handdator

Visa fullständig version : Skiathos i början av säsongen


Obo
2008-02-08, 21:24
Greklandslängtan börjar bli stor igen... Vi tittar runt och funderar lite på Skiathos. Någon som varit där i maj? Hur är det med väder, vind etc? Prisnivån lär ju vara lite på den högre sidan på Skiathos, är det någon av som har erfarenheter av "offseasonperioden" på Skiathos?

Elisabet
2008-02-09, 09:00
Hur vädret är i maj vet jag inte mer om än vad som står i andra trådar. Frågan har ju varit upp några gånger nyligen.

Däremot var jag där i början av oktober 2006 och jag upplevde Skiathos inte alls dyrare än andra delar av Grekland. Snarare tvärtom. I höstas när jag var på Folegandros, Santorini, Paros och Antiparos 1-1½ vecka tidigare var det mesta dyrare.

skrutt
2008-02-11, 20:02
bye_byeHej...har vart på Skiathos MÅNGA gånger i Maj,både i början och slutet,det har alltid varit underbart väder med sol.Vattnet är kanske lite kallt i början av maj men ett bad klarar man ändå...
Jag upplever INTE Skiathos som en dyr ö,snarare tvärtom,men det beror ju hellt och hållet vart man går och äter och dricker...
Det är en helt underbar ö,själv åker jag dit för tionde gången den 26/5..._B-anana_B-anana_B-anana

mace
2008-02-12, 11:42
Vi har varit där runt 20 maj och det var kanonväder och jättemysigt om man som vi uppskattar lugnet, det var inget partyställe i maj....vi ska det med barnen den 12-19 maj hoppas på samma väder då....

lemon
2008-02-12, 12:53
Vi ska dit för första gången i slutet av säsongen: 15-22/9.


Trevlig resa!

/lemon

gotlandica
2008-02-12, 17:41
Instämmer till fullo med "Skrutt's" inlägg. Har också bara haft bra väder i maj, och prisnivån helt O.K. Bara att göra lite medvetna val, och jämföra lite priser.bye_bye

Elisabet
2008-02-12, 18:15
..prisnivån helt O.K. Bara att göra lite medvetna val, och jämföra lite priser.bye_byeJa exakt, men det gäller ju på alla öar och platser. Det finns dyrare och billigare ställen. Men som jag skrev tidigare så var likvärdig kvalitet dyrare på de öar jag var till i höstas, och även om det var ett år senare så var skillnaderna för stora för att bara förklaras med det. Skiathos är en billig ö, enligt min bedömning.

danny
2008-02-18, 22:31
Hej,
Vi var på Skiathos i fjol under perioden 14-21 maj, och även samma vecka 2002. Förra året kom vi ner mitt i en värmebölja, med ovanligt varmt väder för årstiden. Veckan avslutades dock med två dagar betydligt kallare väder, med vind, regn och en del åska. 2002 hade vi regn den första dagen, sedan soligt och fint resten av veckan. För väderstatistik för valfri månad från flera år tillbaka, se: http://www.tutiempo.net/en/Climate/Skiathos_Island/166653.htm

Det något ostadigare vädret i början av säsongen kanske vägs upp av lugnet. Det Skiathos man möter i maj har inte mycket gemensamt med den bild man får då man läser om ön, såsom trånga stränder och mycket festande. I maj är allt lugnt och behagligt och många stränder är nästan folktomma. Ett minus dock för att många strandtavernor ännu inte öppnat för säsongen. Efter att ha åkt buss och gått en bra bit, blir det en tråkig överraskning när man inser att dagen på stranden får tillbringas helt utan mat och dryck :(. Och märkligt nog verkar utvecklingen ha gått åt fel håll, förra året var det flera tavernor som överraskande var stängda, som vi ätit på under samma vecka 2002.

Ni får säkert en härlig semester, Skiathos är en underbar ö!