan kan bookes på de fleste nettbestillingssteder.. Fra takrestauranten og baren har du praktfullt utsyn over Athen og Akropolis. Rundt om Monastiraki plassen finner du mange billige fine tavernaer. Den som ligger nærmest Ermou heter Sigalas. Det er en av Athens eldste! Søndag lunch her gir god underholdning! Maten er god og service superb! Du kan velge deg matrett på kjøkken – buffeen. Fra Monastiraki tar du en sightseeing med minitoget, over en time. Om været er bra spaserer du opp Ermou, forbi Syntagma til Plateia Kolonaki. Drikk en kaffe eller en ouzo på en av barene. Gå videre til endestasjonen for den lille kabelbanen, ”teleferik” som tar deg opp på Lykavitos som har enestående utsikt helt ut over havet! Om du er sprek går du ned, om ikke også opp! Om kvelden nyter du en drink i baren på Atalos og ser på Akropolis i flombelysning. Atalos har TV på alle rom og frokost. Pris i november 60 Euro for dobbeltværelse. Hva som ellers finnes i Athen kan du lese på nettet eller i en turist - guide!

Elisabet
2008-02-09, 20:12
Aten mitt i sommaren är hett och hemskt! Med två barn kan det blir riktigt olidligt. Skippa staden helt och gör som nilam föreslår! Det hade jag gjort även utan barn i juli.

Ivi
2008-02-09, 22:00
Håller fullständigt med Elisabet! Har varit i Aten i slutet av juni på dagsutflykt för ett par år sedan. Vidrigt hett var det __D Kan inte tänka mig att småbarn uppskattar en storstad i grekisk sommarhetta.

Aten var hur trevligt som helst i oktober, då jag var där senast, men det är ju en helt annan historia ;)

Ivi

xenos
2008-02-10, 08:17
Ni behöver inte vara historiskt intresserade för att besöka Akropolis. Akropolis är inte tillåtet att negligera om man är i Aten oavsett temperatur. Akropolis m.m. är en del av våra liv och ska ses oavsett väder och barn. Allt annat är historielöst.
Trevlig resa!

Lefteris
på gott humör så här på morgonen

Paddington
2008-02-10, 11:29
Tack för era svar... den långa beskrivningen av vad man kan göra i Aten lät jättemysig, men så blev jag lite fundersam när resten av inläggen var "åk inte dit".

Vi åker hem 10 juli från Aten... Antingen åker vi väl 1 eller 2 nätter före till Aten för att vara säkra på att hinna med flyget. Flyget går iofs vid 20-snåret på kvällen, men man måste väl vara på flygplatsen vid 18. Å ena sidan undviker man väl Aten i det längsta, men måste se till att vara 1 dygn innan någonstans, o då bo någon annanstans därifrån det är lättare att ta sig till flyget? Eller så vill man uppleva Aten när man ändå är där, o då vara mitt i smeten? Eller ska man vara utanför där man måste åka med kommunala transportmedel?

Först tänkte vi 1 natt (var inte alls intresserad av Aten till en början, men nu är jag lite nyfiken), men då undrar vi om man kan njuta av att hitta på och kika på något när man måste passa ett flyg samma dag. Dessutom måste man väl checka ut från hotellen samma dag mitt på dagen o släpa på all packning?

Hm...

Paddington
2008-02-10, 11:58
Monastiraki eller Plaka eller ? Alla pratar om Plaka, är det en stadsdel alltså? Monastriraki också? Vilken är bäst? Och var ligger Plaka mer exakt? Var inte utsatt på "mariannes" karta som finns på forumet. Talas en del om syntagma också, är det också en stadsdel? Att välja?

jonasw
2008-02-10, 19:46
Plaka är den gamla delen av stan just nedanför Akropolis. Syntagma är ett torg med tunnelbanestation varifrån det bara är några minuters promenad upp i Plaka.
Just pga risken för alldeles för mycket värme valde vi att bo lite mer ocentralt när vi var där i mitten av Juli förra året. Vi bodde på Novotel Athens som har familjerum till hyggliga priser. AC på alla rum och en pool med soldeck och bar på taket. Förra sommaren betalade vi 900/natt, dock utan frukost. Hotellet ligger mitt emellan Omonia och Larissas tunnelbanestationer. Alltså 2-3 stationer från tex. Syntagma.

sven.kriti
2008-02-10, 21:59
Plaka är den gamla delen av stan just nedanför Akropolis. Syntagma är ett torg med tunnelbanestation varifrån det bara är några minuters promenad upp i Plaka.
...............................
Syntagma, Betyr Grunnlov, dvs "Grunnlovens plass". Dette er omtrent like sentralt i Athen som Eifeltårnet og Triumfbuen i Paris! Den store bygningen i den ene enden av plassen er Bouli Ton Ellinon. "Grekernes Riksdag". Foran Bouli finner du vaktsoldatene i sine gammeldagse karakteristiske uniformer. Her finner du inngangen til Ethnikos Kipos, "Nasjonalparken" Athens fineste parkanleg. I gaten som går oppover til venstre for Bouli, Sofia, ligger alle de utenlandske ambasadene. Et stykke bak Bouli, i en sidegate fra Sofia, finner du Presidentpalasset.

malou
2008-02-10, 23:14
Hallo igjen.

Jeg ville nok lagt inn et par netter på fastlandet før avreisen. Man vet jo aldri dette med været, blir det riktig mye vind kan man risikere at fergene innstilles. En 'trygghetsmargin' for min del er å ha god tid på returen, vil ikke bli 'inneblåst'. - Selve Athen kan som flere andre har sagt være fryktelig varmt i juli. Derfor er det et godt forslag du har fått; å bo på et bedre hotell sentralt med AC og pool. Eller alternativt finne et sted ved havet, i en av landsbyene/småbyene nær byen. Det pleier forøvrig ikke være noe problem å få la bagasjen stå på hotellet noen timer når man har booket ut. bye_bye

Spigget
2008-02-13, 08:45
Efter öluffen antar jag att vi drar oss till Aten 1-2 dygn före`(vilket e bäst?). Aten är stor som sagt. Var bor man bäst i Aten (i vilken stadsdel, och varför?)

Ett av våra finaste o starkaste minnen av Aten är att halv 7 på morgonen bege sig till Akropolis. Där sätter man sig på klippan längst ut för att äta sin medhavda frukost. Har man tur, som vi hade, finns det ett 10-tal fler personer, någon med gitarr... Sedan sitter man och väntar in undret. Solen stiger stark o sakta, klockan 7 börjar en speciell kyrka att klämta därefter tar alla kyrkor i hela Aten vid och klämtar en liten stund tillsammans. Urhäftigt och otroligt vacker utsikt. Därefter kan man åka ut till en liten by vid havet och tillbringa dagen badandes. Absolut inte i Aten mitt i sommaren! Olidligt varmt! Åk tillbaka in på kvällen och ät i gamla stadsdelen. Detta blir ett jättefint slut på öluffen.