handdator

Visa fullständig version : Hur löser ni detta?


Riitta
2005-07-03, 17:32
I dessa semestertider är det ju väldigt många par som har åkt till Grekland.
En del av dom tillbringar ju mesta delen av sin semester där.
Jag bara undrar ifall det är så att "alltid" båda två vill stanna lika länge.
Om den ena vill tillbringa tex. 3 veckor i paradiset och den andre tycker att det är ju härligt att komma ner,men betydligt kortare tid räcker. Det finns ju en del som man vill ägna sig åt här hemma under semestern.

Hur gör ni då? Är det den som vill vistas i Grekland länge, eller den som vill komma hem fort som bestämmer:confused: För i båda fallen finns det ju alltid en som inte känner sig helt nöjd:o

Hur skall man kompromissa bäst?

Eller alla är nöjda och glada och vill stanna precis lika länge:)

Riitta

karinafp
2005-07-03, 17:53
Här är det inga problem. Det är jag som bokar resan och betalar den. De övriga har bara att hänga med. ;) I början brukade sambon klättra på väggarna under andra veckan, men nu har även han lärt sig att ta det lugnt och koppla av. Det GÅR att leva utan datorn i två veckor! :D

Karin

Brige
2005-07-03, 18:08
Hejsan Riitta!
Ja, se DET var ju en fråga att fundera över:confused: Som tur är har vi, än så länge, varit ense i den frågan:) För dom som INTE är helt överens utan kanske söker kompromisslösningar, så kan man kanske turas om att "bestämma". Jag tror nämligen inte på att "halvera" vistelsetiden utifrån t.ex. att den ena parten vill ha 4 veckor och den andra kanske bara 1 och då slå ihop det till tre veckors vistelse. Då är det ju inte någon av parterna som kan bli fullt ut nöjdsnyft_drop
Nää, jag har nog inte något bra förslag att komma med, dessvärre. Frågan är väl snarast hur paret löser andra problem som kan uppstå i en relation.

Jag är väldigt glad över att inte behöva brottas med just DET problemet i alla fall_B-anana/Brige, nyss hemkommen o är väldigt nöjd:)flabb_flab:D

inkfish
2005-07-03, 18:12
Hrrm, en lösning om den ene inte vill stanna 3 veckor är att vederbörande stannar hemma. Medan den andra parten alltså kan vara borta 2 x 3 veckor.

DET tycker jag var en bra lösning:p

Mikke
2005-07-03, 18:23
Ja,ibland kan det vara revitaliserande om man inte är ihop varje dag året runt.Jag känner par som splittar på sig ibland och far iväg åt skilda håll nån vecka eller två under semestern och det verkar funka bra.....:)
Mvh,
Mikke
(KfK)

Riitta
2005-07-03, 18:40
Hejsan Riitta!
Ja, se DET var ju en fråga att fundera över:confused: Som tur är har vi, än så länge, varit ense i den frågan:) För dom som INTE är helt överens utan kanske söker kompromisslösningar, så kan man kanske turas om att "bestämma". Jag tror nämligen inte på att "halvera" vistelsetiden utifrån t.ex. att den ena parten vill ha 4 veckor och den andra kanske bara 1 och då slå ihop det till tre veckors vistelse. Då är det ju inte någon av parterna som kan bli fullt ut nöjdsnyft_drop
Nää, jag har nog inte något bra förslag att komma med, dessvärre. Frågan är väl snarast hur paret löser andra problem som kan uppstå i en relation.

Jag är väldigt glad över att inte behöva brottas med just DET problemet i alla fall_B-anana/Brige, nyss hemkommen o är väldigt nöjd:)flabb_flab:D


Väklommen hem och tack för trevligt sällskap:D
Riitta

Riitta
2005-07-03, 18:41
Ja,ibland kan det vara revitaliserande om man inte är ihop varje dag året runt.Jag känner par som splittar på sig ibland och far iväg åt skilda håll nån vecka eller två under semestern och det verkar funka bra.....:)
Mvh,
Mikke
(KfK)

Jag känner vissa som sticker till Aten själva, utan sina gubbar:D

Riitta

Riitta
2005-07-03, 18:46
Hrrm, en lösning om den ene inte vill stanna 3 veckor är att vederbörande stannar hemma. Medan den andra parten alltså kan vara borta 2 x 3 veckor.

DET tycker jag var en bra lösning:p

Jättebraflabb_flab
Riitta

karinafp
2005-07-03, 20:56
Jag känner vissa som sticker till Aten själva, utan sina gubbar:D

Mmmmm.... och gubbarna verkar inte ha något emot det alls! ;) Konstigt... :confused:

Karin

myssa
2005-07-03, 20:58
hej
jodå detta kan vara ett stort problem för många
men lite värre är det då andra hälften inte vill åka alls.
sommar sverige och motorcyckeln!!!!
jag höll på i många år att lägga fram kataloger, visa hotell och göra massor av lockelser för att få honom med.
jag har både bokat och betalt bara för att få med honom för jag tycker ju att det är roligast att på ålderns höst kunna plocka fram gemensamma minnen.
okej vi reser, men någon annanstans än grekland säger äkta hälften.
ibland gick jag med på det och italien är också vackert.
men min känsla för grekland fanns kvar.
till slut så sa jag helt enkelt att nu har jag bokat och vill du bli med får du boka själv.
och jag bokar och åker.
med risk för att man plötsligt inser att man kan ha lika roligt på egen hand.
och lite mer avslappnad blir jag själv ändå för det gick åt så mycket tid att se till att han hade det så bra som möjligt.jag är sån av naturen.
så jag tycker att min längtan och kärlek till mitt älskade kreta väger mycket tungt och jag kan inte vara utan.
så är det bara.26 dagar till 4 veckor på kreta.
kram från myssa....

Ruby
2005-07-04, 00:17
Förslag till lösning:

Se till att ha riktigt lite pengar, så uppstår aldrig problemet... __D snyft_drop

;) Ruby

Zanét
2005-07-04, 00:26
Tror att den bästa lösningen är en kompromiss där var och en kan göra det han/hon har mest intresse i. Frågan kan ju även gälla VAR i Grekland man vill vistas, VAD man vill uppleva och NÄR man anser det vara bästa perioden på året att åka dit.

Ibland kan det ju även bli så att ens semestrar infaller på olika tider och vill då båda åka iväg till något/någon land/ort/aktivitet, ja då får man göra det på egen hand vilket har gått alldeles utmärkt för oss.

//Zanét

Janet
2005-07-04, 08:53
Tror att den bästa lösningen är en kompromiss där var och en kan göra det han/hon har mest intresse i. Frågan kan ju även gälla VAR i Grekland man vill vistas, VAD man vill uppleva och NÄR man anser det vara bästa perioden på året att åka dit.

//Zanét

När det gäller mig och sambon är det snarare detta som Zanét tar upp som är ett problem. Eller problem och problem, det kring detta område diskussionerna eventuellt hamnar.. men det är bara smågrejer som tex:
JAG är fartfylld och klarar inte av att ligga stilla på stranden en hel dag, medan HAN kan ligga hur länge som helst. (Lösning: Jag går på promenader längs stranden och upp i byarna - ibland får jag sällskap :) )
JAG vill gå upp tidigt på morgonen, besöka bagerier och titta på vattnet. HAN sover gärna länge... (Lösning: Jag går själv. Underbart. Så får jag frukostsällskap på balkongen sedan.)

Ofta är vi också överens; båda vill mysa på balkongen på kvällarna med kortspel och nån god dryck, båda vill äta så sent som möjligt (det ska ju vara mörkt!) och båda vill se annat än stranden. Att jag då vill se små byar i bergen och inte vill se just det, det är en annan sak. Man måste kompromissa så båda blir så nöjda som möjligt... :)

Huvudsaken är ju att vi får komma till värmen och njuta på tu man hand ;)

Lissi
2005-07-06, 22:20
Vi är nyss hemkomna från Grekland och vår 2-veckorsresa till Symi..En vacker och härlig ö på alla sätt utom att det var väldigt skräpigt och dyrt....Jag har ALLTID njutit av de lata dagarna , med sol, vandringar och bad och min sambo likaså..båda har varit rörande överens om att 2 veckor i Grekland på semestern är ett måste....MEN!!!!I år började jag tröttna på 40-gradig värme, solande och samma travande runt i byn varje kväll....Hur mysigt vi än hade det tillsammans så kände jag efter 19 resor på raken till Grekland att nu var jag "mätt"....snyft_drop Hur i hela friden skulle jag kunna säga det till min Greklandstokige sambo som jag dessutom förlovat mig med på resan....????? :confused::confused::confused: Då säger HAN en kväll senare...".Du Lisa, skulle vi inte kunna ta en annan slags resa nästa år??? Jag börjar bli mätt nu på värme!! Jag vill ha "paus"från Grekland ett år eller 2 ...." Gissa om jag drog en lättnandets suck!

Så i vårt fall har det ju löst sig;);)......
Nu njuter jag av svensk sommar och lata dagar vid stranden ..och just i skrivande stund ett underbart svenskt sommarregn.....samtidigt som jag spelar nyköpt grekisk musik!

Lissi

Janet
2005-07-07, 07:59
Bra beslut skulle jag tro. Och sedan återkommer ni till Grekland med nya krafter om ett par år, och älskar det ännu mer :) Kul att ni var så överens!!

Eva L
2005-07-07, 08:18
Vi är nyss hemkomna från Grekland och vår 2-veckorsresa till Symi..En vacker och härlig ö på alla sätt utom att det var väldigt skräpigt och dyrt....Jag har ALLTID njutit av de lata dagarna , med sol, vandringar och bad och min sambo likaså..båda har varit rörande överens om att 2 veckor i Grekland på semestern är ett måste....MEN!!!!I år började jag tröttna på 40-gradig värme, solande och samma travande runt i byn varje kväll....Hur mysigt vi än hade det tillsammans så kände jag efter 19 resor på raken till Grekland att nu var jag "mätt"....snyft_drop Hur i hela friden skulle jag kunna säga det till min Greklandstokige sambo som jag dessutom förlovat mig med på resan....????? :confused::confused::confused: Då säger HAN en kväll senare...".Du Lisa, skulle vi inte kunna ta en annan slags resa nästa år??? Jag börjar bli mätt nu på värme!! Jag vill ha "paus"från Grekland ett år eller 2 ...." Gissa om jag drog en lättnandets suck!

Så i vårt fall har det ju löst sig;);)......
Nu njuter jag av svensk sommar och lata dagar vid stranden ..och just i skrivande stund ett underbart svenskt sommarregn.....samtidigt som jag spelar nyköpt grekisk musik!

Lissi

Förstår dig och tänker själv likadant ibland. Förra årets Asienresa gav mersmak och kanske, kanske blir det en tur till Brasilien i vinter för att besöka goda vänner. Förra året hoppade jag över greklandsresan och det kändes faktiskt helt ok. En väninna besökte Azorerna förra sommaren och kom hem helt lyrisk över all växtlighet och alla vackra blommor. Andra har vandrat i Skottland och uppslagen till nya resmål är många.

Tråkigt att det var smutsigt på Symi för annars tycker jag att Grekland numera är mycket renare än för ett antal år sedan. I Pargaområdet var det väldigt lite skräp både runt staden och i Acheronområdet. 40 gradig värme är ju heller aldrig trevligt. Att vandra i Grekland är härligt och då gärna ganska långt men då bör temperaturen gärna hålla sig under 25 grader. På det viset har cykladerna många fördelar då temperaturen ofta är några grader lägre än på många andra ställen i Grekland. Ni hittar säkert nya platser att upptäcka och som Janet säger återkommer till Grekland med förnyad lust.

Eva

Ingrid
2005-07-07, 11:46
De siste årene har vi alltid vært en uke i året i Hellas, stort sett på Karpathos, men også andre øyer som Samos og Kreta. Vi har som regel vært to familier som har vært på tur sammen, enten i begynnelsen av juni eller i slutten av september. Det er jo ikke så lett å ta ut fire tenåringsgutter fra skolen. Men det er bare jeg som vil være mer enn 1 uke!! :mad: Og mannen min vil gjerne også bruke ferien sin i fjellet her i Norge. Han koser seg veldig når han først er i Hellas, men han synes en uke er nok. Og han er slett ikke "avhengig" av å dra hvert år, slik som jeg er.:confused: Men i år fikk dette en supergod løsning: Han spanderte en ukes tur på meg! Så istedet for familieferie ble det Parga i begynnelsen av juni sammen med 3 venninner. Det må vel kunne kalles en vinn-vinn situasjon :) .

Athanasia
2005-07-07, 13:43
Vi är lika glada båda två över att stanna så länge som möjligt.Förra året blev det sammanlagt 5 veckor på Kreta,i år blir det 4.:)